پنجشنبه 27 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

زور جيب پدر و مادر‌ها به قيمت‌ها نرسيد، شهريور "داغ" است، قيمت‌ها "داغ‌تر"

شهريور است و انتظار برای مدرسه. بوی ماه مهربان می‌آيد؛ اما کتاب و دفتر‌ها نامهربان‌اند. شهريور "داغ"است، قيمت‌ها "داغ‌تر".

بازار ۱۵ خرداد تهران و سرو صدای هميشگی چرخ‌های باربری. بوی ماه مهر همراه با بوی خوش دفتر و مداد دالان‌های تاريک و پيچ در پيچ بازار را پر کرده، خبری از خودکارهای بيک نيست تحريم در سال‌های گذشته بساط بيک نوستالژيک را برهم زده است. قيمت‌ها نسبت به سال گذشته پايين نيامده است و در برخی اجناس تا ۲۰ درصد رشد قيمت داشته اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماه مهربان و نامهربانی قيمت‌ها

"می‌نويسی که چی بشه، با نوشتنت قيمت‌ها پايين می‌آد؟" اين را وقتی می گويد که می‌فهمد "خبرنگارم" و بعد به کارش ادامه می‌دهد، پشت هم قيمت‌ها را می‌پرسد تا بلکه دفتری با قيمت متناسب با موجودی در جيب خود پيدا کند، توجهی به عصبانيت فروشنده در پاسخ به او ندارد، باز هم به سئوال خود ادامه می‌دهد؛ اما نااميد. تنها آمده تا نااميدی‌اش را نبينند و با حداقل موجودی خود خريد کند.

چينی و آلمانی با اختلاف قيمت چشمگير

بازار مملو از اجناس خارجی و ايرانی است، طبق گفته فروشندگان مواد اوليه بيشتر اجناس ايرانی نيز خارجی است. مداد رنگی وضعيت عجيبی دارد، ۱۲ رنگ چينی که با فشار دست به راحتی می‌شکند تا آلمانی با‌‌ همان مارک از نوع مرغوب و با قيمت‌های چند برابر.

عرب، يکی از فروشندگانی است که در مغازه‌اش فقط مداد رنگی و وسايل ديگر نقاشی می‌فروشد و می‌گويد: "چند سالی است که اجناس چينی به دليل ارزان‌تر بودن بازار را تصاحب کرده است و مردم نيز ترجيح می‌دهند از اجناس چينی بخرند؛ چراکه قيمت آن برايشان به صرفه‌تر است.

وی در ادامه در رابطه با اختلاف قيمت مداد رنگی، اظهار می‌کند: يک مارک است؛ اما کشورهای توليد کننده فرق می‌کند. مداد رنگی ۱۲ رنگ چينی از ۱۲ هزار تومان شروع می‌شود تا ۴۰ هزار تومان؛ اما قيمت مداد رنگی‌های آلمانی از ۴۰ هزار تومان به بالا است.

ارزان؛ اما بی‌کيفيت

" جامدادی هزار تومنی دوزار نمی‌ارزه "اين را يکی از خريدارانی می‌گويد که به تنهايی برای خريد لوازم التحرير آمده است. جنس خوب می‌خواهد؛ اما ارزان. فروشنده جامدادی هزار تومانی پيشنهاد می‌کند؛ اما با کيفيتی پايين‌تر.

قيمت جامدادی نيز جالب است از هزار تومان شروع می‌شود تا جامدادی‌های خوش آب و رنگی که به قيمت ۳۰ هزارتومان عرضه می‌شود.

می‌خرند؛ اما "کم"

قيمت دفا‌تر از ۱۴۰۰ تومان تا ۱۵ هزار تومان است. بسته به جنس و تعداد برگ‌ها و طرح روی جلدشان کم و زياد می‌شود. اگر طرح‌های ايرانی باشد گران‌تر است.

محسنی، از فعالان قديمی اين بازار است و ادعا می‌کند تا به حال ماه" شهريور "را تا اين حد بی‌رونق نديده است. می‌گويد:" هر سال بد‌تر از سال گذشته است، در تمام سال‌هايی که در اين بازار مشغول به فعاليت بوده‌ام بازار را تا اين حد بی‌رونق نديده‌ام.

وی با اشاره به افزايش قيمت لوازم التحرير در سال جاری اظهار می‌کند: "با توجه به افزايش قيمت کاغذ که موجب افزايش قيمت کتاب‌های درسی شده است قيمت دفتر نيز بالا رفته است، ما فروشندگان از خدايمان است که بتوانيم اجناس را با قيمت مناسب در اختيار مشتريان قرار دهيم؛ اما مسئله اين است که اين کار مستلزم قيمت خريد مناسب ما است.

