پنجشنبه 1 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

میلیاردهای ایران چه می پوشند و چگونه تفریح می کنند؟

43231494c7.jpg

تفریحات و لباس های چند صد میلیونی بچه پولدارها
فیروزه متین - روزآنلاین

در حالی که بر اساس آمارهای رسمی فقط در تهران ۱۵ هزار کارتن خواب وجود دارد،روز گذشته چندین گزارش از تفریحات میلیونی "بچه پولدارهای تهران"شامل اجازه یک شب خانه به قیمت ۲۰ میلیون، خرید هواپیمای خصوصی به قیمت ۷۰۰ میلیون، اسب دوانی ۱۰۰ میلیون تومانی، جت اسکی سواری ۱۲۰ میلیون تومانی و پاراگلایدر سواری ۵ میلیون تومانی منتشر شد که شکاف طبقاتی در ایران را بیشتر نشان می دهد.

نخستین گزارش را سایت "الف" منتشر کرد و طی آن در باره ورزش مد شده این روزها در بین ثروتمندان نوشت: "پاراگلایدر یکی از ورزش‌های لوکس یا شاید بتوان گفت تفریح بچه پولدارهاست. هزینه آموزش این ورزش حدود۵/۸ ‌میلیون تومان است. اما این مبلغ تنها برای دانشجویانی است که یادگیری سریع‌تری دارند و می‌توانند تا آخرین مرحله آموزش را بدون نیاز به تمرینات و آموزش اضافه بگذرانند. دوره آموزشی شامل ٦ مرحله است و تقریبا ٢ ‌سال طول می‌کشد تا بتوانید گواهینامه پروازهای بین‌المللی را دریافت کنید. در مرحله مقدماتی آموزش که تنها ٣ هفته طول می‌کشد، باید ١.٥‌میلیون تومان بپردازید. در مرحله اول نیازی به داشتن بال پرواز ندارید و باشگاه بال‌های خود را در اختیارتان می‌گذارد، اما همین که پرواز را یاد گرفتید برای ورود به مراحل بعدی آموزش ناچارید بال بخرید. بال‌ها یا همان چترهای نجات از آلمان وارد می‌شود و تعداد واردکنندگان آن در سرتاسر ایران به شمار انگشتان دست نمی‌رسد. برای سفارش بال بهترین راه سفارش از طریق آموزشگاهتان است وگرنه گرفتار دلالان متعدد می‌شوید و خرید یک بال بیشتر از ١٥-١٤‌میلیون تومان برایتان آب می‌خورد".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این سایت، به اسب دوانی به عنوان یکی دیگر از تفریحات ثروتمندان تهرانی اشاره کرده و نوشته: "در باشگاه‌های ایران قیمت اسب‌ها تا ٣٠٠-٢٠٠‌میلیون تومان می‌رسد و برخی از اسب‌های خاص با نرخ ٨٠٠‌میلیون تومان نیز معامله شده‌اند. گفته می‌شود رکورد اسب ٨٠٠‌میلیون تومانی متعلق به یکی از تاجران سرشناس تهرانی است و بیشتر این اسب‌ها از روسیه و استرالیا وارد کشور می‌شود.حداقل قیمت اسب ٢ تا ٣‌میلیون تومان است اما مربی‌ها اسب ٢ تا ٣‌میلیون تومانی را برای آموزش مناسب نمی‌دانند. این اسب‌ها تربیت نشده و سرکش هستند و حداقل نیاز به ٣‌سال تربیت دارند که تربیت آنها هزینه گزافی می‌طلبد. در این باشگاه‌های سوارکاری به شما می‌گویند که با اسب کمتر از ٢٠‌میلیون تومان وارد نشوید! البته بعضی از ٢٠‌میلیون تومانی‌ها هم کلاهبرداری هستند و دلال‌ها با سوءاستفاده از اطلاعات پایین خریدار اسب‌های ارزان و سرکش را با رقم‌های بالا می‌فروشند. غیر از هزینه خرید اسب، باید حدود یک‌میلیون تومان برای خرید لباس و تجهیزات سوارکاری هزینه کنید. نرخ ورودی به باشگاه‌های اسب‌سواری خصوصی برای هر جلسه حدود ٣٠٠‌هزار تومان است و برای حداقل آموزش توسط مربیان خصوصی طوری که بتوانید از اسب‌تان استفاده کنید، باید بین یک تا ٢‌میلیون تومان هزینه کنید. نگهداری اسب در اصطبل‌های باشگاه نیز ماهانه بین ٣٠٠ تا ٥٠٠‌هزار تومان هزینه اجاره دارد. این در شرایطی است که باید هزینه غذا و تمیز کردن و تیمار اسب را نیز بپردازید".

