چهارشنبه 30 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

ابتلای ۵۰ حاجی به بیماری تنفسی شدید

آرمان اخبار حاکی از این است که زنگ خطر بیماری‌های خطرناک در ایران به صدا درآمده‌است. آن‌طور که منابع خبری اعلام کرده‌اند ابتلای 50‌نفر از حجاج به بیماری‌های شدید تنفسی، نگرانی از ورود بیماری‌های کرونا، مرس و ابولا به کشور را به وجود آورده است. اما مقامات مسئول ورود بیماری‌های خطرناکی همچون ابولا به ایران را تکذیب می‌کنند. پیش از این هم اخباری مبنی بر ابتلای شش نفر به ویروس کرونا در کرمان منتشر شده بود. حال، همزمان با بازگشت حجاج به کشور، بار دیگر موضوع شیوع این بیماری‌ها در کشور مطرح شده است.
archive-10-3-1393-IMAGE635372121855229176.jpg

نگرانی از ورود کرونا از طریق حجاج

روز گذشته، رئیس اداره مراقبت‌های مرزی مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: نگران ورود حجاج و ابتلای آنها به ویروس کرونا هستیم. محمود سروش، در این‌باره گفت: اکنون 1600 نمونه از موارد مشکوک را پیگیری کرده‌ایم که پنج مورد مثبت در کرمان داشتیم. او، همچنین بیماریابی فعال تمام افرادی که با موارد قطعی بیماری تماس داشته‌اند، آموزش تمام رده‌های بهداشتی - درمانی، ایجاد تریاژ تنفسی در اورژانس و انتقال کنترل عفونت، اطلاع رسانی عمومی، ارتقای کنترل عفونت، ارتقای فضای مناسب بستری بیماران و اتاق ایزوله فشار منفی، ایجاد بخش مرس و محدود کردن فضای بستری موارد شدید تنفسی و کادر درمانی آنها را از اقدامات پیشگیرانه برای شیوع این بیماری عنوان کرد. علاوه بر این، کارشناس فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمورد بیماری‌های نوپدید و بازپدید تنفسی گفت: مرگ و میر کرونا ویروس جدید که با عنوان «مرس» یا کرونا ویروس خاورمیانه شناخته شده حدود 40 درصد و چهار برابر بیماری سارس است. اما، این درحالی است که دانسته‌ها درمورد این بیماری اندک است. فرشید رضایی همچنین گفت: ‌این بیماری در 2012 از جده شروع شد و در عربستان گسترش یافت که باعث افزایش نگرانی‌ها شد و مشخص شد که با سارس متفاوت است. اولین پیک این بیماری در 2012 بود و در بهار 2014 افزایش شدید داشت. ایسنا نوشت؛ رضایی درمورد اقدامات وزارت بهداشت جهت پیشگیری از این بیماری گفت:‌ کاری که ما کردیم این بود که تمام زائران ایرانی را که در عربستان بیماری تنفسی دارند، توسط تیم مراقبتی اعزام شده شناسایی کنیم و بعد از بازگشت از تمام آنها نمونه‌گیری شود.

بیماری‌های خطرناک تنفسی

ویروس کرونا عامل یک بیماری تنفسی شبه سارس است که راه ابتلا به این بیماری از طریق دستگاه تنفسی است و به شکل نارسایی شدید تنفسی، گرفتاری در پرده قلب، نارسایی کلیه، اختلالات انعقادی و شوک بروز می‌کند اما هنوز منشاء این بیماری معلوم نیست. ویروس ابولا نیز از خانواده فیلوویروس‌هاست که پس از واردشدن به بدن، نوعی بیماری تب‌دار و خونریزی‌دهنده ایجاد می‌کند که در ۵۰ تا ۹۰درصد بیماران علامت‌دار به مرگ منجر خواهد شد. بیماری ابولا اولین‌بار در سال ۱۹۷۶ در یکی از استان‌های سودان رخ داد. البته، شواهد حکایت از این موضوع دارد که فقط آفریقا درگیر این بیماری نشده و بیماری پای خود را از آفریقا بیرون گذاشته است. نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس (MERS) یک بیماری تنفسی ویروسی است که برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۲ از عربستان سعودی گزارش شد. عامل این بیماری یک کورونا ویروس به نام MERS-CoV است. اغلب افرادی که ثابت شده این عفونت ویروسی را دارند دچار بیماری حاد شدید تنفسی شده‌اند. افراد مبتلا به تب، سرفه و تنگی نفس شده‌اند. حدود نیمی از این بیماران علامت‌دار درگذشته‌اند. تا به حال موارد این بیماری با شش کشور درون شبه‌جزیره عربستان یا در نزدیکی آن مربوط بوده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احتمال انتقال ابولا به کشور خیلی بعید است

