جمعه 28 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

تجمع اعتراضی علیه سگ‌کشی در شیراز

sag-koshi-shiraz.jpg

رادیو زمانه ـ با انتشار خبر سگ‌کشی در شیراز از طریق تزریق اسید، اعضای انجمن‌های حمایت از حیوانات و دوستداران محیط زیست در این شهر تجمع اعتراضی برپا کردند. آن‌ها می‌گویند کسانی را که در این سگ‌کشی شرکت کرده‌اند، می‌شناسند.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، معترضان به سگ‌کشی در شیراز تجمع خود را پنج‌شنبه ۲۷ فروردین‌ ماه در مقابل اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس برگزار کرده‌اند.

معترضان خواهان شناسایی و مجازات عاملان کشتار سگ‌ها شدند.

خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه ۲۵ فروردین‌ ماه فیلمی را از یک فعال مدافع حقوق حیوانات منتشر کرد که در آن چهار نفر در شهرک صنعتی شیراز در کنار خودروهای خود، سگ‌ها را به نوبت با تزریق اسید می‌کُشند. در کنار خودروها چندین لاشه سگ دیده می‌شود و سگی که به آن اسید تزریق می‌شود مدام ناله می‌کشد.

این فعال مدافع حقوق حیوانات گفته است که پیمانکاران شهرک صنعتی شیراز با این روش غیر‌انسانی سگ‌ها را می‌کشند و در ازای ارائه هر لاشه، ۱۵ هزار تومان دریافت می‌کنند.

این فیلم به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و اعتراض مدافعان حقوق حیوانات و طرفداران محیط زیست را برانگیخت.

با این حال تاکنون هیچ یک از ارگان‌های دولتی در این شهر مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفته‌اند.

شناسایی عاملان کشتار سگ‌ها

معترضان به این سگ‌کشی در تجمع خود گفته‌اند افرادی که دست به چنین کاری زده‌اند می‌شناسند و محل آنان را شناسایی کرده‌اند و دسترسی به این افراد برای مجازات کردن آن‌ها کار دشواری نیست.

یکی از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی نام و شماره تلفن عاملان این سگ‌کشی را اعلام کرده و گفته است: «محل فعالیت آن‌ها را می‌دانم و اطلاع دارم که این افراد برای تحویل هر لاشه سگ چقدر پول می‌گیرند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انجمن حمایت از حیوانات ایران نیز در گزارشی نوشته است: «عاملان این سگ‌کشی دو برادر هستند که به‌عنوان پرورش‌ دهنده و فروشنده سگ در شیراز فعالیت می‌کنند. این اشخاص در برهه‌های مختلف با شهرداری شیراز برای جمع‌آوری و کشتار سگ‌ها همکاری‌ داشته‌اند.»

انجمن حمایت از حیوانات ایران کزارش داده است که در رویداد اخیر مدیران شهرک صنعتی طبق قراردادی جمع‌آوری و انتقال سگ‌ها را در قبال دریافت ۱۵ هزار تومان به ازای هر سگ به این اشخاص واگذار کرده است.

سگ‌ها توسط این اشخاص جمع‌آوری شده و به محلی که در جاده باغ‌وحش شیراز در اختیار دارند منتقل شده و با تزریق کشته می‌شوند. به‌ گفته این انجمن، فیلم پخش شده نیز توسط یکی از کارگران شهرک صنعتی که در انتقال سگ‌ها همکاری کرده، گرفته شده است.

معترضان به سگ‌کشی همچنین در تجمع خود اعلام کردند که در شیراز و در منطقه برمشور سگ‌ها را یک هفته بدون آب و غذا نگه می‌دارند تا تلف شوند. آن‌ها گفتند در این منطقه سگ‌های بزرگتر سگ‌های کوچکتر را می‌خوردند و کسی به این موضوع اعتراض نمی‌کند.

نمایندگان معترضان خواستار آن شدند که پناهگاه مناسبی برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شیراز درست شود.

کسی مسئولیت نمی‌پذیرد

در این تجمع حسین‌علی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در میان معترضان به سگ‌کشی حاضر شد و گفت: «وظیفه معدوم‌سازی و نظارت بر نحوه معدوم‌سازی به عهده محیط زیست نیست و در این زمینه کارگروه ویژه شهرستانی و استانی تصمیم می‌گیرد.»

او گفت که حفاظت محیط زیست استان فارس نیز با چنین «روش‌های غیرانسانی و غیراخلاقی معدوم‌سازی سگ‌ها» مخالف است اما هیچ نهاد دولتی را در این زمینه متهم نمی‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اصالت فیلم منتشر شده را مورد سئوال قرار داده و گفته است «رسانه‌های بیگانه» و برخی افراد می‌خواهند «از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند.»

ابراهیمی کارنامی وعده داد که نظرات معترضان را در «کارگروه معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد» که حفاظت محیط زیست استان فارس نیز عضو آن است، مطرح کند.

معترضان گرچه به تجمع خود پایان دادند اما گفتند که تا رسیدن به نتیجه مورد نظرشان به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.

کشتار حیوانات و به‌ ویژه سگ‌های ولگرد به‌‌ وسیله اسلحه از سال ١٣٨٨ ممنوع شد تا بر اساس «دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد»، زنده‌گیری، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و واگذاری، جایگزین روش‌های خشونت‌آمیز پیشین شود. همچنین در صورت زنده‌گیری سگ ولگرد بیمار و عدم امکان درمان و واگذاری، باید «مرگ با ترحم» انجام شود.

بر اساس این دستورالعمل، رئیس کار گروه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در هر شهرستان، فرماندار آن شهرستان است و اجرای دستور‌العمل نیز بر عهده شهرداری شهرستان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016