فرارو هم از "خلبانی" به عنوان یکی دیگر از تفریحات مد روز ثروتمندان یاد کرده و نوشته: "مدتیست در شهرهایی مانند تهران، کیش، مشهد، شیراز و چند شهر پرجمعیت دیگر این تفریح نسبت به گذشته ترویج بیشتری پیدا کرده و برخی افراد از این امکان تفریح بهره می‌برند. اما لازمه استفاده از این هواپیما داشتن فن و گذراندن دوره آموزشی خلبانی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری است".

فرارو افزوده: "حدود ۱۹۰ هواپیمای شخصی در کشور موجود است. اما از میان این تعداد هواپیمای شخصی در کشور که نمی‌دانیم چند هواپیما متعلق به مردم عادی و چند هواپیما متعلق به مقامات است، حدود ۱۰۰ فروند هواپیما شخصی در فرودگاه آزادی تهران موجود است. کسانی که می‌خواهند حداقل یک ساعت با هواپیمای شخصی یا اجاره‌ای بر فراز شهر تهران پرواز کنند باید برای هر یک ساعت معادل ۲۰۰هزار تومان پرداخت کنند. این هزینه بدون هزینه‌های آموزش است و فقط هزینه سوخت و امکانات پرواز به عهده فرودگاه است. سوخت این هواپیما‌ها نیز‌ همان بنزین سوپری است که برای وسایل نقلیه استفاده می‌شود. اما برآوردها و سخنان مسئولان گویای این است که هر خریدار هواپیمای شخصی می‌تواند با سرمایه‌گذاری حداقل ۲۰۰ میلیون و حداکثر ۷۰۰ میلیون تومان هواپیمای دلخواه خود را بخرد یا در صورت تمایل این هواپیما‌ها را به صورت ساعتی اجاره کند. هزینه نگهداری ماهانه هواپیمای شخصی حدود ۶۰۰ هزار تومان است".

روزنامه شرق هم از اجاره یک شب خانه به قیمت ۲۰ میلیون تومان برای پارتی خبر داده : "روش جدید اجاره خانه، آن‌هم با ارقام آنچنانی اگر بخت یار باشد و هرشب مشتری به پستش بخورد می‌تواند درآمدی نجومی را نصیب صاحب ملک کند. چند سالی است که اجاره یک‌شبه در تهران باب شده و بیشتر برای برگزاری پارتی ها کاربرد دارد. وقتی مجبوری برای برگزاری مراسم در هتل هزینه‌های سرسام‌آور داشته باشی یا زیر بار قوانین تالارها که بیشتر از ۱۰ و ۱۱شب اجازه ادامه میهمانی را نمی‌دهند، بروی، آن‌وقت به فکر راه سومی می‌افتی. در چندسال گذشته هم تعداد آنهایی که راه سوم به ذهنشان رسیده روزبه‌روز بیشتر شده است. یک واحد ۲۰۰ یا ۳۰۰متری اجاره می‌کنی، مبله. برای این واحدها هشت تا ۱۰میلیون‌تومان بسته به منطقه و امکانات موجود پرداخت می‌کنی. خانه‌هایی با سالن‌های بزرگ‌تر و در منطقه‌های بالاتر هم نهایت شبی ۲۰ میلیون‌تومان از شما می‌گیرند".

