شنبه 4 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

بیکاری۸۲‌درصد از زنان سرپرست خانوار

women-3121.jpg
شهروند: مشکلاتشان زیاد است، زنان سرپرست خانواری که حالا به گفته معاون رئیس جمهوری، ٨٢‌درصدشان بیکار هستند. زنانی که حالا بیش از گذشته آسیب‌پذیر شده‌اند. می‌گوید زنان بیشتر از مردان در معرض فقر هستند، فقر آنها اما بیشتر از این‌که جنبه اقتصادی داشته باشد، اجتماعی است، روانی است. حالا شهیندخت مولاوردی که به مراسم افتتاح نمایشگاه دهه کسب و کار رفته بود، این مسائل را مطرح می‌کند.

«زنان از قابلیت‌ها و امکانات لازم برای توانمندی و کاهش فقر برخوردار نیستند که دلیل آن وجود موانع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در راه توسعه و پیشرفت وضع زنان است.» به گفته او، توانمندی زنان و تحولات ساختاری برای مبارزه با فقر جامعه ضروری است البته فقر زنان تنها مربوط به درآمد نیست بلکه قدرت، اعتماد، خودباوری و پذیرش اجتماعی در حل این مسأله بسیار مهم است. معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، زنان سرپرست خانوار را ازجمله مسائل نوظهوری می‌داند که متاثر از تغییرات اجتماعی و اقتصادی کلان جامعه است. او رشد شهرنشینی، الگوهای جدید مهاجرت داخلی، کاهش نرخ باروری، تورم جمعیت جوان، سالخوردگی جمعیت را هم به این عوامل نوظهور اضافه می‌کند.

مولاوردی با بیان این‌که ترکیب سنی، تحصیل، درآمد و فقر اقتصادی از آسیب‌های زنان سرپرست خانوار است که باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد، ادامه می‌دهد: «تأمین نیازهای اساسی اعضای خانواده توسط سرپرست خانوار، وجود تبعیض‌های جنسیتی و نابرابری در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی، از دیگر عواملی هستند که موجب آسیب‌پذیری بخش قابل توجهی از جامعه زنان سرپرست خانوار شده و همزمان با این تغییرات با پدیده‌های دیگری مانند زنانه شدن پدیده سالمندی و به طبع آن زنانه شدن سرپرستی خانوار و گسترش سرپرستی خانوار توسط زنان به دلیل فوت همسر، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش میزان طلاق مواجه هستیم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


٥٠٠ زن کارتن‌خواب در تهران

مشکلات زنان اما تنها به سرپرستی خانواده و فقرشان محدود نمی‌شود، حالا ماجرای زنان کارتن‌خواب هم به تمام این مشکلات اضافه شده. مولاوردی همین چند روز پیش از سرای مهربانو، جایی که به تازگی از سوی موسسه خیریه «طلوع بی‌نشان‌ها» محلی برای نگهداری زنان کارتن‌خواب شده، هم بازدیدی داشت. او می‌گوید: «این بازدید در چارچوب برنامه‌های دولت به منظور جلب مشارکت‌های مردمی و نهادهای مدنی برای توانمندسازی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی انجام شده و برای نخستین‌بار شاهد ساخت سرای مهربانو با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم.» او ادامه می‌دهد: «بدون جذب مشارکت مردمی، دولت نمی‌تواند به اهداف خود به‌طور مطلوب دست یابد. در این شرایط هرگونه همکاری و هماهنگی و حمایت از چنین اقداماتی انجام می‌دهیم.» در ادامه این بازدید، اکبر رجبی، مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها، هم صحبت‌هایی می‌کند و از وجود ٥٠٠ کارتن‌خواب زن در تهران خبر می‌دهد.

«در شهر تهران ١٠ تا ١٥‌هزار کارتن‌خواب مرد و ٥٠٠ کارتن‌خواب زن وجود دارد درحالی‌که این آمار همواره درحال افزایش است به‌طوری که تا چهار‌سال پیش تعداد زنان کارتن‌خواب در تهران ٢٠٠ نفر بود.» رجبی مشهود درباره هزینه‌های این مرکز توضیح می‌دهد: «به جز هزینه‌های خوراک که ماهیانه ٥٠ تا ٦٠‌میلیون تومان است باقی هزینه‌ها ارزشی است، به این معنی که خدماتی مانند پزشکی و آموزشی به صورت رایگان ارایه می‌شود.» به گفته او، این موسسه بیش از ١٠‌هزار عضو دارد و درحال حاضر به‌عنوان تنها حامی تخصصی در زمینه معضل کارتن‌خوابی، می‌کوشد تا با حفظ و اشاعه آیین مهرورزی نگاه جامعه را به موضوع اعتیاد و کارتن‌خوابی تغییر داده و کمک کند تا افراد بیشتری با مشارکت در این فرآیند وارد چرخه درمان و بهبودی شوند. محمدنصر اصفهانی، مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور هم در این مراسم حضور داشت. «راه‌اندازی سرای مهربانو یک اقدام پیشگیرانه است و زنانی که قرار است در آن نگهداری شوند بعضا دچار خشونت خانگی شده‌اند. مسئولیت دو مکان به هیچ‌وجه به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود، یکی از آنها شیرخوارگاه و دیگری مراکز آسیب‌های اجتماعی است.» سارا چرتابیان، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره موسسه طلوع بی‌نشان‌ها هم صحبت‌هایی کرد. «در این سرا، ١٥ شغل برای زنان آسیب‌دیده اجتماعی آماده می‌شود و آنها باید ٤٥ واحد مهارتی را در رشته‌هایی مانند قالیبافی و گلیم‌بافی پشت سر بگذارند. درحال حاضر سرای مهربانو برای ٧٠ نفر تجهیز شده است ولی قابلیت پذیرش ٢٥٠ زن آسیب‌دیده اجتماعی را نیز داریم.» به گفته او، ‌سال گذشته ٩٢٧ معتاد مرد بهبود پیدا کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016