پنجشنبه 4 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

معاون وزیر بهداشت: ۴۷ میلیون نفر در کشور غذای ناسالم می‌خورند

13930626000529_PhotoA.jpg
معاون بهداشت وزارت بهداشت در مورد مخاطرات مصرف نمک گفت: ۱۰ میلیون نفر در کشور به علت مصرف نمک فشار خون بالا دارند و ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر نیز هر سال به علت فشار خون فوت می‌کنند.
خبرگزاری فارس: ۴۷ میلیون نفر در کشور غذای ناسالم می‌خورند/ فشار خون هر سال ۸۶ هزار ایرانی را می‌کشد/ نمک دریا مشکل‌زاست

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، علی‌اکبر سیاری در نشست خبری بسیج کاهش مصرف نمک گفت: محاسبه مصرف نمک بسیار سخت است، چرا که خیلی از نمک مصرفی دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: 50 درصد نمک با مصرف نان، پنیر، رب گوجه، سس و فست‌فودها تأمین می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه مردم باید مخاطرات مصرف نمک را بشناسند، گفت: در کشور 10 میلیون نفر از فشار خون بالا رنج می‌برند و سالانه 86 هزار و 500 نفر به علت فشار خون فوت می‌کنند.

وی کاهش فشار خون را منوط به کاهش مصرف نمک عنوان کرد و گفت: متأسفانه سال به سال به تعداد افراد دیالیزی و سکته‌های قلبی افزوده می‌شود که این مسئله رابطه مستقیمی با مصرف نمک دارد.

سیاری با بیان اینکه 47 میلیون نفر در کشور غذای ناسالم مصرف می‌کنند، گفت: این غذاهای ناسالم حاوی نمک هستند یا فاقد میوه و سبزیجات محسوب می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون بهداشت وزارت بهداشت در مورد اهداف طرح بسیج کاهش مصرف نمک گفت: کاهش میزان نمک در مواد غذایی صنعتی و چسبانده شدن برچسب محصول بر روی مواد غذایی، افزایش اطلاعات جامعه، معرفی محصولات کم‌نمک و پرنمک، جلب نظر واحدهای صنعتی تولیدکننده غذا، پایش مقدار نمک محصولات غذایی و پایش مقدار نمک مصرفی مردم از جمله اهداف طرح بسیج کاهش مصرف نمک به شمار می‌رود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تأکید کرد: وظیفه ما و شما رسانه‌هاست که انتظار مردم را بالا ببریم تا دولت و صنایع مجبور شوند که به درخواست مردم اهمیت بدهند.

وی مصرف سرانه نمک در ایران را 10 تا 12 گرم در روز عنوان کرد و گفت: این در حالی است که این میزان باید کمتر از 5 گرم باشد و در افراد بالای 50 سال نیز از 3 گرم تجاوز نکند.

سیاری افزود: کاهش مصرف 6 گرم نمک در روز 24 درصد سکته مغزی، 18 درصد سکته قلبی و 2.5 میلیون مرگ را کاهش می‌دهد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت به ماده 37 قانون پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: این قانون برای صنایع متخلف که مصوبات وزارت بهداشت را اجرا نمی‌کنند جریمه درنظر گرفته اما ما به دنبال ورشکسته شدن صنایع نیستیم و گفت‌وگو را راه‌حل مناسب می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین مصرف نمک افراد از طریق نان است و اگر مقدار نمک را در نان اصلاح کنیم 50 درصد مشکلات حل شده است.

سیاری با تأکید بر اینکه که نمک تصفیه نشده و فاقد ید برای بدن مضراتی دارد، گفت: نمک‌های فله‌ای و نمک دریا برای بدن مشکل‌زا هستند و حرف برخی افراد مدعی طب سنتی در مورد نمک دریا اشتباه است.

وی همچنین از نانوایی‌هایی که از سنگ نمک برای نمک‌دار کردن نان استفاده می‌کنند نیز انتقاد کرد و گفت: ما در کشور هم نان با کیفیت داریم و هم نان بی‌کیفیت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016