دوشنبه 25 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

جشن چهارشنبه‌سوری در چند شهر سوئد

جشن چهارشنبه‌سوری در روز ۱۷ مارس ۲۰۱۵ میلادی/ ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ خورشیدی، همزمان در چند شهر سوئد از جمله استکهلم، گوتنبرگ، مالمو و سوندس‌وال برگزار می‌شود.

در هرکدام از این جشن‌ها نیز میهمانانی ویژه حضور دارند. ازجمله در گوتنبرگ شهرام شب‌پره و در مالمو سعید شایسته.

در میان شهرهای سوئد، جشن چهارشنبه‌سوری در شهر گوتنبرگ، قدمتی ۲۴ ساله دارد و هر سال بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته است. از اینرو طی هفته اخیر اعلام شده است که در سال ۲۰۲۱ میلادی که شهر گوتنبرگ ۴۰۰ ساله می‌شود، به «سه جشن مهم شهر» به مدت یکسال توجه ویژه خواهد شد.

به گفته رضا طالبی، فعال سیاسی و اجتماعی شهر گوتنبرگ، «جشن چهارشنبه‌سوری ایرانیان یکی از این سه جشن مهم خواهد بود که به بازتاب بیشتر این برنامه در رسانه‌های گروهی منتهی خواهد شد».

اهمیت جشن چهارشنبه سوری در دو شهر استکهلم و گوتنبرگ در سال‌های اخیر به حدی بوده است که هر ساله یکی از وزرای کشور سوئد در این برنامه حضور داشته‌اند؛ ازجمله سال گذشته کارل بیلد وزیر خارجه وقت سوئد در این جشن در استکهلم حاضر شد و برای شرکت‌کنندگان سخنرانی کرد.

به عقیده منصور حسینی، تهیه‌کننده تئاتر ملی سوئد و از دست‌اندرکاران این برنامه، «به جز مراسم چهارشنبه سوری، هیچ مراسم دیگر ایرانی این همه مردم را از گرایش‌های مختلف سیاسی دور هم جمع نمی‌کند».

این فعال فرهنگی تاکید می‌کند که اگر برنامه‌هایی نظیر چهارشنبه سوری به شکلی قابل ارتباط برای جامعه اکثریت برون مرز برگزار شود، نگاه رسانه‌ها متوجه ایران می‌شود و می‌توان از چنین فرصت‌هایی برای ساختن افکار عمومی پیرامون ایران و ایرانیان استفاده کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چهارشنبه‌سوری در استکهلم
جشن چهارشنبه سوری در استکهلم، برای پنجمین سال متوالی است که به همت تئاتر ملی سوئد و با همیاری انجمن‌های ایرانی و حضور ایرانی‌تباران، در مرکز این شهر و دويست متری پارلمان سوئد برگزار ‌می‌شود.

این جشن همچون سال‌های گذشته در دو بخش برگزار می‌شود. نخست در بخشی از محل برگزاری جشن در باغ شاه Kungsträdgården، آتش چهارشنبه سوری طی مراسمی ویژه به شکل سنتی افروخته می‌‌شود تا در تمام طول شب روشن بماند و علاقه‌مندان از روی آن بپرند.

سپس مجموعه‌ای از خوانندگان و هنرمندان ایرانی آثار خود را روی سن بزرگ این پارک اجرا خواهند کرد.

به گزارش روابط عمومی جشن چهارشنبه سوری تئاتر ملی سوئد، از میان هنرمندانی که در سال جاری در این برنامه شرکت می‌کنند، دو نفر طنزپرداز هستند:

«هادی خرسندی» که در سه دهه اخیر علاوه بر طنزنویسی، با اجرای استندآپ کمدی در بین جامعه ایرانیان خارج از کشور به نامی آشنا تبدیل شده، قرار ‌است چند شعر طنز برای حاضران در جمع بخواند. «ماز جبرانی»، کمدين ۴۳ ساله ايرانی - آمريکايی که تاکنون در برنامه‌های تلويزيونی، فيلم‌ها و سريال‌های گوناگون ايفای نقش کرده است و چهره‌ای شناخته شده در عالم هنر به‌شمار می‌رود نیز به عنوان مجری برنامه چهارشنبه سوری استکهلم حضور خواهد داشت. او در سال ۱۳۹۰ نیز مجری این برنامه بود.

