دوشنبه 14 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

معاون فرهنگی ارشاد: محکوميت ناشران متخلف دوره گذشته پابرجاست


عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد

خبرگزاری تسنيم: معاون فرهنگی ارشاد در نشست خبری نمايشگاه کتاب در پاسخ به پرسش تسنيم‌، مبنی براينکه گويا محکوميت ناشران متخلف سال گذشته بخشوده شده است‌، گفت‌: محکوميت‌ها پابرجاست و هيچ ناشر متخلفی که محروم از حضور شده حضور نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنيم، نشست خبری بيست و هشتمين نمايشگاه بين المللی کتاب تهران صبح امروز با حضور سيد عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، اميرمسعود شهرام نيا قائم مقام نمايشگاه کتاب تهران و محمود آموزگار رئيس اتحاديه ناشران کتابفروشان تهران به نمايندگی از تشکل‌های نشر برگزار شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صالحی در اين نشست در سخنانی در پاسخ به پرسش تسنيم مبنی بر اينکه شنيده‌ها حاکی از بخشيدن محروميت انتشارات پارسيان که در سال گذشته به دليل فروش چاپ افست کتاب‌های انتشارات الزوير در نمايشگاه از حضور در اين دوره محروم شده بود، دارد و گويا اين انتشارات در نمايشگاه حضور دارد، چه تضمين اجرايی برای احکام صادر شده در دوره گذشته وجود دارد گفت: همه احکامی که سال گذشته صادر شده است به قوت خود باقی است اين سيستم که ما در ايام نمايشگاه ناشران متخلف را محروم کنيم بايد ضمانت اجرا داشته باشد.

وی ادامه داد: آنهايی که در احکام دوره گذشته از حضور در نمايشگاه امسال محروم شده باشند، حق شرکت ندارند و بايد يک مبنای قانونی وجود داشته باشد که متخلف احساس نکند که قابليت توصيه و رايزنی با مقامات مسئول برای بخشودگی تخلف وجود دارد. البته در فرآيند دادرسی بايد اتفاقاتی در آيين نامه رخ دهد که در حال انجام است، اما فی الحال امسال همه کسانی که در نمايشگاه محروم شده بودند محکوميتشان پابرجاست.

وی در خصوص سالن کارنامه نشر گفت: بيش از ۲۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول به شکل موضوعی عرضه می‌شود.

صالحی همچنين در توضيح بيشتر پيرامون توقف توزيع بن رايگان کتاب در نمايشگاه بيست و هشتم گفت: يکی از تصميمات مهم اين دوره نمايشگاه مربوط به بحث بن‌ها بود، زمانی که تسهيلات کاغذ قطع شد و کتاب در رديف حمايتی وزارت ارشاد قرار گرفت، با نگاه حمايتی برای مصرف کننده پس از حذف کاغذ يارانه نقدی بوجود آمد، اين تصميم علی‌رغم ادله دفاعی در زمان خود نيازمند پاره‌ای از بازنگری‌ها است. يا بايد اتفاقاتی در زمينه اصلاح رويه‌هايی که غلط بوده رخ دهد و يا به کل نيازمند بازنگری هستيم.

بن کاغذی ديگر منتشر نخواهد شد

صالحی افزود: يکی از بحث‌هايی که به طور جدی مدنظر وزير ارشاد قرار داشت بازنگری تسهيلات حمايتی بود در اين زمينه چند قدمی برداشته‌ايم يکی از تصميم‌ها اين است که ديگر به هيچ روی بن کاغذی نخواهيم داشت چرا که بن کاغذی در سيستم رديابی وجود ندارد و مشخص نيست چه مقدار آن تبديل به حواله‌های غير رديابی می‌شود. بن‌ها حتما الکترونيک خواهند بود و به نام اشخاص و باشماره ملی صادر می‌شوند.

