دوشنبه 31 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

جزئيات اشتغال ۳.۵ ميليون خارجی در ايران


خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: با وجود اينکه بيکاری جوانان به يک بحران جدی در کشور تبديل شده، اما ۳.۵ ميليون تبعه افغانستان با حضور در بازار کار کشور مشغول به فعاليت در بخش هايی مانند ساختمان و دامپروری هستند. عدم برخورد جدی، فرصت طلبی کارفرمايان و ارزانی کارجويان افغانی با وجود مرزهای گسترده با اين کشور باعث شده تا ۵۰ درصد آنها به صورت آزادانه و بدون مجوز اقامت و کار در ايران حضور داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، اشتغال اتباع بيگانه در ايران که بخش زيادی از آن نيز به صورت غيرقانونی و بدون رواديد کار صورت می گيرد، به يکی از مسائل جدی در بازار کار کشور تبديل شده و طی يکی دو دهه اخير حضور کارگران خارجی در برخی رشته های شغلی، باعث از دست رفتن بسياری از فرصت های شغلی برای نيروی کار داخلی شده است.

با وجود اينکه طبق اعلام مرکز آمار ايران، ۲ ميليون و ۵۰۰ هزارنفر از کارجويان ايرانی با بيکاری دست و پنجه نرم می کنند و طبق آمارهای ديگری از مقامات دولت تدبير و اميد بيکاری در حد ۶ ميليون نفر است؛ اما ۳.۵ ميليون تبعه افغانی از فرصت همسايگی با ايران و ضعف برخوردهای قانونی استفاده کرده و شغلی در بازار کار کشور برای خود دست و پا کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کارفرمايان می گويند کار بيشتر و مزد کمتر، عدم نياز به بيمه، پاداش، عيدی، سنوات، مرخصی های زياد، حرف شنوی و مسائلی از اين دست؛ امتيازاتی است که يک کارگر افغانی غيرمجاز فاقد مجوز اقامت و کار در ايران دارا است و اين مسائل کارفرمايان را تشويق به استفاده از نيروی کار خارجی می کند.

هم اکنون بخش قابل توجهی از اشتغال در بخش مسکن به ويژه در کلانشهرها در اختيار اتباع بيگانه است. افرادی که با کارگری ساده شروع کرده و حالا به استادکارانی ماهر تبديل شده اند. سهم نيروی کار ايرانی در بخش ساختمان شايد کمتر از نيروی کار خارجی باشد.

چند دليل برای گرايش کارفرمايان به افاغنه

در شرايط فعلی، تنها راه مقابله با استفاده کارفرمايان از نيروی کار غيرمجاز خارجی تنها بازرسی های مقطعی، معرفی به دادگاه و جريمه است، اما نتيجه چندانی در بر نداشته و جريمه های روزانه ۵۰ هزارتومان برای استفاده از هر کارگر غيرمجاز خارجی؛ نتوانسته است کارفرمايان را برای استفاده از کارگر ارزان خارجی منصرف کند.

هرچند حضور نيرويث کار خارجی در ايران مانند حضور اتباع ايرانی در ساير کشورها امری اجتناب ناپذير است و معمولا کشورهای جهان در بخشی از مشاغل خود از نيروی کار خارجی استفاده می کنند، اما عدم رعايت قوائد حضور نيروی کار خارجی در ايران، از بين رفتن قوانين در مورد نيروی کار، سوء استفاده کارفرمايان، بيکار ماندن کارگران ايرانی و مسائلی از اين دست؛ کمترين آسيب هايی بوده که تاکنون در سايه حضور افاغنه در ايران حاصل شده است.

يک کارگر جوان افغانی شاغل در بخش ساختمان می گفت در حال حاضر با حقوق ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان به صورت روزانه در اين بخش مشغول به کار است و تمايلی نيز به دريافت کارت اشتغال ندارد.
وی که حتی مجوز اقامت در ايران را نيز ندارد و به صورت غيرقانونی از طريق مرزها وارد کشور شده، معتقد است اگر وی را بازداشت و اخراج کنند، باز هم به ايران بازخواهد گشت!