هنرمندان چند نسل کنار یکدیگر
برنامه امسال چهارشنبه سوری استکهلم ترکیبی از ترانه‌خوانی، رقص، طنز، دکلمه شعر و آتش‌بازی است. به عنوان نمونه، رها اعتمادی، تهیه‌کننده، ترانه‌سرا و همچنین از دست‌اندرکاران و تهیه‌کنندگان شبکه تلویزیونی «من و تو»، در این برنامه با دکلمه چند ترانه حضور خواهد داشت.

از هنرمندانی که در سه دهه اخیر و در خارج از کشور به طور حرفه‌ای در زمینه موسیقی فعالیت کرده‌اند، بیژن مرتضوی، ویولونیست، خواننده و ترانه‌سرای ایرانی با چند ترانه و آهنگ در برنامه چهارشنبه سوری حضور دارد.

از دیگر هنرمندان حاضر در جشن چهارشنبه‌سوری می‌توان به اینها اشاره کرد: بابک سعیدی (آهنگسازی که تا به حال با هنرمندانی چون ایرج جنتی عطایی؛ گوگوش و هومن خلعتبری در آکادمی موسیقی گوگوش، بیژن مرتضوی و داریوش اقبالی همکاری داشته است)، صفورا صفوی (خواننده، ترانه‌سرا، آهنگساز و یکی از خواهران گروه آبجیز)، بهرنگ میری (خواننده هیپ هاپ و یکی از ۱۴ خواننده برگزیده مرحله نهایی رقابت‌های مسابقه موسیقی سوئد) و ارغوان خواننده و نویسنده ساکن سوئد که یکی از شرکت‌کنندگان رقابت‌های نیمه نهایی آکادمی موسیقی گوگوش در سال ۲۰۱۰ میلادی در لندن بود.

در جشن چهارشنبه سوری سال جاری چند خواننده جوان ساکن سوئد نیز حضور دارند. سه خواننده ایرانی‌تبار: سپیده وزیری، نگار زراسی و پریسا دمنه. نارین فه‌قی دیگر خواننده جوانی است که در این برنامه حضور دارد و پدر و مادر او به کردستان عراق تعلق دارند.

ترانه‌های محلی
رضا جودی خواننده ساکن سوئد با ترانه‌های محلی در برنامه چهارشنبه‌سوری حضور دارد.

تخصص او در حوزه ترانه‌های محلی است. این هنرمند دکترای خود را در رشته موسیقی از آکادمی موسیقی باکو گرفته و در چند برنامه ارکستر فیلارمونیک آذربایجان به عنوان سولیست حضور داشته است.

گفتنی است دی‌جی پوریا و دو گروه «شاپورباند» و «رقص پرواز»، هنرمندان حاضر در برنامه چهارشنبه سوری را همراهی خواهند کرد.

سالمندان و کودکان
در جشن چهارشنبه سوری مرکز شهر استکهلم، غرفه‌ای برای سالمندان، نزدیک سن بزرگ تدارک دیده شده است. در این چادر، تعدادی صندلی و وسایل گرمازای مناسب وجود دارد. امکانات محدود درون این غرفه، برای کسانی است که بالای شصت و پنج سال سن دارند.

در این شب همچنین چادری نیز به کودکان اختصاص داده‌ شده است تا بتوانند در حضور یک معلم نقاش، با وسایل نقاشی و خمیر مجسمه‌سازی در زمینه چهارشنبه‌سوری و عید نوروز نقاشی بکشند و مجسمه بسازند.

بزرگترین شرکت خدمات آتش بازی در اسکاندیناوی Arclight، امسال ارائه دهنده بزرگترین شوی آتش و نورافشانی چهارشنبه‌سوری خواهد بود؛ با مجموعه‌ای از توپ‌ها، فشفشه‌ها، ترقه‌ها و افکت‌هایی که آسمان مرکز شهر استکهلم را در طول شب روشن خواهد کرد.

در کنار این آتش‌بازی و نورافشانی، گروه Act of Emotion که متشکل از هنرمندان آتش باز است، تماشاچیان را در بین برنامه‌های چهارشنبه سوری دعوت به دیدن شوی آتش بازی می‌کند.

اطلاعات بیشتر از جشن نوروز استکهلم:
http://www.eldfesten.info/


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016