بدون الکترونيک با نام و با شماره ملی صادر می‌شود

وی ادامه داد: اين نيز تصميم ديگر ما بود بن الکترونيک بی نام نيز نداشته باشيم همچنين قرار براين شد که بن های بی نام موجود نيز زمان دار باشند و تنها در فضاهای نمايشگاهی از آن ها بتوان استفاده کرد. تصميم ديگر قطع بن اهدايی بود. چرا که ما نمی‌دانستيم اين بن ها مصرف کتاب می‌شود يا نمی‌شود. امسال بنا بر حذف کامل بن اهدايی قرار گرفت و با همين نگاه پايه اعتبارات خود را در حوزه بن دانشجويی از ۷ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان در سال جاری به ۱۰ ميليارد تومان رسانديم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد تصريح کرد: تنها سه مورد بن اهدايی خواهيم داشت اهل قلمی که طبق آيين نامه در ۵ سال گذشته دو کتاب بزرگسال و سه کتاب کودک و نوجوان منتشر کرده باشند، ميهمانان نشست‌های سرای اهل قلم که در نمايشگاه برگزار می‌شود و خبرنگاران حوزه کتاب اما غير از اين سه مورد هيچ کس بن اهدايی دريافت نخواهد کرد.

وی گفت: تصميم بعدی توزيع بن مشارکتی بود که در يک جمع‌بندی ما با حداکثر ۲۰ درصد مشارکت اين بن ها را صادر خواهيم کرد. البته هنوز تغييرات جديد در اين زمينه در راه است.

تبديل نمايشگاه کتاب به فروشگاه يک ايده آوانگارد است که بايد در آينده به آن نزديک شويم

صالحی همچنين درباره اينکه چرا وجه نمايشگاهی نمايشگاه کتاب تهران پررنگ تر از وجه فروشگاهی آن نمی‌شود گفت: اين که ما در حوزه نشر به ناشر فکر نکنيم، صحيح نيست ناشر حلقه قوی و قدرتمندی برای گردش حوزه نشر است به علل مختلف بنيادی و ساختاری تا زمانی که ما زيرساخت‌های موجود را شکل نداده‌ايم اقتصاد ناشر با شبکه‌های فروشگاهی پيوند می‌خور دو نمی‌توان آن را به يک باره قطع کرد. تبديل نمايشگاه کتاب به فروشگاه يک ايده آوانگارد است که بايد در آينده به آن نزديک شويم.

وی همچنين درباره اينکه در سالهايی از ورود کتاب‌های مجوزدار به نمايشگاه ممانعت شد و يا از سطح نمايشگاه توسط برخی نهادها و دستگاه‌ها جمع آوری شده است، گفت: نمايشگاه کتاب تهران صاحب دارد و متولی آن وزارت ارشاد است هيچ مجموعه‌ای در حوزه نمايشگاه حق ورود ندارد مگر در ارتباط با وزارت ارشاد لذا همه کتاب‌هايی که مجوز ارشاد دارند حق ورود را خواهند داشت.

شهرام‌نيا قائم مقام نمايشگاه کتاب تهران نيز در بخشی از اين نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اينکه چرا مديريت سالن کارنامه نشر به مانند سالهای گذشته به مجمع ناشران انقلاب اسلامی واسپاری نشده است گفت: هم نظر آقای صالحی و هم مديران نمايشگاه کتاب تهران تعامل خوب با همه تشکل‌های نشر و من‌جمله مجمع ناشران انقلاب اسلامی بود تلاش ما استفاده از ظرفيت همگانی است. طبق سخنان رئيس مجمع ناشران انقلاب مکاتباتی با ما مبنی بر واسپاری سالن کارنامه نشر انجام شده بود اما اين مکاتبات قبل از اينکه درباره واسپاری امور به تشکل‌ها تصميم گيری شود بود. پس از آن مذاکراتی انجام شد و قرار شد که دوستان در همان قالب با هم فعاليت کنند حتی جلسه‌ای ميان مجمع ناشران انقلاب و اتحاديه برگزار شد.

