یکشنبه 12 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

احتمال وقوع مجدد بحران گرد‌ و غبار در اهواز

• ديروز ميزان گرد و غبار در هوای اهواز به ۱۰۰ تا ۱۵۰ ميکروگرم بر متر مکعب رسيد
• در شرايط بحران اين عدد، ۱۰ هزار ميکروگرم گرد و غبار در هر متر مکعب را نشان می‌داد که ۶۰ الی ۷۰ برابر حد مجاز است.

مدير پديده گرد و غبار سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينکه وضعيت هوای اهواز در شرايط عادی قرار دارد، گفت: ادامه عمليات تثبيت منابع گرد و غبار به دليل عدم تامين اعتبار تاکنون با مشکل مواجه بوده که در اين چند روز قول مساعدت به ما داده شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ضياالدين شعاعی در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با اشاره به اينکه ايجاد وضعيت بحرانی در اهواز به دليل وجود گرد و غبار در هوای اين شهر بيشتر ناشی از منابع داخلی کشور بوده است، گفت: از ظهر جمعه ۱۰ بهمن ماه اين بحران رفع شده و اهواز در شرايط عادی قرار دارد اما احتمال وقوع مجدد اين بحران وجود دارد.

وی ادامه داد: علت بروز پديده گرد و غبار در اين شهر در واقع خشکسالی، عدم بارش و خشکی زمين است و اين خشکسالی هر چه استمرار پيدا کند، احتمال گسترش پديده گرد غبار نيز بيشتر می‌شود.

مدير پديده گرد و غبار سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه در ۱۴ سال آينده با افزايش بحران گرد و غبار در کشور روبه رو خواهيم بود، اظهار کرد: علت ثانويه اين پديده نيز به تغيير جهت باد مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از اين گرد و غبار منشا خارجی دارد؛ در شرايطی که هوا سرد است به دلايل خاصی جريان معمول وزش باد اين منطقه که از شمال غرب به سمت جنوب شرق است، معکوس می‌شود که روز سه شنبه اين مساله موجب شد، غبارهايی از سمت عربستان و از جنوب شرقی تالاب‌های اهواز روی اين شهر را فرا بگيرد.

شعاعی افزود: ديروز ميزان گرد و غبار در هوای شهر اهواز به ۱۰۰ تا ۱۵۰ ميکروگرم بر متر مکعب رسيد که برای اهواز شرايط مطلوبی است، اما در شرايط بحران اين عدد، حدود ۱۰ هزار ميکروگرم گرد و غبار در هر متر مکعب را نشان می‌داد که ۶۰ الی ۷۰ برابر حد مجاز است.

وی ضمن تاکيد بر ضرورت بارش در اين منطقه در مورد راهکار‌های حل اين مساله گفت: بايد در جهت تثبيت منابع توليد گرد و غبار يعنی اقداماتی همچون مالچ پاشی و جنگل کاری در منطقه تلاش کنيم که البته نياز به تثبيت سطح وسيعی يعنی حدود۲۰۰ هزار هکتار زمين است.

وی تصريح کرد: ما کار خود را برای تثبيت منابع شروع کرديم، اما در ابتدای کار با مشکل تامين اعتبار روبرو شديم که البته در اين چند روزه قول تامين اين اعتبار برای حل مشکل را به ما داده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016