یکشنبه 9 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

ابتلای نیمی از معتادان تزریقی به هپاتیت C

رییس شبکه هپاتیت ایران گفت: هپاتیت B شایعترین هپاتیت ویروسی مزمن کبدی در جهان خواند در عین حال نسبت به ابتلای نیمی از معتادان تزریقی به هپاتیت C هشدار داد.

دکتر سید موید علویان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا افزود: در حال حاضر 350 میلیون نفر از مردم دنیا به این بیماری مبتلا هستند که سهم کشورمان از این میزان یک میلیون و 400 هزار نفر است.

وی اضافه کرد: انجام واکسیناسیون نوزادان و افراد پرخطر از سال 73 به همت مجموعه بهداشتی و درمانی کشورمان موجب شد که امروز هپاتیت B در جمعیت زیر 20 سال کشور کاهش چشمگیری یابد. واکسیناسیون متولدین 68 تا 70 نیز از دیگر دلایل مؤثر در روند کاهش بروز این بیماری است.

علویان با ابراز خرسندی از عدم انتقال هپاتیت B از مادر به نوزاد، گفت: این مهم در پی انجام اقدامات پیشگیرانه‌ای بوده که در گذشته انجام شده است اما، باید مراقب راه‌های انتقال دیگر از جمله انتقال از طریق اعتیاد تزریقی و روابط جنسی ناسالم بود.

رییس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه متأسفانه اغلب مبتلایان به هپاتیت B از بیماری خود بی‌خبرند، گفت: آگاهی داشتن درباره بیماری‌ها حق همه افراد است اما، متأسفانه در این عرصه اقدامات جدی صورت نگرفته و بیشتر به دنبال تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بوده‌ایم و در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی مجدانه عمل نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: متأسفانه سطح آگاهی و معلومات مردم درباره بیماری‌های کبدی ناکافی است و قطعا ارتقای دانش مردم در مورد انواع بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های خاموش مقدم بر درمان آنهاست.

علویان در ادامه با اشاره به وضعیت هپاتیت C نیز گفت: حدود 200 میلیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری هستند. خوشبختانه شیوع این بیماری در کشور ما به مراتب کمتر از مناطق دیگر است؛ به طوری که نزدیک به 300 هزار نفر از ایرانیان مبتلا به هپاتیت C هستند.

وی علت کم بودن سهم ایران در ابتلا به هپاتیت C را کنترل تمام خون‌های تزریقی از سال 1375 توسط سازمان انتقال خون دانست و این اقدام را عامل مهمی در توقف انتشار این بیماری ذکر کرد.

وی با بیان اینکه 50 درصد معتادان تزریقی کشور به هپاتیت C مبتلا هستند، اظهار کرد: اعتیاد تزریقی یک معضل اجتماعی است که یکی از شاخه‌های آن هپاتیت C است و احتمال انتقال آن به سایر معتادین و یا همسران افراد معتاد، احتمالی نگران‌کننده است. اجرای برنامه کاهش آسیب جزو برنامه‌های مصوب نظام سلامت است اما، اعتیاد تزریقی معضل اجتماعی است و از طرفی سطح آگاهی مردم در زمینه بیماری‌های کبد و هپاتیت ویروسی بالا نیست و باید رسانه‌ها و مراکز علمی در این زمینه مداخله کنند.

علویان در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا مبنی بر اقدامات پیشگیرانه شبکه هپاتیت کشور برای مقابله با این بیماری گفت: انجام فعالیت‌های علمی و تخصصی، برگزاری سمینارها و همایش‌های مختلف به منظور افزایش و ارتقای سطح دانش مردم و تلاش برای افزایش دسترسی مردم به خدمات آزمایشگاهی معتبر در سراسر کشور از جمله این اقدامات است. به زودی نرم‌افزار جامع بیماری‌های کبدی و هپاتیت به صورت دانلود رایگان در گوشی‌های تلفن همراه در دسترس مردم قرار خواهد گرفت تا با آخرین اطلاعات و مراکز علمی و آزمایشگاهی مرتبط با این حوزه آشنا شوند.

وی در پایان با بیان اینکه هپاتیت B ریشه‌کن نمی‌شود مگر آنکه آن را کنترل کنیم، خاطرنشان کرد: هدفگذاری کرده‌ایم که تا سال 2035 ایران بدون هپاتیت C داشته باشیم و معتقدیم تحقق این هدف دور از ذهن نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016