وی ادامه داد: اما در مورد کميته جمعی چون انتخاب مدير کميته طولانی شد و مجمع نماينده تشکل‌ها به شيوه کاملاً دموکراتيک عمل می‌شود، طبيعتاً در بخش جنبی به نتيجه و جمع بندی روشنی نرسيدند و نهايتاً کار به مجموعه‌ خانه کتاب سپرده شد. اخيراً نيز جلساتی برگزار شد و قرار شد دوستان ما در مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمايشگاه کتاب حاضر باشند و کار خود را انجام دهند.

شهرام نيا افزود: همچنين عنوان اين سالن،‌ ياس نبود‌، بلکه سالن کارنامه نشر در صحنی که به صحن ياس مشهور بود، برگزار می‌شد. اما امسال که اين سالن به رواق شرقی مصلی منتقل شده است طبعاً عنوان آن کارنامه نشر است. همکاری دوستان نيز با مجمع قطع نشده و اميدواريم گسترده‌تر شود.

وی ادامه داد: مجمع ناشران انقلاب اسلامی بدون هيچ چشم داشتی اين مسئوليت را برعهده داشتند و هزينه‌ای که دريافت می‌کردند کمتر از هزينه‌ای بود که صرف می‌کردند، منتها امسال کارنامه نشر به دوستان خانه کتاب سپرده شده و قرار شده آنها اين وظيفه را برعهده داشته باشند.
شهرام نيا در پاسخ به اين پرسش که چه برنامه‌ای برای حضور ايران در نمايشگاه کتاب مسکو در خلال برپايی نمايشگاه تهران داريد، گفت: غرفه‌ای در بازار جهانی کتاب به همين نام ايجاد شده و ما آماده دريافت پيشنهادات و نظرات و کتاب‌های ناشران و نويسندگان برای چگونگی حضور در نمايشگاه مسکو هستيم.

وی همچنين از انتخاب تهران به عنوان شهر ميهمان در نمايشگاه کتاب پاريس ۲۰۱۶ خبر داد و گفت: رئيس نمايشگاه کتاب پاريس به همراه مدير بخش شهر ميهمان اين نمايشگاه از نمايشگاه کتاب تهران بازديد خواهند کرد ما در خلال اين بازيدد گفتگوهايی برای اين بحث خواهيم داشت.

محمود آموزگار رئيس اتحاديه ناشران نيز در پاسخ به پرسش مبنی بر انتشارات الزوير در نمايشگاه کتاب تهران گفت: بخش بين‌الملل نمايشگاه از ابتدا يک بخش يارانه ای ارزی بود و يکی از شرايط حضور در آن اين بود که اگر ناشری مستقيم شرکت نمی‌کند نماينده انحصاری معرفی کند بنابراين ما شاهد دو نماينده از يک ناشر نبوديم. از سال ۸۰ که در استافده از يارانه‌ها محدوديت ايجاد شد. و وزارت ارشاد سالن فروش ريالی را تعبيه کرد ديگر محدوديت چند نماينده انحصاری نيز وجود نداشت.

وی افزود: انتشارات الزوير هيچگاه در اين سالها به جز يکی دو نوبت نماينده انحصاری در نمايشگاه کتاب تهران نداشته است، تنها تعدادی موزع و کتاب فروش کتاب‌های الزوير را در کنار کتابهای ساير ناشران خارجی عرضه می‌کنند. يکی از مديران عالی رتبه اين انتشارات نيز اخيراً ايميلی زده که در آن به صراحت تأکيد کرده در نمايشگاه کتاب تهران حضور ندارند اما کتاب‌هايشان از طريق موزعان و نه نماينده انحصاری عرضه می‌شود. يکی از غرفه‌های کتاب فروشان اردن نيز در نمايشگاه در کنار ناشران خارجی کتاب‌های الزوير را عرضه می‌کنند که اين به عنوان نماينده بودن اين انتشارات نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016