پنجشنبه 9 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

۳۵ هزار دختر در کشور از تحصيل بازمانده‌اند

ایلنا ـ مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت در امور زنان و خانواده از آمار ۳۵ هزار نفری دختران بازمانده از تحصيل در کشور خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سهيلا جلودارزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا در مورد چگونگی پرداختن به مسائل زنان در برنامه ششم توسعه گفت: پرداختن به مسائل زنان در برنامه ششم توسعه از اين جهت اهميت خاصی پيدا کرده که در دو دوره گذشته به مسائل زنان آنچنان که بايد و شايد پرداخته نشده و مسائل زنان مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است؛ در واقع طی دوره گذشته، تنها با بزرگ کردن واژه خانواده و نه خود نهاد خانواده؛ به بخش‌های اساسی و زير بنايی مساله زن و توسعه بی‌توجهی شده است.

وی ادامه داد: بنابراين به دليل مسائل ذکرشده، در حوزه زنان، ابتدا بايد خرابی‌های به وجود آمده، ترميم شده و سپس در راستای پيشرفت و توسعه اقداماتی نهادينه شود تا به بتوانيم در سال ۱۴۰۴ به افق ترسيم شده برسيم.

مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: ما در ارتباط با اهداف هزاره سوم در دو بخش آموزش و سلامت کاملا موفق بوديم و توانستيم به پيشرفت مطلوب در شاخص‌های حوزه بهداشت و آموزش زنان دست يابيم، اما در سال‌های گذشته در همين دو حوزه نيز دستاورد‌های خود را از دست داديم، به طوری که اکنون ۳۵ هزار دختر بازمانده از تحصيل در آمارهای ما نمايان شده‌اند، اين در حالی است که پيش از اين در حوزه آموزش به سطح رفع تبعيض جنسيتی رسيده بوديم؛ همچنين در سطح دانشگاه‌ها نيز با ايجاد سهميه بندی سعی شد که از پيشرفت تحصيلی و علمی زنان جلوگيری شود، که البته اين طرح نتوانست موفق عمل کند.

رئيس اتحاديه زنان کارگر با اشاره اهميت پرداختن به مساله فقر، اشتغال و مشارکت سياسی زنان در برنامه ششم توسعه افزود: نپرداختن به اين مسائل باعث افزايش ناهنجاری‌ها و مفاسد مختلف از جمله انواع بزهکاری و فروپاشی نهاد خانواده می‌شود؛ که دوبرابر شدن تعداد زنان سرپرست خانوار در طی سال‌های گذشته از نتايج اين گونه بی‌توجهی‌ها است.

جلودارزاده گفت: در برنامه ششم توسعه بايد به عنوان يک موضوع خاص به جمعيت دو و نيم ميليون نفری زنان سرپرست خانوار که با فرزندانشان به حدود حداقل۴ -۵ ميليون نفر می‌رسند، توجه کرد تا بتوانيم در طی برنامه ۵ ساله توسعه در اين زمينه به نقطه مطلوبی برسيم.

وی ادامه داد: برنامه جامعی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در حوزه‌های مهارت‌آموزی، ايجاد بانک اطلاعاتی، اشتغال، خودکفايی و... توسط معاونت امور زنان تهيه شده و به صورت پايلوت در شهر ری در حال انجام است، که اميدواريم در برنامه ششم توسعه نيز مورد استفاده قرار بگيرد و برای سطح وسيعی از زنان سرپرست خانوار اجرا شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016