دوشنبه 31 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

مجلس و محيط زيست آلودگي بنزين پتروشيمي را تاييد كردند

اعتماد: بعد از گذشت يك سال از روي كار آمدن دولت يازدهم و اعلام آلوده بودن بنزين‌هاي مصرفي از سوي دولت، روز گذشته معاون رييس‌جمهور از اثبات شدن آلايندگي اين بنزين‌ها كه موسوم به بنزين پتروشيمي هستند خبر داد. بنزيني كه در يك سال گذشته از سوي كارشناسان سوخت و محيط‌زيست محكوم به آلودگي شده بود و اين‌بار هياتي از مجلس شوراي اسلامي پيگير ثابت كردن آلودگي آن شده بودند.

معصومه ابتكار، رييس سازمان حفاظت محيط زيست روز گذشته به ايلنا گفته است: «گزارش محيط زيست دال بر آلايندگي بنزين پتروشيمي‌ها بوده و طبق اسناد اثبات شده است.» به گفته ابتكار، ‌گزارش نهايي محيط زيست در يك جلد كتاب با تمام پيوست‌ها و مستندات به مجلس و دولت داده شده اما هنوز راي نهايي مجلس در اين خصوص صادر نشده و با تاخير همراه بوده است.

همان‌طور كه پيش‌تر‌ها ابتكار و معاونانش هم گفته بودند، بنزين پتروشيمي بايد از چرخه سوخت حذف شود. اين حذف تا حد زيادي هم با موفقيت همراه بوده و محيط زيستي‌ها هميشه از همراهي وزارت نفت در اين خصوص تقدير كرده‌اند اما رييس سازمان روز گذشته بار ديگر با تاكيد بر آلايندگي اين بنزين‌ها از لزوم حذف آنها در همه نقاط خبر داد.

بعد از اينكه شركت ملي پالايش و پخش و سازمان حفاظت محيط زيست، بنزين توليد شده در پتروشيمي‌ها را عامل افزايش سرطان در كشور اعلام كردند، اواخر خرداد ماه، كميسيون بهداشت و درمان مجلس با دستور رييس مجلس، بررسي جامعي درباره موضوع آلايندگي بنزين‌هاي توزيعي و تاثير آن بر سلامت مردم را در برنامه كاري خود قرار داد.

يكي از اعضاي كميسيون بهداشت مجلس، كميسيوني كه مسووليت پيگيري آلودگي بنزين را برعهده گرفته بود، از آماده بودن گزارش نهايي مجلس خبر داد؛ گزارشي كه همه منتظر تصميم‌گيري نهايي درباره آن هستند.

ميزان بالاي بنزن، ‌تولوئن و زايلن در بنزين پتروشيمي و دخالت مستقيم مصرف اين نوع بنزين در ايجاد سرطان مساله‌يي بود كه از ابتداي تشكيل اين دولت به شكل جدي مطرح و مشكل اصلي در تاكيد دولت قبل به مصرف بنزين داخلي و بحث خودكفايي در توليد بنزين عنوان شد اما مسوولان دولت قبل هم اين ادعا را به دولت اصلاحات و پيش از آن مرتبط دانستند.

يوسف رشيدي، سرپرست مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص اين بنزين بارها گفته بود كه محصولات پتروشيمي تنها شبيه به بنزين است و داراي آروماتيك بالايي است. بنزيني متشكل از مقادير زيادي بنزن (يك ماده سرطان زا) و مواد شيميايي ديگر. موضوعي كه مسوولان دولت نهم و دهم آن را تكذيب كردند.

تدبير در اين خصوص مي‌گويد: سيد مسعود ميركاظمي، وزير نفت دولت دهم ضمن انكار اين موضوع آن را سياسي كاري خوانده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي همچنين همه تقصيرها درباره بنزين آلوده پتروشيمي‌ها را به گردن دولت اصلاحات و اعتدال انداخته بود. اما اين مقصر شناختن‌ها آلودگي را از شهر پاك نمي‌كرد و مجلس براي بررسي بنزين‌ها وارد عمل شد، لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي كميسيون بهداشت را مسوول بررسي وضعيت بنزين كرد تا گزارشي در اين خصوص ارايه كند. گزارشي كه به تازگي از طرف كميسيون بهداشت به رييس مجلس داده شده و عابد فتاحي، عضو اين كميسيون درباره آن به «تدبير» مي‌گويد: «نشست‌هايي با حضور متخصصان برگزار شد. نتيجه نهايي كه در حال حاضر به رييس و هيات رييسه مجلس تقديم شده حاكي از آن است كه بنزين‌هاي توليدي پتروشيمي در دولت قبل آلوده و خطرناك براي انسان و محيط‌زيست بوده است. در جلسه‌هايي كه در كميسيون بهداشت برگزار شد، كارشناسان متعددي شركت كردند. كارشناسان محيط زيست، شهرداري تهران، نيروهاي انتظامي، وزارت بهداشت حضور داشتند و درباره بنزين‌هاي آلوده و بي كيفيت نشست‌هايي داشتيم.»

