پنجشنبه 9 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

"گوش الاغی"، جديدترين عمل زيبايی در ايران

ايران يکی از کشورهايی است که بالاترين ميزان جراحی‌های زيبايی در آن انجام می‌شود. حال رسانه‌ها از رواج عمل زيبايی جديدی موسوم به عمل "گوش الاغی" در ميان جوانان مرفه می‌نويسند.

بر طبق ‌آمار، تنها ده درصد از متقاضيان عمل‌های زيبايی از مشکلات واقعی چهره رنج می‌برند. گفته می‌شود که در ايران، دختران گاه با وجود سن بسيار کم باز هم تن به جراحی پلاستيک می‌دهند تا چهره‌هايی "عروسکی" داشته باشند.

به گزارش پايگاه خبری «تيک»، اما اين تنها زنان نيستند که نسبت به جراحی زيبايی علاقه نشان می‌دهند، بلکه مردان نيز نسبت به اين امر بی‌تفاوت نمانده‌اند و حالا آن‌ها نيز نه تنها به بينی که به "رفع نقص" در گونه، چين‌های پيشانی، برداشتن غبغب يا کيسه ‌زير چشم و کشيدن پوست صورت روی آورده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته پروانه عابدی، روانشناس، توهم خودزشت پنداری و توقع بيش از حد از چهره، سبب شده که بسياری از شاخص‌های زيبايی ميان جوانان تغيير کند. او چندی پيش در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر"عقده حقارت و اختلالات روانی" را عامل اصلی روی آوردن به جراحی‌های زيبايی و "به دست آوردن احساس امنيت در جامعه" ارزيابی کرد.

«براساس آمارهای غير رسمی، ايران يکی از کشور‌های صاحب رکورد عمل جراحی بينی در جهان محسوب می‌شود. براساس تحقيقات مشترکی که انجمن تحقيقات راينولوژی ايران با همکاری دانشگاه جان هاپکينز آمريکا در سال ۹۲ انجام داده است، ميزان جراحی‌های زيبايی بينی در ايران، هفت برابر آمريکا محاسبه شده است.

بر طبق آمار انجمن تحقيقات راينولوژی ايران، سالانه بيش از ۸۰ هزار جراحی زيبايی بينی در کشور انجام می‌گيرد. به‌گفته دکتر محسن نراقی، رئيس اين انجمن، ۵۰ درصد مراجعان برای انجام جراحی بينی بطور واقعی نيازی به اين عمل ندارند.

دکتر نراقی گفته است که جراحی بينی در ايران از اواخر دهه شصت شتاب روزافزونی به خود گرفته و به‌طور عمده زنان را به خود جذب کرده است. اما آمار‌ها در سال‌های اخير نشان می‌دهد که مردان نيز در زمره افراد خواستار جراحی زيبايی بينی قرار گرفته‌اند. طبق گزارش‌ها، اغلب اين افراد در گروه سنی ۱۷ تا ۲۵ سال قرار دارند. در ميان جراحی‌های زيبائی جراحی گوش اما پديده ای نو است که در سال‌های اخير، ايرانيان از آن استقبال کرده‌اند.

گوش الاغی

در عمل زيبايی موسوم به "گوش الاغی" با برش قسمت بالايی گوش و سپس بخيه زدن، فرم گوش را تيز می‌کنند. عملی که در نتيجه‌ی آن و با تغيير فرم طبيعی گوش، بازگشت به حالت اوليه ناممکن می‌شود.

عمل زيبايی گوش در ايران در ماه‌های اخير رواج يافته است. اما هافينگتون پُست در سال ۲۰۱۱، از اين عمل با نام "گوش‌های جنی" ياد کرده و آن را جديدترين عمل زيبايی ناميده است. گفته می‌شود که ميل به داشتن گوش‌های مثلثی، در آغاز نوعی الگوبرداری شمايلی از شخصيت‌های جادويی فيلم "ارباب حلقه‌ها" بوده است.

گروهی از کارشناسان بر اين باورند که افزايش اغراق‌آميز جراحی‌های زيبايی در ايران، از منظر آسيب‌شناختی، می‌تواند ناشی از اقتصاد ناسالم و افزايش شديد شکاف طبقاتی در جامعه‌ی ايران باشد. گروهی ديگر نيز عواملی نظير فقدان نظارت از سوی وزارت بهداشت بر حوزه‌ی درمان را در اين زمينه دخيل دانسته‌اند.

روزنامه خراسان ضمن گفت‌وگو با دکتر محمد حسين قربانی، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، در اين باره می‌نويسد: «امروز خيلی از کارها در کشور مد شده است که جراحی زيبايی يکی از آن‌هاست و با داشتن هزينه‌های گزافی که بر اساس تعرفه‌های غيرواقعی پرداخت می‌شود، بسياری از جوانان و حتی نوجوانان برای انجام عمل جراحی زيبايی به پزشکان مراجعه می‌کنند».

دکتر قربانی می‌افزايد: «حتی در برخی مراکز دولتی هم با استفاده از زيرميزی چنين جراحی‌هايی صورت می‌گيرد که خود باعث شده روند درمان با استفاده از جراحی‌های زيبايی از مسير اصلی منحرف شده و به جاده خاکی برود».

دکتر قربانی عامل ديگر را نظارت نداشتن وزارت بهداشت در حوزه درمان می‌داند و معتقد است، ضعف در نظارت موجب شده که حتی غيرمتخصصان هم عمل جراحی زيبايی انجام دهند و در واقع بازار عمل‌های جراحی زيبايی داغ شود.

بر اساس گزارش گاردين در سال ۲۰۱۳، در حالی که در شهر تهران تنها ۱۵۷ مرکز مجاز انجام عمل زيبايی وجود دارد، اما بيش از ۷ هزار نفر در حال حاضر در پايتخت به انجام اين کار مشغول هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016