چندی پیش نیز، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر‌دار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه احتمال انتقال ابولا به کشور خیلی بعید است، گفته بود: در دو فرودگاه بزرگ کشور که ممکن است گاه مسافرانی از کشورهای آفریقایی وارد ایران شوند، ماموران گذرنامه آنها را به پایگاه‌های بهداشتی ارجاع می‌دهند تا با این مسافران مصاحبه شود و معاینه شوند و احتمال وجود ابتلا به ابولا در آنها به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد. محمود نبوی افزوده بود: به‌رغم اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده، خطر ابولا در عربستان وجود ندارد، اما وزارت بهداشت در پمفلت‌های آموزشی که به حجاج ارائه داده، علاوه بر اطلاع‌رسانی درمورد کرونا ویروس به نشانه‌های بیماری ابولا هم اشاره‌ای شده است و به حجاج متذکر شده‌ایم که تب، درد شدید عضلات و خونریزی ممکن است از نشانه‌های ابولا باشد. فارس نوشت؛ او خاطرنشان کرده‌بود: مبادی ورودی کشور از عربستان 19‌فرودگاه است که در این فرودگاه‌ها اکیپ‌های بهداشتی مستقر هستند که در صورت مشاهده علائمی مانند عفونت تنفسی، مورد معاینه قرار می‌گیرند که در صورت شدت بیماری، فرد به بیمارستان اعزام می‌شود و به افراد سالم نیز تذکر داده می‌شود که اگر تا سه هفته علائمی از بیماری مشاهده‌کردند، به پزشک مراجعه کنند.

البته، گزارش‌ها حکایت از آن دارد که سازمان بهداشت جهانی واکنش خود برای مقابله با بیماری واگیر ابولا در غرب آفریقا را ضعیف و ناموفق ارزیابی کرده است. بر این اساس، در این گزارش آمده است که متخصصان سازمان بهداشت جهانی باید می‌دانستند که شیوه‌های سنتی مقابله با بیماری‌های واگیر در منطقه‌ای که زیرساخت‌های بهداشتی- درمانی محکمی ندارد و کنترل بر مرزها نیز جدی نیست، در برابر ابولا موثر نخواهد بود. مسئولان تاکید دارند که حجاجی که به تازگی از سفر حج بازگشته‌اند در روزهای نخست بازگشت از سفر حج، حتما از دید و بازدید و روبوسی‌ با دیگران خودداری کنند تا دوره ۱۴ روزی که احتمال ابتلای فرد به این ویروس وجود دارد، طی شود.

یکی از علائم ابولا خونریزی است

یک فوق‌تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه در گفت‌وگو با آرمان با بیان اینکه یکی از علائم ابولا خونریزی است می‌گوید: ابولا از طریق تماس مستقیم با مایعات بدنی آلوده منتقل می‌شود. خون، استفراغ و بزاق همگی می‌توانند این ویروس کشنده را منتقل کنند. حمیدرضا ابطحی می‌افزاید: اگر یک قطره آلوده روی پوست شما بنشیند، می‌توانید بلافاصله آن را با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده الکلی بشویید. چشم‌ها اما فرق می‌کنند، اگر تنها یک قطره کوچک عطسه مستقیماً داخل چشم شود می‌تواند ویروس را وارد بدن کند. بنابراین، غشاء مخاطی دهان و داخل بینی و همچنین زخم‌های سطحی پوست از مناطق آسیب‌پذیر بدن هستند.  او با بیان این مطلب که هنوز مشخص نیست این ویروس تا چه مدت می‌تواند در جایی قرار داشته و همچنان خطرناک باشد، تصریح کرد: آب و صابون و محلول ضدعفونی کننده الکلی می‌توانند غشاء بیرونی این ویروس را از بین ببرند و ضدعفونی کردن با محلول سفیدکننده نیز روشی مؤثر است.

ارتباطی به کمیسیون بهداشت ندارد

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: تمامی متخصصان این موضوع را تائید کرده‌اند که بیماری ابولا و سایر بیماری‌های مشابه به‌سادگی منتقل نمی‌شود. علاوه بر این، بیماری در دوره مخفی منتقل نخواهد شد و وقتی که علائم آن خودش را نشان دهد واگیر خواهد داشت. حسینعلی شهریاری می‌افزاید: درهر حال، چون فصل پاییز با بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفلوانزا همراه است، نگرانی‌هایی در رابطه با شیوع این بیماری وجود دارد که به دلیل ناآگاهی افراد است. وگرنه در این مورد اصلا جای نگرانی نیست. او تصریح می‌کند: درهر حال، رسیدگی به این موضوع ارتباطی با کمیسیون بهداشت ندارد چراکه، این کار از وظایف ذاتی وزارت بهداشت است که به درستی به آن ورود پیدا کرده و تمهیدات لازم را اندیشیده است. ما هم فقط فعالیت‌ها و عملکرد این وزارتخانه را رصد می‌کنیم که خوشبختانه تا به‌حال به مورد خاصی در این زمینه برنخورده‌ایم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016