اما اين ديدگاه در مورد کارگران دارای مجوز اقامت و رواديد کار متفاوت است. يک تبعه افغانی دارای کارت اشتغال و مجوز قانونی در ايران می گفت برای اشتغال در ايران هزينه می کند ولی در استفاده از خدمات درمانی و تحصيلی با محدوديت های جدی مواجه اند، اما باز هم ترجيح می دهند در ايران بمانند تا اينکه به افغانستان برگردند.

سيد تقی قائمی رئيس کانون کفالت، اقامت و اشتغال که اخيرا از سوی وزارت کار تشکيل و آغاز به کار کرده است درباره اشتغال اتباع بيگانه در ايران معتقد است: حدود ۳.۵ ميليون نفر اتباع خارجی در کشور به صورت مجاز و غيرمجاز حضور دارند و مديريت اين افراد قطعا از طريق دولت به شکل مناسب صورت نمی گيرد.

به اندازه جمعيت ۱۲۰ کشور افغانی داريم

قائمی با بيان اينکه اين دفاتر می توانند شروعی برای مديريت متمرکز اتباع خارجی در کشور باشند ادامه داد: ۲۰ دستگاه دولتی در اين خصوص مسئوليت دارند که در برخی موارد تصميم گيری های آنها در اين زمينه به صورت واحد شکل نمی گيرد، بنابراين اگر در کشور يک سياست گذاری متمرکز انجام شود با توجه به شرايط فعلی کشور ضرورت نظارت بيشتر بر اين مسئله احساس می شود.

رئيس کانون کفالت، اقامت و اشتغال افزود: در حال حاضر ۱۲۰ کشور در دنيا جمعيتی حدود ۳.۵ ميليون نفر دارند که برای اداره آنها دولت وجود دارد، اين در حالی است که ما در کشور ۳.۵ ميليون تبعه خارجی داريم که در ابعاد مختلف در کشور ما تاثيرگذارند.

وی ادامه داد: ايجاد فرهنگ غلط کار در کشور ما از مسائلی است که اتباع خارجی ايجاد کرده اند و به گفته وزير کار ۲ ميليون فرصت شغلی در اختيار اتباع خارجی است. هم اکنون برخی کارفرمايان علاقه ای به داشتن کارگر ايرانی ندارند و ترجيح می دهند از کارگر افغانی استفاده کنند چون دستمزد کمتری به آنها می دهند و موارد ديگری مثل بيمه، مرخصی، پاداش و بيمه بيکاری برای آنها نمی پردازند.

قائمی تاکيد کرد: همچنين اتباع خارجی از يارانه بهداشتی، سوخت، خدمات شهری، آموزش و پرورش و حمل و نقل کشور ما استفاده می کنند؛ بنابراين به اين نتيجه رسيديم که برای ساماندهی اين افراد اين دفاتر را تشکيل دهيم تا کارهای اجرايی که دست و پای وزارت کشور، وزارت کار و نيروی انتظامی را می گيرد به اين دفاتر سپرده شود.

به گفته وی، هم اکنون بيش از ۵۰ درصد اتباع خارجی ساکن ايران غيرقانونی هستند و ما از شرايط شغلی و اقامتی آنها بی خبر هستيم. برنامه ما اين است که بتوانيم حضور و پراکندگی اتباع خارجی در کشور را مديريت کنيم تا آنها نتوانند محل شغل و اقامت خود را تعيين کنند و از طريق سامانه متمرکز ما و با توجه به نياز استان ها مشخص شود که هر يک از اين افراد در کدام استان شاغل و ساکن شوند.

وی اظهارداشت: يک سوم اتباع افغانی در تهران ساکن هستند و اخيرا ۳۱۵ هزار کارت موقت کار بين اين افراد توزيع شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016