شنبه 12 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

افزایش تجمعات صنفی مقابل مجلس در سال جاری

eteraz9.jpg
بررسی آماری اخبار تجمعات کارگری مقابل مجلس نشان میدهد که از فروردین ماه سال 93 تا دهم اردیبهشت امسال، ۳۵مورد تجمع کارگری مقابل ساختمان مجلس در رسانه ها گزارش شده است. نکتهٔ قابل توجه در این میان این است که تعداد تجمعات گزارش شده در مقابل مجلس، در یک ماه و ده روزی که از آغاز سال جدید گذشته در مقایسه با همین زمان در سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در یک ماه و ده روز گذشته از سال جدید، ۷ مورد تجمع کارگری در مقابل مجلس گزارش شده که سه مورد آن طی هفته گذشته در هفتهٔ کارگر 94 اتفاق افتاده است. این در حالیست که در دو ماههٔ اول سال ۹۳ تنها سه مورد تجمع کارگری در مقابل مجلس برگزار شده بود.

تجمع مربیان پیش دبستانی دراعتراض به شکل برگزاری آزمون استخدامی از سوی وزارت آموزش و پرورش در مقابل مجلس برای دومین بار در سال جاری و تجمع کارگران شرکتی مخابرات در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت قراردادها‌هایشان از جمله تجمعاتی است که در اردیبهشت ماه سال جاری و در هفتهٔ کارگر به وقوع پیوسته است.

همچنین فعالان تشکل های مستقل کارگری ۸ اردیبهشت ۹۴ و برای دومین بار پس از تجمع اعتراضی مهرماه سال گذشته در مقابل مجلس تجمع اعتراضی برپا کردند. این فعالین مستقل کارگری سال 91 با جمع آوری ۴۰ هزار امضاء خواستار برگزاری تجمع کارگری در روز کارگر شده بودند. این کارگران در یک سال گذشته و همچنین در سال جاری با برگزاری دو تجمع در مقابل مجلس، به هزینه‌های بالای تامین معیشت و حقوق پایین کارگران و همچنین صدور احکامی چون اخراج، زندان و شلاق برای فعالین کارگری، اعتراض کردند. آزادی فعالیت انجمن‌ها و تشکل‌های مستقل کارگری از جمله خواسته‌های این کارگران است.

شیب اعتراضات کارگری در شش ماهه دوم سال ۹۳ شدت گرفت

گزارش‌های منتشره نشان می‌دهد تعداد تجمعات کارگران، در شش ماههٔ دوم سال ۹۳ و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال رشد بیشتری داشته است. در این میان، مهر و اسفند سال 93 رکوردار تعدا تجمعات برگزار شده مقابل مجلس است. تعداد کل تجمعات در این دو ماه به ۱۲ مورد تجمع می‌رسد. تجمع چند باره کارگزاران مخابرات روستایی، معدنکاران البرز غربی، بازنشستگان آموزش و پرورش و فعالان مستقل کارگری که هماهنگ کننده طومار ۴۰هزار امضاء بودند، از جمله تجمعات برگزار شده در مهرماه ۹۳ بوده است.

صد‌ها پرستار و معلم نیز در روزهای ابتدایی اسفند ۹۳ در مقابل خانه ملت تجمع کردند تا یکی از پر سرو صدا‌ترین تجمعات صنفی سال گذشته را به نام خود ثبت کنند.

اعتراضات صنفی معلمان و پرستاران

اجرایی نشدن قانون خدمات کشوری که بر اساس آن مصوب شد مطابق با مدرک تحصیلی معلمان را رتبه بندی کنند و طبق آن ضریب ریالی در حقوق و دستمزدشان اعمال شود از جملهٔ مطالبات اساسی معلمان در ۸ سالهٔ گذشته است. معلمان می‌گویند، مصوبهٔ افزایش فوق العاده شغل که قرار است در سال ۹۴ برای کارکنان دولت اجرایی شود تنها شامل پرسنل فرهنگی وزارتخانه می‌شود و کادر آموزشی شامل آن نمی‌شوند. این در حالیست که به گفتهٔ کنشگران صنفی جامعه فرهنگیان، بار اصلی فعالیت در نظام آموزشی کشور به دوش معلمان و سایر اولیاء مدرسه است که به صورت مستقیم با دانش آموزان سر و کار دارند و اگر آنان به عنوان کادر آموزشی از رضایت شغلی برخوردار نباشند قطعا بر روند آموزش تاثیر گذار خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پرستاران نیز که اسفند سال گذشته برای دومین بار در سال ۹۳ در مقابل مجلس تجمع کرده بودند هنوز جواب قانع کننده‌ای از وزارتخانه متبوع خود نشنیده‌اند. عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و افزایش اختلاف پرداختی بین پزشکان و پرستاران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت از جمله مواردی است که جامعهٔ پرستاری را به مقابل مجلس کشاند. اجرای بی‌قید وشرط قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، توقف طرح - به زعم آن‌ها - غیر منطقی و غیرکار‌شناسانه مبتنی بر عملکرد، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور برای شغل پرستاری و اجرای کامل قانون بهره وری از جملهٔ مطالبات صنفی پرستاران است. به گفتهٔ فعالین پرستاری با اغاز فاز سوم طرح تحول سلامت و افزایش تعرفه‌های پزشکی اختلاف در پرداخت‌ها بین پزشکان و پرستاران به بیش از سه برابر رسیده است که تنها اجرای طرح تعرفه گذاری که تعرفهٔ خدمات پرستاری رابه صورت حرفه‌ای محاسبه می‌کند می‌تواند کمی از شدت تبعیض‌ها بکاهد.

