شنبه 9 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

بیش از ۵۰۰ شهر ایران، در تنش آبی

IMG10305142.jpg
به گفته‌ی حمیدرضا جانباز، مشاور وزیر نیروی جمهوری اسلامی، ۵۴۰ شهر کشور در مرحله‌ی تنش آبی قرار دارد.

حمیدرضا جانباز، مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای جمهوری اسلامی از قرار گرفتن ۵۴۰ شهر ایران در مرحله‌ی تنش آبی خبر می‌دهد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران «ایرنا»، حمیدرضا جانباز در سفر امروز، جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴، به استان خوزستان به خبرنگار ایرنا گفته است: ‌«در این شهرها میزان تولید و مصرف آب در نقطه سر به سر قرار دارد.»

به گفته‌ی مشاور وزیر نیرو «‌میزان بارش در کشور» امسال نسبت به متوسط بلند مدت ۱۹درصد کاهش دارد و در برخی استان‌ها منابع آب در «وضعیت شکننده‌ای» قرار دارد.

این مقام مسوول در وزارت نیرو روز جمعه گفت: «در حال حاضر ۵۴۰ شهر کشور، در مرحله تنش آبی قرار دارد و میزان تولید و مصرف آب در نقطه سر به سر قرار دارد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز گذشته حمیدرضا تشیعی، معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حاشیه بازدید از طرح پروژه تصفیه‌خانه آب گلپایگان، گفته بود: «اکنون ۵۷۰ شهر کشور در معرض تنش آبی قرار گرفته‌اند.»

محسن رنانی،‌ اقتصاددان نیز اخیرا گفته است که باید پذیرفت، بحران آب در ایران از «بحث هسته‌ای و جنگ یمن» خیلی مهم‌تر است. رنانی هشدار داد که ما اکنون در شرایطی هستیم که جنگ آب نهایتا تا ۵ سال آینده آغاز می‌شود و در چنین موقعیتی سخن از اصلاح فرهنگ درست نیست. «ایران نباید با آتش آب بازی کند» و این یک مساله بسیار جدی برای آینده است.

بنابر آماری که فروردین سال جاری از سوی وزارت نیرو درباره منابع آبی استان‌ها از مهر تا اسفند سال ۱۳۹۳ منتشر شده وضعیت تمامی استان‌های کشور در حوزه‌ی آب «نامناسب» گزارش شده است. گفته می‌شود، در حال حاضر ایران در شرایط «تنش و بحران آبی» قرار دارد. از پیامدهای این روند را می‌توان در خشک شدن بخشی از دریاچه‌‌‌ی ارومیه، هامون، زاینده رود، هیرمند و رودخانه‌های دیگر و برخی از تالاب‌های کشور، مشاهده کرد.

به گفته‌ی کارشناسان محیط زیست، تغییرات جوی، گرم شدن تدریجی زمین در ۲۰ سال اخیر و اعمال سیاست‌های نادرست و ناهم‌آهنگ مدیریت منابع آب در ایران مانند سدسازی بی‌رویه از عوامل خشک‌شدن برخی از مناطق ایران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016