پنجشنبه 5 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

شش رنگی‌هادر پراید استانبول: همجنسگرایان و ترنسجندرها همه جا هستند، به حضورما عادت کنید

شش رنگ: پنل سخنرانی «نه به تغییر جنسیت اجباری»، پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲(۲۶ جون ۲۱۴) از سوی شبکه شش رنگ و با حضور شمار زیادی از همجنسگرایان و ترنسجندرهای ایرانی و ترک و همچنین تعدادی از اعضای شش رنگ در استانبول برگزار شد.

در این برنامه شادی امین، هماهنگ کننده شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی (شش رنگ)، رها بحرینی فعال حقوق بشر و روما از همکاران لامبدا به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی سخنرانی کردند و از بخش انگلیسی تحقیق مشترک شش رنگ و عدالت برای ایران با عنوان «شکنجه به نام درمان: عمل‌هاى تغییر جنیست اجبارى و آزار و اذیت پزشکى همجنسگرایان و ترنسجندرها در ایران» رونمایی شد.

شادی امین، هماهنگ کننده شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی (۶رنگ) در این پنل با اشاره به اینکه صدای ما امروز، از استانبول نزدیک‌تر از همیشه به گوش می‌رسد، گفت: «ما همجنسگرایان و ترنسجندرهای ایرانی با حضور در پراید استانبول به عنوان نزدیک‌ترین پراید به کشور ایران، می‌خواهیم بگوییم ما نزدیکیم. ما در کشور خودمان حضور داریم،در خارج از کشورمان هم حضور داریم و بیشتر از این باید به حضور ما عادت کنند.»

او اضافه کرد: «ما اینجا هستیم، تا بگوییم این وضعیتی که بر زندگی همجنسگرایان و ترنسجندرها در ایران حاکم است، نمی‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شادی امین با بیان اینکه در سال‌های قبل اولین سخنرانی‌ های که طی آن ایرانی‌ها به طور علنی درباره همجنسگرایی حرف بزنند از از برلین و واشنگتن شروع شد، افزود: «امروز نه تنها صدای همجنسگرایان و ترنسجندرهای ایرانی از استانبول به گوش می رسد بلکه در داخل ایران هم این حرف ها با شدت و حدت از طریق اینترنت بیان می شود و ما در قلب جامعه ایران حضور داریم »

هماهنگ کننده شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی با تاکید بر تاثیر حضور قدرتمند همجنسگراها و ترنس جندرها و جنبش قوی که در تمام جهان به چشم می خورد، ادامه داد: «پراید استانبول از سال ۲۰۰۳ که با ۳۰ نفر شروع کرد، در سال ۲۰۱۳ تبدیل به بیش از صدها هزار نفر شد. این رشد را شما در جاهای دیگر هم می‌بینید و در واقع ادم‌ها یاد می‌گیرند که هویت خودشان را بیان کنند و تن به سرکوب هویت جنسیتی شان ندهند.»

شادی امین ادامه داد: «کسانی که به دلیل فشار و سرکوب مجبور به خروج از از کشور شدند و و آنهایی که همچنان در داخل کشور تلاش می کنند، همچنان در همبستگی با هم فعالیت می کنند و این تلاش یکپارچه و متحد مساله ای است که باید روی آن سرمایه گذاری کرد.»

این پنل با همکاری و در همبستگی با نیروهای برگزار کننده ترک از جمله تشکل کائوس و همچنین لامبدای استانبول تدارک دیده شده بود و در ساختمان مرکز فرهنگی جزایر،محل پنل‌های پراید استانبول برگزار شد.

حضور شش رنگی‌ها که تیشرت‌هایی با شعارهایی همچون «طرحی نو براندازیم» و «فلک را سخت بشکافیم» برتن داشتند با استقبال فعالان و رسانه‌های ترک روبرو شد. بسیاری از روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و تلوزیون‌های ترکیه برای پوشش خبری مراسم در سالن حضور داشتند و خلاصه‌ای از این گزارش در اختیار آنان قرار گرفت. فعالان ال جی بی تی از کشورهای ترکیه، پرتغال و إیتالیا از دیگر شرکت‌کنندگان در این پنل بودند.

