دوشنبه 4 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

اعلام حداقل و حداکثر شهريه مدارس غيردولتی

رئيس سازمان مدارس غيردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده آموزش و پرورش، سقف و کف افزايش شهريه مدارس غيردولتی سراسر کشور را اعلام کرد.

به گزارش ايسنا، مرضيه گرد در نشست خبری امروز خود افزود: حداقل افزايش شهريه مدارس غيردولتی ۲.۵ و حداکثر آن ۱۷.۲۲ درصد است.

وی با بيان اينکه سال گذشته الگوی شهريه تعيين و اعلام شده است‌ و پارامترهايی چون فضا‌، معلم، مقطع تحصيلی‌ و کيفيت آموزش و پرورش در تعيين شهريه مدارس مدنظر قرار گرفته است‌، گفت: امسال نرم افزاری تهيه شده تا موسسان مدارس غيردولتی اطلاعات لازم را در اين نرم افزار قرار دهند که پس از آن شهريه مدارس در شورای نظارت استان‌ها مطرح و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: امسال از افزايش‌های ۲۰ درصدی شهريه مطلقا خبری نيست. حداقل افزايش شهريه‌ها ۲/۵ و حداکثر ۱۷/۲۲ درصد خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آنچه که قانون موظف کرده کنترل شهريه اين مدارس است و موارد اضافه بر شهريه اجباری نيست و نبايد همزمان با شهريه اخذ شود که سوء تفاهم‌هايی را برای اوليا ايجاد کند. همچنين بايد کليه موارد در قرارداد با اوليا به طور کامل ذکر شود.

رئيس سازمان مدارس غيردولتی با بيان اينکه مدارس موظف هستند شهريه مصوب شورای نظارت را در معرض ديد قرار دهند گفت: ما تيم‌هايی را برای نظارت در عملکرد مدارس اعزام می‌کنيم و از اوليا درخواست داريم به ما اعتماد کنند و گزارشات کامل را در صورت عدم تطابق با موارد قانونی به ما اطلاع دهند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اخذ شهريه‌های بالای ۲۰ ميليون تومان توسط برخی مدارس غير دولتی از اولياء گفت: اطلاعات کافی در اين خصوص به ما نمی‌رسد و هيچ مستندی بر آن نبوده؛ ما دفاتر و حساب‌ها را بررسی می‌کنيم و اگر شکايتی باشد به طور ويژه در دستور کار قرار می‌گيرد. در همين راستا چهار مدرسه به طور ويژه در سال گذشته شناسايی شدند که رای آنها صادر خواهد شد.

گرد ادامه داد: امسال تلاش کرديم در خرداد ماه شهريه‌ها را اعلام کنيم و خانواده‌ها با توجه به سبد مالی‌شان مدرسه را انتخاب کنند و از سوی ديگر مديران هم بتوانند برنامه‌ريزی‌های لازم را برای آغاز سال تحصيلی انجام دهند.

وی درباره صندلی‌های خالی مدارس غيردولتی اظهار کرد: چون هر سال مدارس جديدی به اين مجموعه اضافه می‌شود حدس ما اين است که اين رقم مشابه سال گذشته باشد اما آمار نهايی را بعد از ثبت‌نام‌ها اعلام‌ خواهيم کرد.

وی در ادامه اين نشست خبری به مرور مهمترين اقدامات انجام شده در اين سازمان پرداخت و گفت: در سال گذشته جلسات شوراهای آموزش و پرورش برگزار شد و مشارکت‌های خوبی در اين جلسات داشتيم همچنين شورای مناطق مرزی تشکيل و هماهنگی‌های لازم برای دانش آموزان در اين مناطق با حوزه‌های ذی ربط انجام شد.

وی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدارس هيات امنايی و ساماندهی امور آنها از جمله ديگر اقدامات انجام شده بود. همچنين توانمند سازی حوزه‌های آموزش‌ از راه دور انجام شد و ۲۶۰ هزار نفر ساعت برای توانمند سازی معلمان آموزش از راه دور کار انجام شد.

گرد در ادامه به اجرای بسته حمايتی اشاره و عنوان کرد: فعاليت ويژه‌ای در اين خصوص انجام داديم، مدارس مختلفی اعم از مدارس معارف اسلامی مدارس خيريه‌، مدارس عام المنفعه داريم و خانواده‌هايی که مايل به سرمايه گذاری‌های خاص برای فرزندان خود هستند اين امر را به موسسان مدارس غير دولتی می‌سپارند؛ با توجه به افزايش درخواست مشارکت‌های مردمی فرايند صدور مجوز را در کليه استان‌ها تسهيل کرديم که اين مورد يکی از بندهای بسته حمايتی بود. هدف ما اين است که کيفيت آموزشی ارتقا يابد و در چارچوب قوانين حاکميتی آموزش و پرورش جلب مشارکت‌های عمومی را داشته باشيم. بنابراين در تلاش هستيم نقش حمايتی و نظارتی خود را تقويت کنيم.

معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه اکنون در حال ارزيابی عملکرد خود در شورای مرکزی نظارت هستيم گفت: از اين پس هر مدرسه غيردولتی سه مرتبه در طول سال مورد بازرسی قرار می‌گيرد. سال گذشته ۴۷۴ بازديد در مدارس شمول بسته حمايتی در تهران انجام شد.