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس ضمن تاكيد به مضر بودن بنزين‌هاي توليدي در دولت قبل مطرح مي‌كند: «متخصصان به اين موضوع اعتقاد داشتند كه ساخت بنزين از مواد شيميايي آلودگي‌هاي شديدي را در هوا ايجاد مي‌كند. ضرر و زيان‌هاي آن منجر به بيماري‌هاي پوستي و ناراحتي‌هاي تنفسي، به خصوص در افرادي كه گرفتگي‌هاي قلب و عروق دارند، مي‌شود.»او نسبت به توليد بنزين‌هاي با كيفيت پايين انتقاد مي‌كند و توضيح مي‌دهد: «از قديم مطرح مي‌شود كه دولت‌ها مسوول خوشبختي ملت‌هاي خود هستند. مسوول هستند تا مشكلات ملت‌هاي خود را رفع كنند و هيچ منتي هم در اين خصوص سر مردم ندارند. آنهايي كه پا جلو مي‌گذارند بايد به حدي توان داشته باشند كه بتوانند به مردم كمك كنند. به اين بهانه كه بنزين كم است نبايد با عجله به پتروشيمي برويم از مواد شيميايي بنزين تهيه كنيم. ما فايده‌يي از توليد اين نوع بنزين نديديم. ما درباره اين نوع بنزين از مسوولاني كه در اين رابطه وجود داشتند و مسووليت داشتند سوال كرديم. خودشان اعتراف كردند كه براي انسان، محيط زيست، حتي اتومبيل و... مضر است. گزارشي در اين خصوص در كميسيون بهداشت و درمان تهيه و به رييس مجلس تقديم شد.»

اين نماينده مجلس درباره صحبت‌هايي كه در تكذيب سرطان‌زايي بنزين آلوده و سياسي كاري از طرف مسوولان دولت قبل مطرح شده، مي‌گويد: «طرح توليد بنزين آلوده و توليد آن در دولت قبل شكل گرفته است. كار را مي‌توان انجام داد اما انجام كار بايد از راه درست باشد. اينكه مطرح مي‌شود موضوع بنزين‌هاي آلوده سياسي است درست نيست، ما بايد منافع ملي را در نظر بگيريم آن چيزي كه در كميسيون مطرح شده اين است كه بنزين‌هاي آلوده هم بر انسان‌ها و هم بر محيط زيست تاثير منفي داشته است. كميسيون بهداشت نسبت به بهداشت و سلامت و درمان مردم در همه مواردي كه وجود دارد خيلي زياد حساس است. بنزين بايد به سمت توليد با شرايط استانداردهاي جهاني برود.»

بر اساس سخنان فتاحي، ‌قرار برخورد با مسببان طرح بنزين پتروشيمي هم در دستور كار است، كميسيون بهداشت و درمان تنها وظيفه تهيه گزارش را داشته، بقيه موارد به رييس و هيات رييسه مجلس و قوه قضاييه بازمي‌گردد.


تحقيق و تفحص از سازمان محيط زيست كليد خورد

درست در روزي كه رييس سازمان محيط زيست بر اثبات نهايي آلودگي بنزين پتروشيمي‌ها صحه گذاشت، نمايندگان مجلس بر اساس آنچه سوءمديريت اين سازمان در خصوص حفاظت از عناصر و منابع حياتي كشور عنوان كرده‌اند، درخواست تحقيق و تفحص از سازمان محيط زيست را با 22 امضا تقديم هيات رييسه مجلس كرده‌اند.

حوزه‌هاي آبي، مراتع و جنگل‌ها، زمين‌هاي كشاورزي، آلودگي هوا، كشته شدن روزمره محيط‌بانان و رها شدن پسماندهاي صنعتي و آتش‌سوزي وسيع جنگل‌ها از موضوعات مورد بحث در اين تحقيق و تفحص است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016