سه شنبه 12 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

علی جنتی: هيچ مقام قضايی و گروهی حق ندارد مقابل مجوزهای موسيقی ارشاد بايستد

وزير ارشاد به ادامه‌ی روند لغو کنسرت‌ها واکنش نشان داد و گفت: بين علما درباره موسيقی اختلاف‌نظر وجود دارد. گروهی آن را حرام می‌دانند و گروهی خير. ملاک‌ ما در اين زمينه فتاوای مقام معظم رهبری است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، علی جنتی در همايش ملی توسعه پايدار و متوازن منطقه‌ای گفت: متاسفانه برخی موسيقی را حرام می‌دانند و اگر يکی حتی قلم خود را روی ميز بزند؛ می‌گويند اشکال شرعی دارد. برخی در مورد مسائل افراد؛ برای ائمه نيز شبهه‌ی شرعی ايجاد می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: پيش از انقلاب من شاهد بودم که شب ميلاد امام علی(ع) فردی برای مداحی بلند شد اما يکی از آقايان علما اشاره کرد که او بنشيند چراکه مداحی او شبهه‌ی شرعی دارد وقتی کسی مدح امام علی برايش شبهه‌ی شرعی دارد؛ ساير موسيقی‌ها چه خواهد شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکيد کرد: برخی ممکن است اصولا و به‌طور کلی موسيقی را حرام بدانند اينجا حکومت اسلامی است و در راس آن فردی‌ست که هم مرجع تقليد، هم ولی‌فقيه و هم هنرشناس است. هيچ شخصيتی به اندازه رهبری؛ شعر نمی‌شناسد و فيلم و موسيقی و کتاب را نمی‌شناسد.

جنتی افزود: متاسفانه ما در مساله موسيقی و کنسرت‌های موسيقی می‌بينيم که بعضی از عناصر خودسر به راه افتادند و با موسيقی مخالفت می‌کنند و فضای بدی را عليه موسيقی راه انداخته‌اند.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد زمانی که مجوزی را صادر می‌کند به حفظ و دفاع از ارزش‌های اسلامی توجه لازم دارد و لذا وقتی مجوزی در حوزه سينما، تئاتر يا موسيقی صادر می‌شود؛ در آن دقيقا به معيارهای ارزشی توجه شده به‌خصوص در حوزه موسيقی و بالاخص موسيقی سنتی و کلاسيک، شعرها و ترانه‌ها و آهنگ‌ها در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گيرد.

جنتی با تاکيد بر اينکه در حوزه هنر و به‌خصوص موسيقی اختلاف‌نظر وجود دارد؛ گفت: بين علما درباره موسيقی اختلاف‌نظر وجود دارد. گروهی آن را کلا حرام می‌دانند و گروهی خير. ما با احترام به نظر تمامی علما؛ ملاک‌مان در اين زمينه توجه به سخنان و فتاوای مقام معظم رهبری است زيرا ايشان اشراف بسيار خوبی در حوزه هنر، شعر و موسيقی و ترانه دارند و حتی در مقطعی در ۷۴ درس اخلاق خود به بحث موسيقی پرداخته‌اند. لذا ملاک عمل ما نظرات مقام معظم رهبری است.

جنتی افزود: باتوجه به اين مسائل ديگر معنا ندارد که يک جايی؛ يک مقام قضايی يا گروهی ديگر؛ جلوی موسيقی سنتی را بگيرد يا جلوی اجرای موسيقی که مجوز دارد را بگيرد. يا در دانشگاه از برگزاری يک کنسرت موسيقی که مجوز هم دارد و اجرای آنهم به صورت تفکيک جنسيتی انجام می‌شود؛ جلوگيری کنند.

علی جنتی خطاب به استانداران گفت: من از همه استانداران می‌خواهم که با جديت تمام از مجوزهای صادر شده حمايت و دفاع کنند و نبايد اجازه بدهند که اين مجوزها بی‌ارزش شود زيرا نبايد سياست يک بام و دو هوا در کشور باشد و اينگونه نباشد که يک مساله‌ای در يک جايی شرعی باشد و در جای ديگر شرعی نباشد.

علی جنتی در بخش ديگری از سخنان خود؛ با اشاره به تعاريف توسعه گفت: امروز باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته؛ مشخص شده که الگوی توسعه غربی برای کشور های منطقه نمی‌تواند پاسخگو باشد لذا کشورهای منطقه به دنبال توسعه درون‌زا رفتند و در اين ميان به فرهنگ و ارزش‌های خودی و بومی تاکيد کردند.

وی با اشاره به اينکه امروز توسعه فرهنگی در ادبيات توسعه بسيار مهم شده است؛ گفت: افزايش جرم و جنايت ، تبعيض و گسترش فقر از پيامدهای توسعه نامتوازن است که در آن فقط منفعت اقتصادی مدنظر بوده است.

وی افزود: توسعه واقعيتی است که محصور در دايره ارزش‌هاست اما عوامل اصلی آن مردم هستند. توسعه ريشه در سنت، تاريخ و فرهنگ و دانش دارد لذا نبايد باعث ايجاد فاصله طبقاتی و برهم خوردن نظم اقتصادی و تبعيض باشد.

وی با اشاره به اينکه جمهوری اسلامی ايران و انقلاب اسلامی از آغاز به‌عنوان يک انقلاب فرهنگی به فرهنگ توجه داشته است؛ گفت: يکی از ارکان نظام ما توسعه و رشد فرهنگ است و حضرت امام و مقام معظم رهبری از ابتدا با تاکيد بر اين امر؛ بر عدالت اجتماعی و توسعه فرهنگی توجه جدی داشته‌اند. همه ما نيز بايد به فرهنگ به‌عنوان زيربنا و اساس همه فعاليت‌ها بنگريم و از ابزارهای فرهنگی همچون کتاب ، فيلم ، تئاتر و موسيقی بهترين استفاده را بکنيم زيرا به فرموده مقام معظم رهبری؛ هنر رساترين و گوياترين وسيله انتقال فرهنگ است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016