علی رغم ممنوعيت استفاده از طرح‌های خارجی بر روی دفا‌تر، به جرات می‌توان گفت"۸۰ درصد از دفا‌تر موجود در بازار با طرح‌های خارجی است.

صدور مجوزهای گران برای شرکت‌هايی خاص

" اين را حتما بنويسيد که سازمان تبليغات اسلامی برای صدور مجوز برای استفاده از طرح‌های ايرانی مبالغ هنگفتی دريافت می‌کند"اين را يکی از فروشندگان اين منطقه ادعا می‌کند و تاکيد می‌کند:"استفاده از طرح‌های ايرانی تنها در اختيار يک شرکت است و کمترين مبلغی که اين سازمان برای صدور مجوز استفاده از اين طرح‌ها پرداخت می‌کند ۱۰۰ ميليون است که برای توليد کنندگان که اکثر آنان به سختی در طی اين سال‌ها در برابر واردات کالاهای ارزان قيمت چينی دوام آورده‌اند، بصرفه نيست و به همين خاطر است که هنوز هم بيشتر بازار را طرح‌های خارجی اشغال کرده است.

کلاه قرمزی، شکرستان و پهلوانان تنها در دستان يک شرکت

رئيس اتحاديه صنف صحافان تهران در اين رابطه می‌گويد: «دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ طرح‌های خارجی را روی دفا‌تر ممنوع اعلام کرده است و از سوی ديگر سازمان تبليغات اسلامی طرح‌های داخلی را منحصراً در اختيار يک شرکت قرار داده و اکنون توليدکنندگان بلاتکيف مانده‌اند.

جليل غفاری‌رهبر با تاکيد بر اينکه سازمان تبليغات اسلامی تمامی طرح‌های شخصيت داستان‌های ايرانی از جمله کلاه قرمزی، شکرستان و پهلوانان را تنها به يک شرکت که جواز کسب ندارد، داده است، اظهار می‌کند:" همين عامل باعث افزايش قيمت دفا‌تر با طرح‌های داخلی شده است.

قيمت لوازم التحرير در نمايشگاه نيز بالاست

در ابتدا تصور می‌شد نمايشگاه لوازم التحرير گزينه‌ای است پيش روی خانواده‌هايی که حتی برای خريد لوازم التحرير از ماه‌ها پيش برنامه ريزی داشته‌اند؛ اما قيمت‌ها در نمايشگاه نيز مانند ديگر نقاط مرکزی و جنوبی شهر است، لازم به ذکر است که در نمايشگاه نيز جای طرح‌های ايرانی در بسياری از غرفه‌ها خالی است.

نصف پارسال می‌خرند

"دلتون خوشه‌ها، همين که يه چيزی باشه بتونن روش بنويسن مهمه جنس مرغوب کاغذ کيلويی چند؟"عصبانی است، مخارج ۲ فرزند دبستانی کافی است تا از زمين و زمين شاکی باشد، حوصله جواب دادن ندارد تنها همين را می‌گويد و دور می‌شود.

يکی از فروشندگان می‌گويد:" نمی‌توان گفت کم فروخته‌ايم چون نياز به دفتر و مداد نيازی است که بايد برطرف شود؛ اما بوده‌اند خانواده‌هايی که طبق گفته خودشان نصف خريد سال گذشته خريداری کرده‌اند.

جنس خوب، شمال شهر، قيمت‌ها عجيب

داستان اختلاف قيمت‌ها از شمال تا جنوب شهر داستانی تکراری است، در سال‌هايی که گذشته است قشر کم در آمد جامعه نگاه‌شان به تامين اساسی‌ترين نياز هر کودک برای حق تحصيل نا‌اميدانه‌تر شده است.

اينجا مدرسه‌ای‌ها می‌آيند، انتخاب می‌کنند و با دستان پر می‌روند. قيمت پرسيده نمی‌شود، چند هزار تومان بالا‌تر مهم نيست، فقط جنس لوازم التحرير خوب و به روز باشد برايشان کافی است. اينجا دفاتری با طرح‌های ايرانی و خارجی حتی تا ۵۰ هزار تومان نيز خريد و فروش می‌شود. کسی هم اعتراضی ندارد.

فهيم فروشنده‌ای در منطقه پاسداران تهران است و از ميزان فروشش راضی است. وی در رابطه با اختلاف قيمت‌ها در نقاط مختلف شهر می‌گويد:"تا زمانی که مردم شکايتی نداشته باشند کسی ايرادی به قيمت‌ها نمی‌گيرد. بالا بودن قيمت اين دفا‌تر بدليل جنس خوبشان است در اين نقاط اجناسی خريد و فروش می‌شود که در ديگر نقاط تهران وجود ندارد.

خبرنگار: ياسمن خالقيان


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016