نگاهی کوتاه به برخی از پررنگ ترین تجمعات

کارگران ساختمانی هم سال گذشته را به آرامی سپری نکردند. ارائهٔ طرح‌هایی چون آزاد سازی حق بیمه کارگران ساختمانی به نحوی که ۷ درصد کل حق بیمه باید از سوی آن‌ها پرداخت شود، مشکلی بود که اعتراضات متعددی را در بین این قشر که طیف وسیعی از کارگران را تشکیل می‌دهند بر انگیخت.

عدم انعقاد قراردداد مستقیم و پرداخت نشدن حق بیمه کارگزاران مخابرات روستایی سراسر کشور هم از جمله مطالباتی بود که خانه ملت را تبدیل به یکی از اصلیترین مکان‌ها برای برگزاری تجمعات اعتراضی کارگران مخابرات روستایی کرد. این کارگران که یکی از رکوردداران برگزاری تجمع در برابر مجلس هستند، در خرداد و مهر سال گذشته جمعا سه بار در برابر مجلس تجمع کردند. آن‌ها به عدم اجرای ماده ۸۳ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت از سوی شرکت مخابرات معترض هستند. اصرار شرکت مخابرات به انعقاد قرارداد این کارگزاران با شرکتهای واسطه باعث شده بسیاری از کارگزاران مخابرات روستایی که از انعقاد قرارداد با شرکت واسطهٔ طرف قرارداد با مخابرات، سر باز می‌زنند بیکار و مراکز آن‌ها تعطیل شود. این ماده قانونی شرکت مخابرات ایران را مکلف می‌کند با کارگران مراکز مخابرات روستایی قرارداد مستقیم منعقد کند و آن‌ها را تا زمان بازنشستگی بیمه کند.

از دیگر طیف‌های کارگری که در سال گذشته و همچنین امسال دارای رکورد بیشترین تعداد تجمع هستند می‌توان به مربیان پیش دبستانی اشاره کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون دوبار در اعتراض به شیوهٔ برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در مقابل مجلس تجمع کرده‌اند. این معلمان که مرداد ماه سال ۹۳ هم اقدام به برگزاری تجمع مشابهی در برابر مجلس کرده بودند، خواستار استخدام خود توسط آموزش و پرورش هستند. پس از وعدهٔ وزیر آموزش و پرورش مبنی بر برگزاری آزمون استخدامی برای استخدام ۵هزار معلم در سال جدید، مربیان پیش دبستانی معتقدند ابن شیوهٔ برگزاری آزمون طیف قابل توجهی از آنان را از استخدام در وزارت آموزش و پرورش محروم خواهد کرد. وزیر آموزش و پرورش استخدام مربیان پیش دبستانی را به شرکت این مربیان در آزمون استخدامی و کسب گواهی صلاحیت معلمی پس از گذراندن دوره‌های مربوطه در دانشگاه فرهنگیان منوط کرده بود و این امر موجبات نگرانی از آیندهٔ شغلی بسیاری از مربیان پیش دبستانی را فراهم آورده است.

جدول کل تجمعات کارگری برگزار شده در مقابل مجلس که در گزارش پیش رو قابل مشاهده است حکایت از افزایش تجمعات کارگری در روزهای آغازین سال ۹۴ دارد. مشکلات صنفی و نارضایتی‌های شغلی از حقوق و دستمزد گرفته تا شکل استخدام و تبدیل قرادادهای کاری از جمله دلایلی است که کارگران طیف‌های مختلف کارگری را به مقابل مجلس کشانده است. اما اینکه دلیل افزایش این تجمعات چیست در بسیاری از موارد قابل بررسی ویژه از سوی دست اندرکاران مختلف حوزهٔ کار است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016