پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

برای افزايش جمعيت ايران زايمان طبيعی رايگان شد

• آيت‌الله سبحانی کنترل جمعيت را برای نظام اسلامی خطرناک دانسته و گفته است که بايد ابزار کاهش جمعيت را ممنوع کرد. هم‌زمان اعلام شد که از اين پس زايمان طبيعی در بيمارستان‌های دولتی رايگان می‌شود.

دویچه وله ـ تلاش‌‌های روحانيون و مسئولان اجرايی و قضايی جمهوری اسلامی برای به کرسی نشاندن "طرح جامع ۵۰ ماده‌ای جمعيت و تعالی خانواده" در ايران هر روز ابعاد جديدتری به خود می‌گيرد. روز ۲ ارديبهشت/۲۲ آوريل علی اکبر سياری، معاون وزير بهداشت از ابلاغ دستورالعملی به بيمارستان‌های دولتی خبر داد که بر اساس آن «بيمار هيچ پولی بابت دارو، ملزومات و خدمات زايمان طبيعی پرداخت نمی‌کند.»

او هم‌چنين گفت که فاصله بين ازدواج و نخستين فرزند بايد کم شود. در حال حاضر اين فاصله به گفته وی سه سال ونيم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سزارين امری حرام

هم‌زمان فقها نيز پا به ميدان گذاشته‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر آيت‌الله جعفر سبحانی در ديدار رئيس دانشگاه علوم پزشکی قم حتی برای روش وضع حمل زنان نيز تعيين تکليف کرده است.

او گفته است که بايد کاری شود که سزارين امری "حرام" به شمار آيد و «عفت‌ها نگاه داشته شود.»

وی هم‌چنين خواستار ممنوعيت ابزار کاهش جمعيت شده و گفته است که «اگر اين مسئله تحديد جمعيت تداوم يابد، نظام اسلامی به خطر می‌افتد».

حذف همه امکانات پيشگيری از بارداری

در پی انتقادهای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از کاهش نرخ رشد جمعيت در ايران، مسئولان ايرانی اعلام کردند که تا سال ۱۴۰۴ بايد جمعيت ايران به ۱۰۰ ميليون نفر و در يک افق ۵۰ ساله به ۱۵۰ ميليون نفر برسد. خامنه‌ای هم‌چنين در تازه‌ترين سخنرانی خود گفت که اشتغال از مسائل اصلی مربوط به زنان نيست و خانواده اولويت دارد.

برای عملی شدن "طرح جامع ۵۰ ماده‌ای جمعيت و تعالی خانواده" آموزش‌های پيشگيری از کاهش رشد جمعيت کشور، آموزش‌های پيش از ازدواج و روش‌های پيشگيری از بارداری از درمانگاه‌ها و دانشگاه‌ها حذف می‌شود. تابستان سال گذشته نيز خبر از حذف جراحی‌های پيشگيری از بارداری (وازکتومی) داده شد. هم‌چنين دولت و مجلس طرح‌هايی را تهيه و اجرا کردند که همگی به هزينه دور شدن زنان از محيط آموزش و کار منجر می‌شود؛ از جمله دورکاری، افزايش مرخصی زايمان، تفکيک جنسيتی و محدوديت انتخاب رشته دانشگاهی.

در ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ مرکز آمار ايران در گزارشی اعلام کرد که جمعيت کشور بالغ بر ۷۷ ميليون و ۳۶۶ هزار و ۹۸۰ نفر است. آيت‌الله خامنه‌ای خواسته است که جمعيت ايران به دو برابر اين يعنی ۱۵۰ ميليون نفر برسد. ۱۵۰ ميليون نفری که روشن نيست با کدام منابع طبيعی، اقتصادی و مالی بايد زندگی کنند.

سياست افزايش جمعيت در ايران در شرايطی به کار گرفته می‌شود که بيکاری، تورم، کمبود منابع طبيعی از جمله کمبود آب يک معضل جدی است.

در گزارش مرکز آمار کشور آمده است که "در حال حاضر حدود ۵ ميليون دانش‌آموخته و دانشجوی دانشگاه‌ها در کشور وجود دارد." اما شرايط مناسب بهره‌گيری از نيروهای جوان و تحصيل‌کرده فراهم نيست.

کارشناسان هشدار می‌دهند که شعار افزايش جمعيت بدون فراهم کردن زيرساخت‌های لازم برای جذب بهينه نيروی کار متخصص، می‌تواند فجايع اقتصادی و انسانی بدنبال داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016