ساعت مچی های ۱۰۰ میلیون تومانی، شلوار جین های ۴ میلیون تومانی، کیف های ۱۰ میلیون تومانی و... نیز تنها بخشی از ارقام مجتمع تجاری "سام سرویس" در خیابان فرشته است که سایت های خبری از آن به "پاتوق بچه مارک بازها" یاد می کنند.

درباره قیمت لباس در این پاساز، در گزارشی آمده است: "خرید یك پالتو و یك جفت كفش از این بوتیك حداقل ۱۵‌میلیون‌تومان هزینه دربر خواهد داشت و اگر به فكر خرید تمامی لباس‌های خود از این بوتیك باشید، باید چیزی حدود ۵۰‌میلیون‌تومان برای یك ست لباس كنار بگذارید. كت و شلوار ۲۸ میلیونی با كمربند دو‌میلیون‌تومانی را می‌توانید با یك جفت كفش لویی ویتون هشت‌میلیون‌تومانی «ست» كنید. كراوات، گیره كراوات و دكمه سردست‌ها (جواهر نشان) نیز چیزی حدود ۱۰‌میلیون‌تومان برایتان هزینه خواهد داشت.قیمت پیراهن اما در این بوتیك داستان دیگری دارد و همچون سایر اجناس بر اساس نوع جنس، رنگ‌های طبیعی استفاده شده و شركت تولید‌كننده تعیین می‌شود. پیراهن مورد نیاز برای ست مورد اشاره را می‌توان با قیمت یك میلیون و ۷۰۰‌هزارتومان خریداری كرد تا با لباس زیر ۲۰۰‌هزارتومانی و جوراب صد‌هزارتومانی ست مورد نظر در نهایت ۵۰ میلیون ناقابل برای شما تمام شود. در این بوتیك قبل از هرگونه تصمیم به خرید، لباس‌های مورد نظر در تن مانكن‌ها برای شما به نمایش در می‌آید و پس از انتخاب مدل مورد نظر اقدام به پرو خواهید كرد".

سایت مشرق هم از فروش ساعت های ۱ میلیارد تومانی در این پاساژ خبر داده : "به تازگی شرکتهای ساعت‌سازی دنیا به ویژه شرکتهای سوئیسی که بسیار صاحب نام در دنیا به لحاظ تولید ساعت هستند، ‌سعی دارند تا با سرمایه گذاری جدی در ایران از فروش بدل ساعت‌های خود جلوگیری کنند و ارزش و اعتبار برند خود را در بازار ایران حفظ نمایند. در این راستا البته قیمت برخی از ساعت‌های به اصطلاح دست‌ساز آنها بسیار نجومی است و تنها طیف بسیار محدودی را در ایران شامل می‌شود به نحوی که یکی از برندهای معتبر و مطرح سوئیسی به تازگی ساعتی را در ایران معرفی کرده است که قیمت پایه آن ۵۰۰ میلیون تومان بوده و حتی برخی از انواع آن تا یک میلیارد تومان نیز قیمتگذاری شده است. البته به گفته مسئولان ژژلوکولتر این ساعت‌ها کاملا دست‌ساز بوده و تنها کلکسیونرهای ساعت را در ایران نشانه گرفته است. به اعتقاد این کمپانی بزرگ،‌ ساعت‌های لوکس در ایران مشتری‌های خاص خود را دارد و باید محصولات به صورت مستقیم به فروش رسند نه اینکه واسطه‌ای برای فروش این محصولات به افراد خاص وجود داشته باشد. البته در این ساعت‌های یک میلیارد تومانی هنر میناکاری مینیاتوری در دستور کار قرار گرفته است و دارای کالیبرهای پیچیده،‌ صفحه‌های اضافی و الماس و میناکاری مینیاتوری است".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016