دوشنبه 4 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

تنها ۲.۵ درصد ايرانيان عضو کتابخانه‌ها هستند

معاون امور مجلس، استان‌ها و مشارکت‌های‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: طبق استانداردها ۳۵ درصد از جمعيت کشور بايد عضو کتابخانه‌های عمومی باشند اما هم‌اينک در ايران تنها ۲.۵ درصد از جمعيت عضو کتابخانه‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار ايسنا - منطقه فارس،‌ حجت‌الاسلام واحدی دوشنبه ۴ خرداد در آيين تکريم و معارفه مديران کتابخانه‌های عمومی استان فارس گفت: در عرف بين‌الملل کتابخانه‌های عمومی را دانشگاه مردم می‌دانند، چرا که طبقات مختلفی که در يک جامعه زندگی می‌کنند نيازمند حمايت فرهنگی و رشد آن هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: ايران با تمام سابقه فرهنگی و تمدنی که دارد اما در سال‌های اخير علی‌رغم رشد مطلوب کميت واحد کتابخانه و منابع کتابخانه‌ها، جايگاه مطلوبی در مطالعه نداريم و جايگاه ما در شان‌مان نيست.

معاون امور مجلس، استان‌ها و مشارکت‌های‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی خاطرنشان کرد: بناست که در افق ۱۴۰۴ از هر يکصد نفر ۳۵ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی ايران شوند و همچنين قرار است در اين افق به ازای هر يکصد نفر چهار مترمربع فضای کتابخانه‌ای داشته باشيم اما تا تحقق اين مهم فاصله طولانی در پيش داريم.

واحدی ادامه داد: زمانی که موضوع ترويج کتاب و کتابخوانی را مطرح می‌کنند ذهن‌ها متوجه امور کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور می‌شود اما بايد گفت اين نهاد به تنهايی قادر به انجام اين کار نخواهد بود.

وی با تأکيد بر اين نکته که جلوگيری از سوء استفاده‌ها در گرو فرهنگ است، تصريح کرد: درست است که رونق بازار نرم افزار و شبکه‌های مجازی و اجتماعی منجر به گستت عجيبی ميان خانواده‌ها شده اما نمی‌تواند دليلی متقن در جلوگيری و يا کمبود سرانه مطالعه در کشور باشد.

اين مقام مسئول گفت:‌ آگاه سازیٰ، ترويج کتابخوانی و مطالعه انسان ساز و فرهنگ ساز به يک عزم جدی نياز دارد.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم ضمن تجليل از خدمات مهدی ظهرابی، با حکم عليرضا مختارپور دبيرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سيدامين جعفری به عنوان مديرکل جديد امور کتابخانه‌های عمومی فارس منصوب شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016