پنجشنبه 8 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

طلاق ۱۳ هزار و ۴۲۴ مرد بالای ۵۰ سال

شرق ـ آمار طلاق بين سالمندان در سال‌های اخير، افزايش يافته است. در سال ۱۳۹۲، تعداد مردانی که در بالای۵۰سالگی طلاق گرفته بودند، ۱۳هزارو۷۸۹ بوده‌ و تعداد زنان بالای ۵۰ سال نيز که در سال گذشته طلاق گرفته‌اند، شش‌هزار و ۷۲۳ نفر بوده است. آمار سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد تعداد مردانی که بالای ۵۰سال داشته‌ و طلاق گرفته‌اند، ۷۱/۲درصد و تعداد زنان در اين بازه سنی که مبادرت به طلاق کرده‌اند، ۴/۶۵درصد رشد داشته است.

آمار نشان می‌دهد که در يک‌دهه اخير، تعداد زنان و مردانی که در بالای ۵۰سالگی طلاق گرفته‌اند، رشد داشته است. به طور ميانگين، تعداد زنان بالای ۵۰سال که طلاق گرفته‌اند حدود چهاردرصد و تعداد مردانی که بالای ۵۰سالگی طلاق گرفته‌اند، حدود ۹درصد تعداد کلی جمعيت طلاق‌گرفته را تشکيل می‌داده‌اند.

بررسی آمار طلاق‌گرفته‌های زن و مرد بالای ۵۰سال، نشان ‌می‌دهد که بيشترين افزايش سالانه مردان از سال ۸۳تاکنون، مربوط به سال‌های ۸۴، ۸۵ و ۸۸ بوده است. در سال ۸۵، تعداد مردانی که در بالای ۵۰سالگی طلاق گرفته‌ بودند، ۲۱/۱۶درصد و تعداد زنان طلاق‌گرفته بالای ۵۰ سال، ۱۹/۰۸درصد نسبت به سال پيش از آن، رشد داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تعداد مردان بالای ۵۰سال طلاق‌گرفته‌، در سال ۸۳ به اندازه شش‌هزارو۴۰۳نفر بود. سال ۸۵ اين تعداد به هفت‌هزارو۷۶۰نفر رسيد. در سال بعد، تعداد اين نفرات به هشت‌هزارو۶۸۲ رسيد. در سال ۸۶، تعداد مردان طلاق‌گرفته بالای ۵۰سال به هشت‌هزارو۸۷۲نفر رسيد. سال بعد اين افراد به ۹هزارو۶۳۸نفر رسيدند. در سال ۸۸، مردان بالای ۵۰سال طلاق گرفته، ۱۱هزارو۳۶۳نفر بودند و در سال بعد، تعداد آنها به ۱۲هزارو۵۰۳نفر رسيد. سال ۹۰ ايران شاهد طلاق ۱۲هزارو۸۷۶ مرد بالای ۵۰ساله بود و سال ۹۱ تعداد اين افراد به ۱۳هزارو۴۲۴نفر رسيد. سال گذشته نيز تعداد مردان بالای ۵۰سال طلاق‌گرفته ۱۳هزارو۷۸۹نفر شد. تعداد زنان طلاق‌گرفته بالای ۵۰سال نيز از سال ۸۳ تا سال ۹۲، از دوهزارو۹۷۶نفر به شش‌هزارو۷۲۳نفر رسيده بود. آمار نشان می‌دهد که تعداد مردان و زنان بالای ۵۰سال طلاق گرفته در ۱۱سال اخير، بيش از دوبرابر افزايش داشته است. هشدارها درباره افزايش طلاق بين سالمندان، از سال‌های انتهايی دهه ۱۳۸۰ شروع شد؛ در ارديبهشت‌ماه ‌سال ۸۸، معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعيتی آسيا و اقيانوسيه از افزايش آمار طلاق در بين سالمندان ۶۰سال به بالا با شيب ملايمی در طول سال‌های اخير خبر داد و گفت: «قطعا اين جريان پيامد‌های منفی مختلفی را در جامعه به جا خواهد گذاشت.»

دکتر شهلا کاظمی‌پور با استناد به آمار اخذ‌شده از سازمان ثبت‌احوال کشور در طول سال‌های گذشته افزود: «طی سال ۱۳۸۵ در بين ۹۴هزارو۳۹ طلاق ثبت‌شده، سه‌هزارو۸۳۷مورد مربوط به مردان ۶۰سال به بالا و يک‌هزارو۲۵۹نفر مربوط به زنان سالخورده در همين سن است.»

اين جامعه‌شناس با اشاره به آمار صدهزارنفری طلاق در سال ۸۶ در کشور افزود: «همچنين در اين مدت سه‌هزارو۷۳۴مرد و يک‌هزارو۱۸۴ زن بالای ۶۰سال از همسران خود جدا شده‌اند که در مجموع نزديک به پنج‌هزارنفر می‌شوند.» معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعيتی آسيا و اقيانوسيه درباره چرايی افزايش طلاق در سنين بالای ۶۰سال گفت: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که ميزان اميد به زندگی در بين مردم افزايش يافته و به همين دليل آنها در سنين بالا نيز خواهان تغيير در روند زندگيشان هستند و می‌خواهند آن را به ايده‌آل‌هايشان برسانند، البته تاکنون به دلايل مشخصی در اين زمينه نرسيده‌ايم.»

اين استاد دانشگاه همچنين به پيامدهای طلاق در اين سنين اشاره کرد و گفت: «قطعا طلاق در اين سنين تبعات اجتماعی سنگينی در ميان خانواده‌ها ايجاد خواهد کرد، اما بيشتر اين مشکلات متوجه زنان است؛ چرا که اکثر آنها از نظر اقتصادی تامين نيستند و منبع درآمدی ندارند و همين موضوع موجب بروز مشکلات عديده‌ای در زندگی آنها بعد از طلاق می‌شود.»

کاظمی‌پور ادامه داد: «تحقيقات ما در بين مطلقان بالای ۶۰ سال نشان می‌دهد که تعداد مردان بدون همسر بعد از طلاق بسيار پايين است و اکثر آنها بعد از طلاق به ازدواج مجدد دست می‌زنند. در حالی‌که زنان مطلقه ميانسال بسيار کمی موفق به ازدواج مجدد می‌شوند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016