این پنل بخشی از برنامه‌های جشن پراید(جشن افتخارهمجنسگرایان و ترنسجندرها و مبارزه با هموفوبیا و ترنس فوبیا) است که طی روزهای ۲۳ تا ۲۹ جون در استانبول برگزار می‌شود.

رها بحرینی: اجبار ترنسجندرهای ایرانی به عمل تغییر جنسیت برای دسترسی به حقوق شخصی

رها بحرینی، پژوهشگر عدالت برای ایران نیز در این پنل طی سخنانی در رابطه با قوانین ناظر به وضعیت ترنسجندرها و عمل جراحی تغییر جنسیت در ایران، گفت: « بسیاری از عمل‌های تغییر جنسیت با استانداردهای حقوق بین‌الملل درباره رضایت آگاهانه و مختارانه کیلومترها فاصله دارد.»

به گفته او: «در ایران جنسیت مبنای حقوق بشر است یعنی نه تنها جنسیت حقوق آنها را بنابر قوانین جزایی و خانوادگی تعیین می‌کند بلکه نوع لباس و یا رشته درس دانشگاهی یا جای آنان را در اتوبوس و قطار، یا مسافت مسافرت، یا حتی اینکه از کدام در می‌توانند وارد دفاتر دولتی و فرودگاه‌ها شوند را معین می‌کند.»

این فعال حقوق بشر با اشاره به اینکه به تعداد بسیار زیادی از ایرانیان که مجبور به عمل جراحی می شوند اطلاعات کافی در رابطه با موارد مهم بعد از جراحی ارائه نمی‌شود، اضافه کرد: «گزارش‌های گوناگون در مورد بی‌دقتی در عمل‌های جراحی مسئله نگران کننده ای است چرا که ترنسجندرها مجبور به قبول چنین عمل‌هایی هستند تا بتوانند به حقوق شخصی‌شان دسترسی داشته باشند.»

او در توضیح روند عمل‌های جراحی تغییرجنسیت بی‌رویه به گفت که دکتر میر جلالی یکی از جراحان در تهران در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین گفته است در بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۲۰۰۵، دست‎کم ۳۲۰ جراحی تغییر عمل جنسی انجام داده است، در حالی که او در یک کشور غربی در همان مدت زمانی بیش از ۴۰ جراحی نمی‌تواند انجام دهد.

رونمایی از گزارش انگلیسی درباره تغییر جنسیت اجباری در ایران

عمل‌های تغییر جنسیت و نقض حقوق همجنسگرایان و ترنسجندرها در در ایران موضوع گزارش ١٠٠ صفحه‌ایى است پس از دو سال و نیم کار پژوهشی و میدانی و مصاحبه با ۸۸ ترنسجندر، ترنسکسوال و همجنسگرا منتشر شده است.

مصاحبه‌شوندگان این تحقیق شهادت داده‌اند که در ایران تحت فشار بوده‌اند که با شوک‌ درمانی، قرص‌ درمانی، هورمون درمانی و عمل‌های تغییر جنسیت تحت فشار بوده‌اند که گرایش جنسی و یا جنسیت شان را تغییر دهند.

این تحقیق از ترکیه و طی مصاحبه با همجنسگرایان و ترنسجندرهای ایرانی پناهنده در این کشور آغاز شد و از همین رونمایی از بخش انگلیسی این گزارش نیز پنل «نه به تغییر جنسیت اجباری» در استانبول و در جمع شماری از همجنسگرایان و ترنسجندرهای ایرانی، فعالان حقوق همجنسگرایان و ترنسجندرهای ترکیه و رسانه‌های این کشور برگزار شد.

