چهارشنبه 27 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

وزير علوم‌: تاريخ امتحانات دانشگاه‌ها به دليل جام‌جهانی تغيير نمی‌کند

ایسنا ـ معاون فرهنگی و اجتماعی وزير علوم تاکيد کرد:‌ تاريخ امتحانات پايان ترم جاری دانشگاه ها به دليل برگزاری مسابقات جام جهانی تغيير نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)-منطقه خوزستان، دکتر سيدضياء هاشمی در مراسم توديع و معارفه سرپرست دانشگاه کشاورزی و منابع طبيعی رامين خوزستان با بيان اينکه مديريت، بار امانت است و در فرآيند تغيير و تحول رييس دانشگاه اين امانت از دست امينی به دست امينی ديگر سپرده می شود، اظهار کرد: دانشگاه به اعتبار اعضای فعال در آن شامل اساتيد، دانشجويان و کارمندان هويت پيدا می کند و هويت يک دانشگاه به امکانات و ساختمان های آن نيست. اعضای موجود در دانشگاه روح دانشگاه هستند و به برکت وجود اساتيد دانشمند و جوانان دانش طلب است که دانشگاه روح پيدا می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: دانشگاه بدون دانشجو و استاد هيچ است و در نتيجه مديريت دانشگاه نيز موظف است که شرايط لازم برای فعاليت با نشاط اساتيد و دانشجويان در فضای دانشگاه و در جهت حرکت علمی را فراهم کند. حضور منطقی اين گروه ها در دانشگاه موجب می شود که فضايی مطلوب در دانشگاه فراهم شود و اين عناصر در درون دانشگاه و در بستری مناسب به هم پيوند می خورند و موچب رشد دانشگاه می شوند.

هاشمی تصريح کرد: اگر در محيط دانشگاه، دانشجو تنها به فکر گذران کلاس ها باشد و استاد هم بنا به وظيفه اداری و سازمانی در کلاس حضور يابد و حقوق خود را دريافت کند، دانشگاه به جايی نمی رسد. چه چيزی دانشگاه را افتخارآفرين می کند و آن چيست که موجب می شود يک دانشجو سر بلند کند و با افتخار بگويد دانشجو هستم؟ آن روح حاکم بر دانشگاه است که می تواند اين فضا را افتخارآفرين کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزير علوم تاکيد کرد: مديريت دانشگاه با مديريت يک سازمان يا کارخانه و اداره متفاوت است؛ در فضای دانشگاه شخصيت و هويت افراد شکل می گيرد. دانشگاه تنها يک سازمان نيست، بلکه يک نهاد هويت بخش است و به دانشجو، استاد و کارمندش هويت می دهد. دانشگاه محل پويش و رشد علمی است و در نتيجه بايد دارای روح پرهيجان و چالاک باشد و اين زمانی اتفاق می افتد که دانشجويان از صميم قلب به دنبال کسب دانش باشند، نه اينکه اگر کلاسی تعطيل شد دانشجو خوشحال شود.

وی ادامه داد: دانشجوی واقعی طالب دانش است و هر اتفاقی که اين انگيزه دانشجو را تقويت کند خدمت به دانشگاه است. اساتيد نيز در تعامل با دانشجويان نبايد احساس کنند که عمرشان به هدر می رود، بلکه استاد بايد اين حس را داشته باشد که با دانشجويانی سر و کار دارد که طالب علم هستند و اينگونه است که استاد احساس آرامش می کند.

هاشمی با تاکيد بر لزوم تقويت فرهنگ دانشگاهی، گفت: روحيه انفعالی با ذات دانشگاه سازگار نيست. دانشجو نمی تواند دانشجو باشد، ولی جستجوگر نباشد و اين روحيه ايجاب می کند که دانشجو نقاد باشد. البته بايد توجه داشت که نقد بايد در چارچوب فرهنگ دانشگاهی باشد. نقادی مستلزم آزادی در انتخاب است و اين موضوع در قالبی منظم به نام ضوابط و قوانين تعريف شده است. افراد دانشگاهی افرادی آزادانديش هستند و دانشگاه يک نهاد آزادانديش و مستقل است. جريان آزادانديشی بايد جريانی مستمر و دائمی در دانشگاه باشد.

معاون وزير علوم اظهار کرد: در فضای دانشگاه بخشی از بحث ها و دغدغه ها تخصصی است، ولی بخش هايی هم وجود دارد که مشترک است و هر دانشجو و استادی دغدغه های اجتماعی و فرهنگی و سياسی هم دارد. دانشگاه ذاتا سياسی است و نمی تواند نباشد، ولی دانشگاه مفتخر است به استقلال فکری و علمی و بنابراين نبايد سياست زده باشد. دانشگاه بايد راهنمای سياست گران باشد، نه تسليم سياست گران.

وی افزود: اساتيد دانشگاه با توجه به توانمندی هايی که دارند قطعا در فضايی خارج از دانشگاه می توانند مواحب مادی بيشتری را کسب کنند، ولی در دانشگاه است که رضايت قلبی ايجاد می شود. دانشگاه يک سازمان و الگوی فرهنگی و اخلاقی است و اين اخلاقيات بايد در همه فعاليت ها خود را نشان بدهد.

هاشمی گفت: دانشجو تکاليفی بر عهده دارد که قانون و فرهنگ و اخلاق عمومی آنها را تعريف کرده و در قبال آن نيز حقوقی دارد که می تواند مطالبه کند و مجموعه اين عوامل زندگی دانشجويی را تشکيل می دهد. يکی از مکانيزم های کارآمد در فضای دانشگاه کرسی های آزاد انديشی به عنوان يک راهبرد حرکت و پويش است و دانشگاهيان بايد بتوانند ديدگاه های خود را در يک محيط منطقی عرضه کنند. کرسی های آزاد انديشی به اين معنی است که انديشه های آزاد بايد در دانشگاه جريان يابد و در نهايت الگويی فراهم شود که موجبات پيشرفت دانشگاه را فراهم کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزير علوم تصريح کرد: دانشگاهيان بايد بتوانند در بستر مشارکت، جامعه را به تحرک وا دارند. مشارکت دانشجويان در کارها ضرری برای دانشگاه ندارد و موجب ايجاد نشاط در اين فضا می شود. نشاط در دانشگاه به معنی هيجان کاذب نيست، بلکه مشارکت مسئولانه ناشی از احساس اثرگذاری است و تشکل ها و انجمن ها و نشريات نمونه هايی از مشارکت در دانشگاه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016