یکشنبه 14 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

علل لغو کنسرت‌ها از زبان مديرکل دفتر موسيقی


پيروز ارجمند

خبرگزاری تسنيم: پيروز ارجمند مدير کل دفتر موسيقی در نشست موسيقايی «بيداد» به بيان علل مختلف لغو کنسرت‌های موسيقی پرداخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنيم، دومين نشست موسيقيايی «بيداد» با موضوع بررسی لغو کنسرت‌های موسيقی عصر روز گذشته (شنبه) ۱۳ تير ۱۳۹۴ در تالار رودکی برگزار شد.

در اين نشست امير بهاری به عنوان مجری - کارشناس اداره برنامه را برعهده داشت و پيروز ارجمند مديرکل دفتر موسيقی، حميدرضا نوربخش مديرعامل خانه موسيقی،کامبير نوروزی حقوقدان، حسام‌الدين سراج و فردين خلعتبری به عنوان سخنران حضور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۲۰۰۰ مجوز کنسرت در سال ۹۳ صادر شد

پيروز ارجمند در ابتدای اين نشست گفت: تفاوت هست بين کنسرت‌هايی که لغو می‌شوند و کنسرت‌هايی که به آنها مجوز داده نمی‌شود. برخی کنسرت‌ها وقتی اقدام به اخذ مجوز می‌کنند به دلايلی برايشان مجوز صادر نمی‌شود اما برخی از کنسرت‌ها باوجود داشتن مجوز برگزاری‌شان لغو می‌شود. من در اينجا به برخی از دلايل لغو کنسرت‌ها اشاره می‌کنم.

وی ادامه داد: ۱۵ سال پيش در طول سال، ۳۰ يا ۴۰ کنسرت برگزار می‌شد اما در همين سال گذشته ۱۶۰۰ کنسرت از سوی دفتر موسيقی و ۴۰۰ کنسرت از سوی استانها مجوز اجرا گرفته‌اند که از اين ميان ۲۱ کنسرت لغو شده است. نرسيدن گروه به زمان و محل اجرا، عدم هماهنگی مدير برنامه با خواننده و عوامل از دلايل لغو کنسرت‌هاست. گاهی هم مشکلات ديگری موجب لغو کنسرت می‌شود. برای مثال کنسرت کيتارو پس از چند شب برگزاری با درخواست شرکت برگزار کننده برای تمديد مواجه شد که اماکن با اين امر مخالفت کرد.

مدير کل دفتر موسيقی با اشاره به نداشتن قانون مصوب برای مقابله با ناهماهنگی‌هايی که موجب لغو تعدادی از کنسرت‌ها می‌شود، گفت: در اين زمينه ما قانون مصوبی برای مقابله با اين ناهماهنگی‌ها نداريم.

ارجمند درباره لغو کنسرت‌ها از طريق حکم قضايی اظهار کرد: در چند ماه گذشته دو کنسرت با حکم قضايی لغو شده‌اند که ما به اين امر اعتراض کرديم و قوه قضائيه هم اين موارد را بررسی کرد. درباره لباس شخصی‌ها هم بگويم که در بوشهر و اصفهان نيروی انتظامی مقابل لباس شخصی‌ها ايستاد و از لغو کنسرت جلوگيری کرد.

وی با اشاره به برخی تهديدها نسبت به خودش گفت: يکی از مسائل مهم لغو کنسرت‌ها لابی‌گری برخی ازسرمايه‌گذاران است. يکی از همين سرمايه‌گذاران چندی پيش ساعت يک نصف شب به من زنگ زد و من را برای لزوم برگزاری يک کنسرت به تهيه‌کنندگی خودش تهديد کرد. وقتی ۲۹۰ شرکت برگزار کننده کنسرت از مرکز موسيقی مجوز گرفته‌اند هيچ حساب و کتابی پيش از اين امر وجود ندارد. بسياری از اين شرکتها مسئولانشان تفاوت خانه موسيقی، مرکز موسيقی و انجمن موسيقی را نمی‌دانند. دلالانی که قرار بوده خريد و فروش دلار داشته باشند وارد عرصه موسيقی شده‌اند. برخی از اين شرکتها سربرگشان را به ديگران می‌فروشند.

ارجمند تصريح کرد: در سال ۹۳ و ۹۴ لغو کنسرت از سوی نيروی انتظامی نداشته‌ايم. برای مثال کنسرت سامان جليلی به دليل پرداخت نشدن پول از سوی تهيه کننده به گروه لغو شد. در يکی ديگر از کنسرت‌ها يکی از خوانندگان ۳۰ ميليون تومان از تهيه کننده پول می‌گيرد و طلب ۵ ميليون تنخواه می‌کند. وقتی اين ۵ ميليون تومان به وی پرداخت نمی‌شود شب قبل از کنسرت گوشی خود و گروهش را خاموش می‌کند و نتيجه‌اش روز بعد معلوم شد که ما در بندرعباس با بحران مواجه شديم.