سهیل یکی از مصاحبه‌شوندگان این تحقیق، وضعیت خود و بسیاری از ترنسجندرهای دیگر را این‌گونه توضیح داده است: «ما همه‌اش در حال پنهان کردن بدن‌مان هستیم. خب خیلی‌ها نمی‌دانند، خانواده‌ام نمی‌داند من هنوز عمل آخرم را انجام نداده‌ام، حتی خانواده نزدیکم، دایی هایم نمی دانند، خاله‌هایم نمی دانند. نکند فلانی بفهمد، نکند فلانی بفهمد من چه بوده‌ام، نکند بفهمد من چی هستم، من دارم با ظاهر کاملا مردانه می‌روم. نکند فلان جا لو بروم. همه‌اش در حال پنهان کردن. پنهان کردن از این، پنهان کردن از آن. از فکر مردنت هم باید استرس داشته باشی. اگر بمیرم چه می‌شود؟ من را کجا می‌خواهند بشویند. حالا حالم خوب است، بدنم را می‌پوشانم کسی لخت من را نمی‌بیند، موقعی که مرُدم چطور؟ خب من را می‌برند تو مرده شور خانه بشویند، من را تو زن‌ها می‌شویند؟ تو مردها می‌شویند؟ فکر کن جنازه من را برده‌اند تو قبرستان، همه می‌خواهند گریه کنند بعد بفهمند این قضیه چیست همه تف می‌اندازند رو جنازه من. همه این کار را هم می‌کنند. شما می‌دانید که این کار را می‌کنند.»

حضور همجنسگرایان و ترنسجندرهای ایرانی در پراید استانبول

همجنسگرایان و ترنسجندرهای ایرانی در ادامه برنامه های پراید استانبول در مارش همجنسگرایان و ترنس جندرها در روز یکشنبه هشتم تیر ماه (۲۹ جون) شرکت خواهند کرد و در صف مستقل خود، خواست‌ها و شعارهایشان را مطرح خواهند کرد.

شش رنگ از همه پناهندگان مقیم ترکیه و از همه کسانی که معتقدند ایجاد هر گونه تغییر دمکراتیک در ایران، در گرو به رسمیت شناختن حقوق به حاشیه رانده شدگان و سرکوب شدگان است، دعوت می کند تا با حضور در پراید روز یکشنبه ما را در رسانیدن صدای حق‌خواهی خیل عظیم کسانی که به دلیل وجود تابوهای اجتماعی تا کنون صدایشان شنیده نشده است، یاری رسانند. همچنین از مطبوعات و رسانه های ایرانی نیز میخواهد که با پوشش خبری این برنامه، که “نزدیک ترین جشن پراید به ایران” است، در طرح خواسته های این جامعه، مشارکت کنند.

ترکیه اولین کشور با جمعیت غالب مسلمان است که جشن پراید همجنسگرایان از سال ۲۰۰۳ در آن برگزار می شود. در حالی که اولین جشن پراید در این کشور با حضور ۳۰ نفر برپا شد، در سال ۲۰۱۳ نزدیک به یکصد هزار نفر در این مراسم حضور داشتند و می توان از آن به عنوان بزرگترین مراسم اینچنینی در منطقه یاد کرد. از همین رو شرکت همجنسگرایان و ترنسجندرهای ایرانی در جشن افتخار همجنسگرایان در ترکیه به عنوان کشوری مسلمان با نزدیکی‌های فرهنگی و جغرافیایی به ایران اهمیت بسیار دارد.

از سوی دیگر شمار زیادی از همجنسگرایان و ترنسجندرهای ایرانی که برای فرار از سرکوب و تحقیر دولتی به ترکیه پناهنده شده‌اند و همچنین آمد و رفت ایرانیان به ترکیه بر تاثیرپذیری متقابل فرهنگی دو کشور می‌افزاید.

شش رنگ از همه پناهندگان مقیم ترکیه و از همه کسانی که معتقدند ایجاد هر گونه تغییر دمکراتیک در ایران، در گرو به رسمیت شناختن حقوق به حاشیه رانده شدگان و سرکوب شدگان است، دعوت می کند تا با حضور در پراید روز یکشنبه ما را در رسانیدن صدای حق‌خواهی خیل عظیم کسانی که به دلیل وجود تابوهای اجتماعی تا کنون صدایشان شنیده نشده است، یاری رسانند. همچنین از مطبوعات و رسانه های ایرانی نیز میخواهد که با پوشش خبری این برنامه، که “نزدیک ترین جشن پراید به ایران” است، در طرح خواسته های این جامعه، مشارکت کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016