سه شنبه 26 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

خانه صادق هدايت را به زباله‌دانی تبديل کرده‌اند

جهانگير هدايت: هنوز مشکلات مربوط به چاپ آثار صادق هدايت برطرف نشده و من دوباره اين قضيه را از وزارت ارشاد به صورت کتبی پيگيری کردم. ما می گوييم به کتاب هايی از صادق هدايت که از ابتدای انقلاب تا به حال چندين بار چاپ شده اند مجوز دهيد تا منتشر شوند.

پيام نو، گروه فرهنگی- چاپ کتاب های صادق هدايت از دوره محمود احمدی نژاد ممنوع شدند، بنابراين از همان زمان ميزان نسخه های افستی آثار هدايت در ميان کتاب های فروشنده های خيابانی گسترش يافت. اگرچه معاون فرهنگی دولت روحانی از ممنوع القلم نبودن صادق هدايت خبر داده اما به گفته جهانگير هدايت اين مشکل هنوز برطرف نشده است.

جهانگير هدايت، برادرزاده صادق هدايت در گفت و گو با پيام نو درباره چگونگی جمع آوری امضا برای مقابله با تخريب خانه صادق هدايت گفت: عده زيادی از دوستداران صادق هدايت به ما مراجعه کردند و گفتند که می خواهند خانه اين نويسنده را نجات دهند. به همين دليل تصميم گرفتيم در وهله اول نامه ای رسمی به سازمان ميراث فرهنگی ارسال کنيم و از آنها بخواهيم اين خانه را به عنوان يک اثر ملی ميراث فرهنگی حفظ کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او با تاکيد بر اينکه خانه صادق هدايت به عنوان اثری ملی و تاريخی نبايد تخريب شود تصريح کرد: متاسفانه اين خانه به دست بيمارستان اميراعلم افتاده و به زباله دانی تبديل شده است. آيا چنين وضعيتی برای خانه يکی از بزرگترين نويسندگان ايران، مناسب است؟ هر زباله ای که دارند به درون اين خانه می ريزند در حالی که اين خانه بايد وجهه فرهنگی داشته باشد.

به گفته جهانگير هدايت، بيمارستان امير اعلم، خانه صادق هدايت را تصرف کرده اين در حالی است که اين ملک بايد در اختيار دولت باشد و به عنوان اثری فرهنگی از آن مراقبت شود نه اينکه در تصرف بيمارستان اميراعلم باشد و آنها نيز از اين اثر ملی به عنوان زباله دانی استفاده کنند.

هدايت تاکيد کرد: سازمان ميراث فرهنگی وظيفه دارد بر اساس تابلوی بزرگی که بالای در خانه نصب کرده و شماره ثبتی که به ملک داده، اين ساختمان را از حالت فعلی که بسيار زننده است خارج کرده و آن را به مکانی فرهنگی تبديل کند. تا به حال ۴۶۰ امضا برای اين نامه جمع آوری شده است و با جمع آوری ۴۰ امضای ديگر نامه را برای سازمان ميراث فرهنگی ارسال می کنيم و منتظر پاسخ سازمان خواهيم بود.

او در پاسخ به اين پرسش که صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد اواخر سال ۹۲ اعلام کرده بود که صادق هدايت ممنوع القلم نيست، آيا مشکل انتشار آثار هدايت برطرف شده است، گفت: مشکلات هنوز برطرف نشده است. هرچند من اين قضيه را دوباره و به صورت کتبی پيگيری کرده ام. ما می گوييم به کتاب هايی از صادق هدايت که از ابتدای انقلاب تا به حال چندين بار چاپ شده مجوز دهيد تا منتشر شوند. انتشاراتی چون چشمه، ورجاوند و … در سه يا چهار نوبت کتاب های هدايت را چاپ کرده اند اما به يکباره در دوره احمدی نژاد که به نظر من فرهنگ و هنر کشور را اين فرد خفه کرد، چاپ آنها ممنوع شد. حال ما می خواهيم چاپ اينگونه آثار آزاد شود.

سرپرست آثار صادق هدايت درباره نشرهايی که آثار اين نويسنده را با تحريف منتشر می کنند، اظهار کرد: من با مشخص کردن دقيق اين تحريف ها در ابتدا به وزارت ارشاد شکايت کردم اما آنها ترتيب اثر ندادند. به همين دليل از طريق دادگستری اقدام کردم. ما حق معنوی داريم که هيچ گاه باطل نمی شود؛ من صورت کامل اين تغيير و تحريف ها را دارم. به عنوان مثال نشر نگاه «زنده بگور» را با تحريفات بسيار چاپ کرده و يا آقای جعفری «بوف کور» را با ۶۴ مورد تغيير و تحريف منتشر کرده است؛ اين که ديگر «بوف کور» نيست. اين کتاب به نحوی نگارش شده که حتی با تغيير يک کلمه محتوا نابود می شود اما در اين چاپ يک پاراگراف را حذف کرده اند. اين رفتارها خيانت به ادبيات است. ادبيات کهن ترين شاخه فرهنگی کشور ما است و نبايد به آن لطمه بزنيم. لطمه به ادبيات لطمه زدن به فرهنگ کل کشور است و پيگيری اين تحريف ها در آثار هدايت جزء برنامه هايی است که من آن را تعقيب خواهم کرد.

گفتنی است، خانه صادق هدايت در خيابان سعدی، ضلع جنوب شرقی بيمارستان امير اعلم، خيابان شهيد تقوی (خيابان هدايت) پلاک ۳، کنار خانه سفير کبير دانمارک واقع شده است. خانه مورد نظر به دستور پدر صادق هدايت بنا شده و فرم و ساختار بنا به سبک اواخر دوران قاجار بر می‌گردد. در دههٔ پنجاه دفتر فرح پهلوی به فکر افتاده بود موزه ای برای مرحوم صادق هدايت ترتيب دهد.

برای اين کار خانهٔ پدری هدايت را خريدند و اشياء شخصی اش را از بازماندگان هدايت گرفتند که پس از انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷ اين کار انجام نگرفت. با پيروزی انقلاب اسلامی ملک مصادره شد و در اختيار دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گرفت. سپس، به عنوان مهدکودک کارکنان مهد کودک صادقيه مورد بهره برداری قرار گرفت. سال ۱۳۸۱ برادرزاده هدايت – جهانگير هدايت – و جمعی ديگر به نوع کاربری اين خانه توسط دانشگاه علوم پزشکی اعتراض کردند و کاربری خانه از مهدکودک به کتابخانه تغيير پيدا کرد. اين اعتراض ها برای تغيير نهايی خانه به موزه ادامه دارد. در سال ۱۳۹۲ حياط و محوطه خانه صادق هدايت تبديل به انبار ضايعات بيمارستان شد. عمارت مذکور در سال ۱۳۷۸ در سياهه آثار ملی ايران با شماره ۲۴۹۱ به ثبت رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016