یکشنبه 10 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

بنيامين خطاب به خوانندگان تازه‌کار: تقليد نکنيد

خواننده موسيقی پاپ در جريان برگزاری آخرين مسابقه موسيقايی «هزار صدا» در سال ۹۳ نسبت به تکراری شدن ملودی های موسيقايی توسط خوانندگان جوان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، آخرين برنامه از مجموعه برنامه های « هزار صدا» در سال ۹۳ شنبه دهم اسفند ماه با حضور گروه «بنيامين موزيک» به سرپرستی بنيامين بهادری در تالار خليج فارس فرهنگسرای نياوران برگزار شد.

بنيامين بهادری در اين برنامه که با استقبال خوبی از سوی علاقه مندان مواجه شده بود در بخش هايی که خوانندگان جوان به اجرای قطعه می پرداختند درباره تکنيک ها و مسائل فنی خوانندگی توضيحاتی را ارائه داد.

وی گفت: يکی از مسائل مهمی که در عرصه خوانندگی مورد توجه قرار می گيرد موضوع صدابرداری است که هم برای خواننده و هم برای مخاطبان مهم است. آنچه در خوانندگی موسيقی پاپ اهميت دارد اين است که صدای وکالی که مقابل خواننده قرار دارد بايد کاملا واضح باشد تا خواننده بتواند به درستی صدايی را که از خروجی ها به مخاطب ارائه می شود بشنود و اين يکی از موضوعات مهمی است که خوانندگان تازه‌کار بايد در اجراهای زنده خود به آن توجه ويژه ای داشته باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



بهادری به موضوع ظاهر خواننده به عنوان يکی ديگر از اولويت های خوانندگان در اجراهای زنده اشاره کرد و توضيح داد: اصولا ظاهر و تيپ ظاهری يکی از ارکان مهم برای همه هنرمندان در همه عرصه هاست که بايد توجه زيادی به آن کرد به ويژه اين فعاليت در حوزه موسيقی اهميت دوچندانی دارد که نمی توان به راحتی از آن عبور کرد.

اين خواننده موسيقی پاپ کشورمان خطاب به خوانندگان جوانی که برای مسابقه «هزار صدا» در تالار خليج فارس فرهنگسرای نياوران دور هم جمع شده بود، توصيه کرد: موضوع حس يکی از عناصر اصلی در حوزه مخاطب شناسی موسيقی پاپ است که خوانندگان چه در اجرای استوديو و چه در اجراهای زنده نبايد آن را فراموش کنند اين موضوع بسيار مهم است که چگونه بتوانيم در هنگام خواندن اجرای زنده به موضوع احساس توجه کنيم.

وی که به همراه گروه «بنيامين موزيک» در اين برنامه حضور داشت بعد از اجرای چند قطعه از سوی هنرجويان شرکت کننده خطاب به آنها گفت: امروز به همراه دوستانم آمده بودم که کارهای عجيب و غريب بشنوم اما اين کارهايی که از چند خواننده شنيدم با وجود امتيازات فراوانی که داشت همگی آثاری بودند که ملودی آنها کارهای قديمی بودند و حرف تازه ای برای گفتن نداشتند. شما اگر به اين کارها توجه کنيد می بينيد که قالب ترانه های اين آثار حتی در شکل هندسی خود قالب های واحد دارند قالب هايی که قديمی هستند و عموما هم نمی تواند مخاطب را تکان بدهد.

قطعاتی که حرف جديد نداشتند

بهادری در بخش ديگری از صحبت‌های خود تصريح کرد: اتفاقا برنامه هايی که امروز از شما هنرمندان عزيز گوش کرديم قطعات خوبی بودند اما واقعا حرف جديدی برای گفتن نداشتند و اين موضوعی است که بايد بيشتر از آنها به آن بپردازيم و آسيب شناسی کنيم. ما بايد آگاه باشيم که اصل موسيقی پاپ بر اساس بدعت و نوآوری است که با توجه به رشد فزاينده آثار متعدد موسيقايی کار را برای هنرمند سخت می کند. ملودی های موسيقی در فضای امروز موسيقی پاپ به قدری از حجم وسيعی برخوردار هستند که ديگر اصلا نمی شود کارهای تکراری را گوش کرد.

خواننده چندين آلبوم موسيقايی پاپ در ادامه بيان کرد: خيلی از خوانندگان دلشان می خواهد صدايشان شبيه فلان خواننده باشد که به نظر من اگر چنين رويکری وجود نداشته باشد بسيار بهتر از تقليد است. قطعه هايی که ما امروز شنيديم قطعه هايی هستند که مربوط به دهه های ۳۰ و ۴۰ است و با وجود صدای خوبی که در بعضی از شما عزيزان ديدم اما اغلب کارهايی بودند که من به عنوان يک شنونده بارها و بارها آن را شنيده بودم. ما بايد به اين مورد هم توجه کنيم که در حوزه ساخت قطعات در حال کمرنگ شدن هستيم و مطمئن باشيم اگر بخواهيم اين گونه حرکت کنيم هيچکس ديگر به کارهايمان گوش نمی کند.

اين هنرمند به موضوع ترانه در موسيقی پاپ نيز اشاره کرد و گفت: ما در حوزه ترانه کمی کمرنگ هستيم و اصلا هم لزومی ندارد که خوانندگان جوان ضرورتا به ترانه سرايان مطرح و صاحب نام کشور مراجعه کنند. آنها می توانند با در نظر گرفتن آثار بسيار خوبی که اين سال‌ها از سوی ترانه سرايان بی نام و نشان اما مستعد و خلاق منتشر می شود کار را به سمت و سويی هدايت کنند که ما شاهد آثار تکراری و قديمی نباشيم.

آرش نصيری مدير برگزاری ويژه برنامه «هزار صدا» هم در بخش هايی از اين برنامه خطاب به شرکت کنندگان گفت: اصلا احتياجی نيست که يک خواننده جوان به صورت برندهای نوازندگی و ترانه سرايی و ملودی سازی برود شما فقط بايد به اين موضوع توجه کنيد که بهترين ها را در عرصه کاری خود ارائه دهيد.

وی ادامه داد: تفاوتی که اين برنامه با برنامه هايی از اين دست در عرصه موسيقی دارد اين است که هرکس قطعه ای از خودش را می خواند و اصلا اجازه ندارد کار خواننده ديگری را کپی کند و اينجا ارائه دهد و اين همان چيزی است که ما در برنامه های «هزار صدا» طبق گفته بنيامين بهادری به آن توجه ويژه ای داريم.

امير حيدری، حامد شهاب، برديا صابری، وحيد کمالی، ماکان، عرفان مقدم، مهدی مظفری از جمله هنرمندان جوانی بودند که در اين دوره از مسابقه هزار صدا در فرهنگسرای نياوران آثار خود را ارائه کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016