وی درباره اجرای بسته حمايتی توضيح داد که بنا به درخواست استان‌ها در روستاها و مناطق دور افتاده و صعب العبور برای حضور موسسان موفق فراخوان داديم تا در صورت تمايل اين مدارس را تحت پوشش قرار دهند.سال گذشته شاهد بوديم که با اين اقدام فعاليت‌های آموزشی صورت گرفته باعث رضايت اولياء مدارس و خانواده‌ها شد.

وی به امضای هشت تفاهمنامه با نهادهای مختلف اشاره و عنوان کرد: يکی از مهمترين اين تفاهم‌نامه‌ها ارتقای توانمندی معلمان مدارس غير دولتی بود که با دانشگاه فرهنگيان امضا شد و براين اساس موسساتی که مجوز دارند به طور ويژه آموزش‌های لازم را از تابستان امسال برای معلمان آغاز می‌کنند. يکی ديگر از اين تفاهم‌نامه‌ها با دبيرخانه مناطق آزاد و شورای عالی استان‌ها منعقد شد که تشکيل شوراهای راهبردی ماحصل آن بوده است.

به گزارش ايسنا، وی در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و درباره قانونی بودن تاسيس مدارس هيات امنايی گفت: مدارس هيات امنايی با مجوز قانون تاسيس شده است و قانون گذار اجازه داده با مشارکت هيات امنا فعاليت‌هايی انجام شود. مدارس هيات امنايی شهريه ندارند ولی از اولياء هزينه فوق برنامه اخذ می‌شود.

رئيس سازمان مدارس غير دولتی با بيان اينکه هدف از تاسيس مدارس هيات امنايی ارتقای کيفيت مديريت اين مدارس است گفت: هيات امنا از معلمان‌،اولياء مدرسه ، اساتيد دانشگاه و اعضايی از جامعه که در امور مدرسه ذی نفع هستند تشکيل شده است.

وی در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اقدامات انجام شده پيرامون تاکيد رئيس جمهور برای جلب مشارکت‌های بخش خصوصی در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش از سال‌های گذشته تا کنون دچار مشکلات عديده‌ای و حل آنها بدون کمک مردم و صاحب نظران ميسر نيست.

مقام معظم رهبری بر اين موضوع تاکيد داشتند که آموزش و پرورش دستگاهی است که هرچقدر برای آن هزينه کنيم کم است.

گرد ادامه داد: سرمايه گذاری در آموزش و پرورش سرمايه گذاری برای آينده است و بايد دستگاه‌ها برای مشارکت در امور آموزش و پرورش تشويق شوند البته بحث خصوصی سازی در آموزش و پرورش متفاوت با خصوصی سازی در صنعت و بخش‌های بازرگانی هستند.

رئيس سازمان مدارس غيردولتی با تاکيد بر اينکه استفاده از ظرفيت‌های مردمی همواره اثر گذار بوده است گفت: آموزش و پرورش يک بخش سياست‌های حاکميتی و يک بخش تصدی توسط مردم دارد تصويب قوانين،‌ مقررات‌، تدوين کتب درسی‌، سرفصل‌ها‌، گزينش معلم‌ و غيره همگی از جمله سياست‌هايی هستند که توسط آموزش و پرورش تبيين و اعلام می‌شوند. از سوی ديگر کسانی هستند که مايل به همکاری با آموزش و پرورش هستند و در همين راستا مدارس غيردولتی در طول ۲۷ سال گذشته تاسيس و فعال شده است. در واقع تا جايی که مردم حاضر به مشارکت باشند حتما دولت هم حمايت می‌کند.

وی ادامه داد:هدف از تاسيس مدارس غيردولتی ايجاد بار مالی نيست بلکه استفاده از ظرفيت بخش خصوصی برای ايجاد خدمات با کيفيت است و اميدواريم هرچقدر مردم توان سرمايه گذاری دارند با ما مشارکت کنند.

معاون وزير آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام واگذاری مدارس که در سال گذشته با دستور مجلس متوقف شد گفت: حدود ۹۷۰ مدرسه را به بخش خصوصی سپرديم که تلقی شد تماما به بخش خصوصی سپرده شده است در حالی که از مالکيت و حضور دولت کاسته نشد و تماما در اختيار آموزش و پرورش بوده و هستند.

گرد ادامه داد: با نظارت بر فعاليت‌های مدارس توسط بخش غيردولتی کمبودهايمان را جبران کرديم اما در سال جاری تابع قانون هستيم و هرچه قانون مصوب کند به آن احترام می‌گذاريم. می‌توانيم امسال براساس مصوبه جديد مجلس در قالب خريد خدمات آموزشی از مشارکت مردم استفاده کنيم اما واگذاری مدارس به شکل سال گذشته ادامه پيدا نمی‌کند.

گرد ضمن تاکيد بر اينکه حتی يک ريال از اوليای دانش آموزان در مدارس واگذار شده اخذ نکرده‌ايم گفت: تنها مديريت و تامين معلم را به کمک بخش خصوصی انجام داديم؛ بسياری از مدارس به دليل کمبود نيروی انسانی تا نيمه آبان ماه هم با مشکل مواجه بودند و حتی در برخی از مناطق دور دست معلم داوطلب نداشتيم؛ به عنوان مثال در تهران مدرسه‌ای در منطقه خاک سفيد واگذار شد که دو هزار دانش آموز در دو شيفت با چهار معلم رسمی داشت و مابقی معلمان حق التدريس با مشکلات بسيار بودند. اميدواريم دانشجويان دانشگاه فرهنگيان فارغ التصحيل شوند و به اين مدارس بيايند و بتوانيم از ظرفيت مشارکت‌ها در بخش‌های ديگر استفاده کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016