سه شنبه 26 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

میانگین بیکاری زنان ۲ برابر مرد‌ان

شهروند|‌ سال۹۲ برای اقتصاد ایران سالی امیدبخش بود؛ بعد از کاهش چشمگیر رشد تورم، حالا آمارها از کاهش نرخ بیکاری در این ‌سال خبر می‌دهند؛ سالی که بیش از نیمی از آن با مدیریت دولت جدید سپری شد و امید به بهبود روابط بین‌المللی در آینده نزدیک، تأثیر محسوسی بر فضای کسب‌و‌کار و وضع اشتغال در داخل کشور گذاشت. براساس گزارش مرکز آمار، نرخ مشارکت اقتصادی در ‌سال۹۲ نسبت به‌ سال۹۱، ۰.۲‌درصد افزایش پیدا کرده و نرخ بیکاری ۱.۷‌درصد کاهش یافته است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ساله ۲.۸‌درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ساله ۳.۲‌درصد کاهش پیدا کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که مشارکت اقتصادی مردان در ‌سال۹۲، ۱.۸درصد افزایش پیدا کرده، اما زنان ۱.۳درصد کاهش مشارکت اقتصادی داشته‌اند. همچنین آمارها حاکی از آن است که میزان بیکاری مردان در ‌سال گذشته کاهش پیدا کرده، اما زنان با افزایش نرخ بیکاری مواجه شده‌اند. این مسأله به معنای آن است که علاوه بر کاهش تعداد موقعیت‌های شغلی برای زنان، گویی تمایل آنها به مشارکت اقتصادی نیز اندکی کاهش پیدا کرده است.

کاهش مشارکت اقتصادی روستانشینان

مناطق روستایی نیز در ‌سال۹۲ با کاهش ۳.۰‌درصدی نرخ مشارکت اقتصادی و همچنین کاهش ۱.۲‌درصدی بیکاری مواجه شده‌اند. این درحالی است که نرخ مشارکت اقتصادی شهرنشینان ۰.۴‌درصد افزایش داشته و نرخ بیکاری آنها هم ۰.۲‌درصد کم شده است. هرچند نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ساله ۳.۲‌درصد کاهش یافته است؛ اما این کاهش بیشتر مشمول مردان شده و زنان جوان نه‌تنها از آن بهره‌ای نبرده‌اند، بلکه یک‌درصد بر نرخ بیکاری آنها افزوده شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



فقط ۱۲.۴‌درصد زنان فعالیت اقتصادی دارند

براساس گزارش مرکز آمار، ۳۷.۶‌درصد از جمعیت در سن کار (۱۰ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. ۶۳‌درصد از مردان و فقط ۱۲.۴‌درصد از زنان جزو این جمعیت فعال بوده‌اند. براساس این گزارش ۱۰.۴‌درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند و نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی سهم اشتغال ناقص نیز نشان می‌دهد که ۹.۸‌درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده‌اند و این شاخص هم در مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. براساس این گزارش ۲۴‌درصد از جمعیت فعال ۱۵ تا ۲۴ساله و ۲۱.۲‌درصد از جمعیت فعال ۱۵ تا ۲۹ساله در‌ سال گذشته بیکار بوده‌اند. همچنین ۴۰.۲‌درصد از شاغلان به‌طور معمول بیش از ۴۹ساعت در هفته و درواقع بیشتر از استاندارد کار می‌کنند. (هر چند که این موضوع به معنی بالا بودن بهره وری و کار مفید نمی تواند تلقی شود.)

بخش خدمات؛ جذاب‌ترین بخش برای شاغلان

بررسی وضع اشتغال نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۴۷.۴‌درصد بیشترین سهم اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و صنعت و کشاورزی به ترتیب با ۳۴.۳ و ۱۸.۳درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. البته باید گفت که این مسأله فقط خاص ایران نیست و در اکثر کشورهای دنیا بخش خدمات به خاطر درآمد بالاتر و ریسک کمتر نسبت به سایر بخش‌ها رکورددار است.

افزایش ۰.۲‌درصدی بیکاری در زمستان ۹۲

مرکز آمار همچنین در گزارشی دیگر از آمارگیری نیروی کار زمستان ۹۲، ۳۵.۴‌درصد از جمعیت در سن کار (۱۰ساله یا بیشتر) را از نظر اقتصادی فعال معرفی کرده است. در زمستان‌ سال گذشته نیز نرخ مشارکت اقتصادی زنان از مردان و شهرنشینان از روستانشینان کمتر بوده است. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نیز از کاهش ۱.۲‌درصدی این نرخ نسبت به زمستان ۹۱ حکایت می‌کند.

نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به پاییز گذشته هم کاهش ۱.۳‌درصدی را تجربه کرده است. براساس اعلام مرکز آمار، در زمستان ۹۲، ۱۰.۵‌درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند و نرخ بیکاری زنان از مردان و شهرنشینان از روستانشینان بیشتر بوده است.

نرخ بیکاری زمستان ۹۲ نسبت به زمستان‌ سال قبل ۱.۸رصد و نسبت به پاییز ۹۲، ۰.۲‌درصد افزایش داشته است. ۳۶.۴‌درصد از شاغلان هم در زمستان گذشته بیش از استانداردهای موجود کار کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016