سه شنبه 6 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

مرگ سالانه ۳۰۰۰ ايرانی به‌دليل بلايای طبيعی

سرپرست دفتر مديريت و کاهش خطر بلايای وزارت بهداشت با اشاره به اينکه آموزش به مردم از طريق تلويزيون يکی از مهم‌ترين اقدامات آمادگی برای بلايا و از راهکارهای موثر خودمراقبتی فرد و خانواده است، گفت: ميزان آمادگی خانوارهای ايرانی در برابر حوادث طبيعی هشت درصد است.

سرپرست دفتر مديريت و کاهش خطر بلايای وزارت بهداشت با اشاره به اينکه آموزش به مردم از طريق تلويزيون يکی از مهم‌ترين اقدامات آمادگی برای بلايا و از راهکارهای موثر خودمراقبتی فرد و خانواده است، گفت: ميزان آمادگی خانوارهای ايرانی در برابر حوادث طبيعی هشت درصد است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



دکتر علی اردلان در گفت‌وگو با ايسنا ضمن مثبت خواندن عملکرد سازمان مديريت بحران کشور و سازمان پيشگيری و مديريت بحران شهر تهران در زمينه حوادث و بلايای طبيعی، افزود: شهرداری ضمن وضع قوانين شهری و شهرسازی، امر نظارت را تشديد کرده است. با توجه به اينکه بزرگ‌ترين عامل مرگ ايرانيان در زلزله، ساختمان‌های غيرمقاوم است، اين امر بسيار حائز اهميت می‌باشد.

وی با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در آموزش مردم يادآور شد: از آنجاکه توجه مردم به تلويزيون و همچنين نفوذ آن ميان مردم زياد است، تلويزيون می‌تواند مردم را به راهکارهای خود مراقبتی حساس کند. انجام اقدامات آمادگی برای بلايا، يکی از راهکارهای موثر خودمراقبتی فرد و خانواده است. در اين راستا تشويق مردم به بيمه ساختمان‌ها در برابر حوادث و بلايا ضروری است.

اردلان خاطر نشان کرد: در حوزه آموزش همگانی و کاهش خطر بلايا، يک جامعه آماده، تضمين کننده پاسخ موفق به هر حادثه‌ای است. باوجود آنکه اقدامات خوبی که در زمينه آمادگی سازمان‌ها انجام شده است، اما در صورت وقوع حادثه اولين کسی که بايد اقدام کند خود فرد و خانواده وی هستند. در واقع، اين فرد است که بايد روش صحيح تخليه از منزلش را بداند، کيف اضطراری را آماده کرده باشد و به ايمن سازی غيرسازه‌ای منزل کمک کند.

وی با بيان اينکه اکنون ميزان آمادگی خانوارهای ايرانی هشت در صد است، افزود: در راستای افزايش اين شاخص، در سال جاری ۱۰۰ هزار خانوار توسط معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت اين آموزش‌ها قرار دارند.

اردلان همچنين تصريح کرد: ارتقای اين شاخص يک عزم ملی را می‌طلبد که با همکاری وزارت بهداشت، کارگروه تخصصی آموزش همگانی سازمان مديريت بحران، رسانه‌ها، آموزش و پرورش و ساير سازمان‌ها بايد در اين زمينه اقدام کرد. در اين راستا، مهم‌ترين اقدام، ارتقای حساسيت مردم به موضوع مقاومت سازه‌ای و ايمنی غير سازه‌ای منازل، محل‌های کار و طراحی شهری مناسب است.

وی گفت: ايران در معرض بلايای طبيعی قرار دارد که مهم‌ترين آنها زلزله، سيل، خشکسالی و گرد و غبار هستند. طی چهار دهه اخير، بطور متوسط سالانه ۳۰۰۰ ايرانی در اثر مخاطرات طبيعی جان باخته‌اند و ۱.۵ ميليون نفر نيز تحت تاثير قرار گرفته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016