یکشنبه 23 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گيلان پيرترين و سيستان و بلوچستان جوان‌ترین استان

تهران - ايرنا - رييس دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، جوان ترين و پيرترين شهرهای کشور را معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ايرنا، «محمد اسماعيل مطلق» روز يکشنبه در نشست خبری افزود: استان های گيلان با ۱۱،۵، مرکزی با ۹،۹۷، مازنداران با ۹،۸۱، آذربايجان شرقی با ۹،۷۸، خراسان جنوبی با ۹،۵۲، همدان با ۹،۴۲، اصفهان با ۹،۲۶ و تهران با ۹،۵ درصد جمعيت سالمند، به عنوان پيرترين استان های کشور به شمار می روند.

وی تصريح کرد: علت پيرشدن جمعيت اين استان ها، ميزان باروری کلی کمتر از ۱،۸، تاخير در فرزند آوری فاصله بيش از پنج سال در فرزند آوری، کاهش ازدواج و افزايش طلاق است.

مطلق ادامه داد: جوان ترين استان های کشور نيز سيستان وبلوچستان با ۴،۷۲، هرمزگان با ۵،۶۲، بوشهر با ۵،۹۴، خوزستان با ۶،۶، ياسوج با ۶،۲۷ و گلستان با ۶،۸۲درصد جمعيت سالمند کشور محسوب می شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: اکنون ميزان باروری کلی در کشور کمتر از ۱،۸ است که بايد به بيش از دو. برسد تا دارای کشوری جوان و نيروی کار شويم.

جمعيت سالمندان و کودکان برابر شد

مطلق گفت: اکنون تقريبا جمعيت سالمند با حدود هفت ميليون جمعيت بيش از ۶۰سال، برابر با جمعيت کودکان شد.

رييس دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: يکی از دلايل افزايش جمعيت سالمندان در کشور بالا رفتن سن اميد به زندگی است، بطوريکه سن اميد به زندگی در سال ۵۸ برای زنان ۵۴ سال و برای مردان حدود ۵۳ سال بود که اکنون به ۷۲،۸ سال برای مردان و ۷۴ سال برای زنان رسيده است.

مطلق، کاهش مرگ ومير کودکان زير يک و پنج سال و کاهش مرگ و مير زنان باردار(۱۹ مورد مرگ در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده) را از ديگر دلايل افزايش جمعيت سالمندان در کشور دانست.

اجرای دو برنامه ويژه سلامت سالمندان

رييس دفتر سلامت جمعيت وزارت بهداشت، از اجرای دو برنامه «مراقبت های ادغام يافته سالمندان» و «شيوه زندگی سالم» در قالب اجرای برنامه طرح تحول بهداشت خبر داد.

مطلق گفت: هدف از اجرای برنامه «مراقبت های ادغام يافته سالمندان»، کاهش بار بيماری ها در گروه سنی کمتر از ۸۰ سال و بيماری ها و معلوليت های شايع در گروه سنی ۸۰ و بالاتر از آن است.

وی افزود: برنامه ريزی های لازم در وزارت بهداشت برای اينکه نوزادان به دنيا آمده تا ۸۵ سال عمر مفيد و زندگی سالم داشته باشند، در حال اجرا است.

رييس دفتر سلامت جمعيت وزارت بهداشت با بيان اينکه چالش های اجرای اين برنامه در شهرستان ها شناسايی شده، گفت: برنامه «مراقبت های ادغام يافته سالمندان» در بيش از ۲۰۰ شهرستان اجرايی شده و در اجرای آن بيش از دو ميليون و ۲۱۸ هزار نفر تحت نظر افراد پزشک و غيرپزشک هستند.

مطلق درباره برنامه «شيوه زندگی سالم» نيز افزود: هدف از اجرای اين برنامه، بهبود شيوه زندگی سالم بمنظور افزايش تعداد سالمندان با رفتار سالم است.

وی خاطرنشان کرد: اين برنامه در ۳۴۳ شهرستان در حال اجرا بوده و تا پايان سال ۹۲، دو ميليون و ۷۴۲ هزار و ۱۳۱ نفر تحت پوشش اين برنامه قرار گرفته اند.

اجرای سند ملی سلامت سالمندان

رييس دفتر سلامت جمعيت وزارت بهداشت گفت: سند ملی سلامت سالمندان با عنوان رفاه و منزلت سالمندان ايران مبتنی بر الگوی اسلامی و ايرانی در قالب برنامه ملی تحول نظام سلامت تدوين شده و مهر سال ۹۱ به تصويب شورای عالی سلامت و امنيت غذايی رسيد.

مطلق افزود: اين سند به سازمان های مربوطه ابلاغ شده و در حال اجرا است.

وی يادآور شد: وظايف همه ارگان ها و وزارتخانه ها در ارتباط با سالمندان در سند ملی سلامت سالمندان لحاظ شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016