جمعه 8 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

هزینه اعتیاد در ایران معادل کل اعتبارات عمرانی است

57831_thum.jpg
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از ابتلای یک میلیون و 300 هزار نفر در جامعه به اعتیاد خبر داد که به گفته وی حدود 52درصد مواد مخدر سنتی و 26درصد شیشه و مواد مخدر صنعتی مصرف می کنند.

عبدالرضا عزیزی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت گفت: حدود یک میلیون و 300 هزار نفر در جامعه مبتلا به اعتیاد هستند؛ قریب 52 درصد مواد مخدر سنتی همچون تریاک مصرف می کنند، 26 درصد شیشه و مواد مخدر صنعتی و مابقی نیز مبتلا به سایر مواد مخدر هستند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی افزود: بیش از 70 درصد معتادان قبلا سیگار مصرف می کردند و اکنون آمار سیگاری ها در کشور 10 الی 13 میلیون نفر است که سالانه بین 3 الی 4 هزار میلیارد تومان صرف خرید سیگار می کنند.

وی با بیان اینکه دو برابر همین مبلغ صرف درمان عوارض مصرف سیگار مانند سرطان ریه می شود، ادامه داد: پولی که برای سیگار و درمان عوارض ناشی از آن هزینه می شود، حدود 10 هزار میلیارد تومان است؛ ضمن آنکه حدود 7 هزار میلیارد تومان برای شیشه مصرف می شود و حدود 14 هزار میلیارد تومان برای سایر مواد مخدر.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عزیزی بیان کرد: مجموع سالانه این ارقام حدود 30 هزار میلیارد تومان می شود؛ حال آنکه هزینه مبارزه با مواد مخدر و یا پیشگیری از اعتیاد را نیز باید به این رقم اضافه کرد که در مجموع عدد بسیار بالایی می شود.

وی گفت: کل اعتبار عمرانی امسال کشور - اگر محقق شود- حدود 35 هزار میلیارد تومان است و مشاهده می شود که تقریبا معادل کل اعتبارات عمرانی در ایران پول دود داده می شود؛ اعم از مواد مخدر سنتی، سیگار و مواد صنعتی.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مواد صنعتی نسبت به سنتی مصرف کننده کمتری در کشور دارد ، افزود: آنها که تحصیلات بالا دارند کمتر معتاد هستند و آنها که تحصیلات کمتری دارند یا بیسوادند، جامعه آماری بالاتری را تشکیل می دهند.

عزیزی به پیشنهاد خود در جریان بررسی لایحه بودجه 94 مبنی بر اضافه شدن 10 ریال به قیمت هر نخ سیگار وارداتی اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف میشود، درآمد 65 میلیارد تومانی از این محل حاصل می شد که میتوانست صرف بهداشت، درمان، پیشگیری و آموزش مردم شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016