چهارشنبه 9 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

واکنش ها به انتقاد حاتمی کیا از سخنان کیارستمی درباره جنگ + ویدئو

140926143714.jpg
بی بی سی - انتقاد ابراهیم حاتمی کیا، فیلم‌ساز، از سخنان عباس کیارستمی درباره جنگ ایران و عراق،‌ با انتقاد شماری از اهالی سینما از جمله انسیه شاه حسینی،‌ فیلمساز جنگی، و مهدی هاشمی،‌ بازیگر، روبه رو شده است.

ابراهیم حاتمی کیا پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم مقاومت برای فیلم چ با انتقاد از سخنان عباس کیارستمی، بدون نام بردن از او گفته بود: "عزیز کرده‌ای حرف‌هایی زد و شهدا را افرادی دانست که قربانی جنگ شده‌اند. من مصاحبه ایشان را چندبار نگاه کردم که ببینم آیا اشتباه می‌کنم یا خیر؛ البته از قبل هم می‌دانستم که جریانی وجود دارد که نسبت به جنگ بی‌اعتنا است. ایشان عزیز کرده بودند و هستند. ایشان همیشه پرچم ایران را در جشنواره‌های خارجی بالا برده‌اند و دستشان درد نکند اما آنچه اکنون رخ داده میزان را به دست بچه‌ها و کسانی می‌دهد که باید متوجه برخی از امور باشند."

LG_1389013914.jpg
خانم شاه حسینی در برنامه هفت گفت: "احساس می کنم آقای حاتمی کیا در یک ورطه افتاده است. یادمان باشد که وقتی فیلم "خانه دوست کجاست" را در اوج جنگ [در سینماهای خارج از ایران] نشان می دادند،‌ تماشاگران می گفتند یعنی صدام این بچه ها را می کشد؟ کدام فیلم جنگی ما در خارج از کشور نشان داده شده که تماشاگر این قدر تاثیر گرفته باشد؟ ... آقای حاتمی کیا باید همه را دور هم جمع کند نه اینکه تفرقه ایجاد کند."

انتقاد ابراهیم حاتمی کیا به سخنانی است که حدود شش ماه پیش عباس کیارستمی در یک جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه سیراکیوز آمریکا گفته بود: "یک هفته قبل از اینکه اینجا بیایم یکی از فیلمسازانی که سال‌ها فیلم جنگی ساخته...، گوش من را پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می‌جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت. خانه دوست کجاست یکی از پربیننده‌ترین فیلمهایی بود که من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را می‌شناسند. خانه دوست کجاست ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت می‌کرد اما فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن پریود هم بچه ها را به هیجان آورد. احمدپور (شخصیت فیلم خانه دوست کجاست) رفت دفترچه را پس داد، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آنها فکر کرد که چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای حاتمی کیا گفته بود که از رئیس جمهور،‌ وزیر ارشاد، حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، محمدرضا جعفری جلوه، مدیر بنیاد سینمایی فارابی، و "تمام کسانی که دستی بر جریان سینما دارند" انتظار دارد نظرشان را نسبت به این نگاه به صراحت بگویند.

mehdiHashemino26.jpg
انتقاد مهدی هاشمی
مهدی هاشمی،‌ بازیگر، نیز در نشست نقد و بررسی فیلم ضدگلوله بدون نام بردن از کسی گفته است:‌ "چند نفری که تکیه به دولت دارند و با بودجه دولتی فیلم‌هایی گران می‌سازند حق ندارند به دیگران بگویند که چه فیلمی بسازند و یا چگونه رفتار کنند. کسی که برای فیلمش از بودجه چند میلیاردی دولتی استفاده می‌کند نباید وکیل وصی دیگران شود و به مسئولان و یا فیلمسازان امر و نهی کند که چگونه رفتار کند."

115139.jpg
در همین حال حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی،‌ گفته است: "برداشت من از صحبت با کیارستمی این است که این فیلمساز برخلاف آنچه مطرح می شود به دفاع مقدس عشق می ورزد و بارها در محافل دوستانه تاکید کرده که دوست دارد به شیوه خودش جلوه هایی از دفاع مقدس را ترسیم کنند."

آقای ایوبی در جمع خبرنگاران گفته است:‌" این فیلمساز از کامنت نوشته شده در یکی از مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی نقل قول کرده و این نقل قول به هیچ عنوان به اعتقادات این فیلمساز به درباره دفاع مقدس ربط ندارد."

عباس کیارستمی یکی از شناخته شده ترین فیلمسازان ایرانی در دنیاست و تاکنون جوایز بین المللی زیادی را در حوزه سینما از جمله نخل طلای کن برده است. با این حال، عمده فیلم های او در ایران مجال اکران نیافته اند. او همچنین داور بسیاری از جشنواره های سینمایی در عرصه بین الملل، از جمله جشنواره های کن، ونیز،‌ لوکارنو و سن سباستین بوده است.

هفته گذشته حضور ابراهیم حاتمی کیا در برنامه تلویزیونی "هفت" نیز جنجال آفرین شده بود. او برای چندمین بار به فیلمسازان "جشنواره‌ای" تاخت، از "اقلیت بودن" خود در "هرمِ لعنتیِ سینما" سخن گفته و از "آقا مرتضی" -مرتضی آوینی- و جای خالی او یاد کرده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016