جمعه 10 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

کارزار تبلیغاتی حمایت از مردم غزه و تک‌آهنگ حبیب

رادیو زمانه: هم‌زمان با جنگ غزه کارزاری تبلیغاتی در ایران به راه افتاده است. دولت حسن روحانی موفق شده زیر سقف این کارزار که «حمایت هنرمندان از مردم محروم غزه» نام دارد، گروهی از هنرمندان مستقل را با هنرمندان نزدیک به بیت رهبری هم‌آوا و همسو کند.

ابتدا سینماگران در یک حرکت عاطفی و مردم‌پسندانه برای مردم غزه خون اهداء کردند، سپس دامنه این کارزار با برگزاری نمایشگاه عکس درباره غزه به گالری‌های تهران کشید و اکنون حبیب محبیان، خواننده موسیقی پاپ قطعه‌ای به نام «الله اکبر» برای مردم غزه ساخته است. به نظر می‌رسد پس از سخنرانی حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در ضیافت افطار با گروهی از هنرمندان ایرانی، دفاع از مردم فلسطین در جنگ غزه به پیش‌شرط فعالیت هنرمندان در ایران بدل شده است.

بسیج هنرمندان ایرانی برای حمایت از غزه

شامگاه سوم مردادماه حسن روحانی، رییس جمهور ایران با گروهی از هنرمندان دیدار کرد. در این دیدار رییس جمهوری به جنگ غزه اشاره کرده و گفت «اگر می‌خواهیم به آرزوهای تمام مسلمانان و مردمانی که در منطقه زندگی می‌کنند برسیم، همه باید با هم متحد شویم.»

یک روز پیش از ضیافت افطاری رییس جمهوری با گروهی از هنرمندان، خالد قدومی نماینده حماس در ایران در جمع گروهی از «سینماگران ارزشی» در فرهنگسرای شفق سخن گفت و از آن‌ها خواست از مردم غزه حمایت کنند. نماینده حماس در ایران گفت: «اگرچه رزمندگان صاحب موشک و سلاح هستند تا در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی مقاومت کنند منتها تأثیرگذاری قلم، سخن و تصویر بیشتر است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تنها سه روز پس از سخنرانی نماینده حماس در ایران در فرهنگستان شفق و ضیافت افطاری رییس جمهوری، گروهی از سینماگران پیشکسوت و برخی از فیلمسازان جوان سینمای ایران به همراه اعضای دفا‌تر ۵۹ گانه انجمن سینمای جوانان که متشکل از فیلمسازان و عکاسان در سراسر کشور هستند در اقدامی هماهنگ روز شنبه یازدهم مرداد ماه به مراکز انتقال خون رفتند و به کودکان غزه خون اهدا کردند. آن‌ها به این مناسبت یک متن شعارگونه و عاطفی هم خطاب به کودکان غزه انتشار دادند.

گروهی از شاخص‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سینماگران و هنرمندان ایرانی «نامه به کودکان غزه» را امضاء کرده‌‌اند. نام رخشان بنی اعتماد، کامران شیردل، داریوش مهرجویی، کیانوش عیاری، فرهاد توحیدی، لیلی گلستان علی مصفا، لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، حمید نعمت‌الله، آتیلا پسیانی و پگاه آهنگرانی در میان امضاءکنندگان این متن به چشم می‌خورد.

حسن شهرت و تأثیرگذاری هنرمندان؛ تک‌آهنگ حبیب

در این میان حوزه هنری هم با به‌کارگیری هنرمندان تئاتر برای حمایت از مردم غزه نمایش‌های محیطی اجرا می‌کند. رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفته است: «هنرمند به دلیل تأثیرگذاری اجتماعی و حسن شهرتی که دارد می‌تواند مردم را آگاه کرده و صحبت‌هایش مورد توجه قرار گیرد.»

اکنون حبیب محبیان، خواننده موسیقی پاپ هم به این کارزار تبلیغاتی پیوسته است. او ۹ مرداد ماه قطعه‌ای به نام «الله اکبر» را که برای مردم غزه ساخته، به شکل یک تک‌آهنگ منتشر کرده است.

حبیب محبیان می‌گوید ملودی این تک‌آهنگ را خودش ساخته و تنظیم آن را هم به عهده داشته است. متن این قطعه بر اساس شعر «اتو رنه کاستیلو» نوشته شده. محبیان در یادداشت کوتاهی که همراه با این قطعه انتشار داده ادعا می‌کند که تک‌آهنگ «الله اکبر» را ۲۰ سال پیش در آمریکا تولید و ضبط کرده است.

«حبیب» در سال ۱۳۸۸به ایران برگشت و در رامسر اقامت گزید. بازگشت او به ایران واکنش‌های متفاوتی برانگیخت. در آن زمان برخی سایت‌ها در ایران نوشتند که چون او از معدود خواننده‌های خارج از کشور است که فعالیت سیاسی علیه حکومت نداشته به همین دلیل دولت محمود احمدی‌نژاد از بازگشتش به ایران استقبال کرده است.

این خواننده موسیقی پاپ پس از بازگشت به ایران درخواست مجوز انتشار آلبوم جدید خود را به وزارت ارشاد داد اما موفق به اخذ مجوز نشد.

حبیب محبیان در تیر ماه در شهر ماسوله در استان گیلان بازداشت شد، اما پس از یک روز او را آزاد کردند. اکنون با انتشار تک‌آهنگ «الله اکبر» در حمایت از مردم غزه، برخی از رسانه‌های طرفدار دولت روحانی این پرسش را در میان آورده‌اند که چرا صدای هنرمندانی مانند حبیب نباید به گوش برسد.

ویدئو: تک‌آهنگ تبلیغی حبیب محبیان برای غزه


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016