مدير کل دفتر موسيقی با اشاره به نبود دفتر صيانت از موسيقی گفت: يکی از وظايف قانونی دفتر موسيقی تشکيل شورای صيانت از موسيقی است. اين شورا وظيفه حمايت از صنعت موسيقی را دارد و می‌تواند احکامی مبنی بر قانون صادر کند. برای مثال می‌تواند قوانين صدور مجوز شرکتها و تجديد نظر در مجوز شرکتهای کنونی را انجام دهد. شورای صيانت تاکنون در دفتر موسيقی تشکيل نشده است.

وی با اشاره به امضا شيوه‌نامه‌ای مشترک با نيروی انتظامی گفت: وزير ارشاد و وزير کشور جلسه‌ای با هم داشتند تا شيوه‌نامه‌ای بين وزارت ارشاد و نيروی انتظامی امضا شود. اميد واريم حضور اين دو وزير در امضای اين شيوه‌نامه به اعتبار آن بيفزايد.

ارجمند با اشاره به نبود قراردادهای تيپ در عرصه موسيقی گفت: در حوزه موسيقی ما قرارداد تيپ نداريم. يعنی برای هر کنسرت ۵۰ تا ۶۰ درصد پول بليت‌ هر صندلی راخواننده می‌برد.

مدير کل دفتر موسيقی درباره چگونگی صدور مجوز برای کنسرت‌های مختلف گفت: لغو کنسرت تنها مختص دولت يازدهم نيست. در دولت‌های پيشين هم چنين مشکلی وجود داشته است اما ما تلاش کرده‌ايم تا به هر کنسرتی از ۶ ماه قبل مجوز بدهيم. در گذشته کنسرت‌ها ۴۸ ساعت قبل از اجرا مجوز می‌گرفتند.

ارجمند درباره لغو کنسرت کيهان کلهر گفت: ما تقاضاهای برگزاری کنسرت با حضور نوازندگان خارجی را به اماکن کل کشور می‌فرستيم. تقاضای آقای کلهر و گروه نوازندگان خارجی‌اش را نيز به همان جا ارجاع داديم. اماکن کل کشور در اين باره اعلام کرد برگزاری اين کنسرت به مصلحت نيست. تعبير ما اين بود که از حضور نوازندگان خارجی در کنار کيهان کلهر رضايت ندارد.

وی ادامه داد: به جز مجوز کنسرت کيتارو، اماکن تاکنون هيچ مجوزی برای اجراهای با حضور نوازندگان خارجی صادر نکرده است.

مدير کل دفتر موسيقی تصريح کرد: آخرين ايرادی که اماکن برای حضور نوازندگان خارجی در ايران گرفت نداشتن پروانه کار در ايران از سوی نوازندگان خارجی بود. در حالی که اين نوازندگان برای کار به ايران نمی‌آيند آنها می‌آيند که کنسرتشان را برگزار کنند و پس از آن ايران را ترک می‌کنند. خوشبختانه وزارت خارجه در صدور ويزا برای خوانندگان خارجی همکاری لازم را با ما داشته است. همين نوازندگان گروه آقای کلهر از وزارت خارجه ويزا گرفته‌اند اما نيروی انتظامی بهانه‌گيری کرد که اين نوازندگان بايد ويزای کار داشته باشند. در حال حاضر بايد بگويم تکليف حضور نوازندگان خارجی در ايران مشخص نيست.

ارجمند تاکيد کرد: برخی از مشکلات ما به مديران استانها مربوط می‌شود. هم اکنون با مدير کل ارشاد استان همدان مشکل داريم. در همدان برگزاری کنسرت آقای نوربخش را با مشکلات بسيار همراه کردند و ايشان را بسيار آزردند. کنسرت علی قمصری در همدان نيز با سنگ اندازی‌های ارشاد اين استان منتفی شد. بايد بگويم بدنه دفتر موسيقی برای صدور مجوز کنسرت‌ها بسيار ضعيف است. متاسفانه بايد بگويم کل کنسرت‌های ايران در دفتر موسيقی توسط يک کارشناس بررسی می‌شود. در بخش نظارت کمبود نيرو و منابع مالی داريم.

وی در بخشی از صحبت‌هايش گفت: هيچ قولی برای لغو نشدن کنسرت‌ها در آينده نمی‌دهم. متاسفانه باز هم امکان لغو هست. تا زمانی که به تعامل ميان نهادهای مسئول برسيم و ديگر شاهد لغو کنسرت‌ها نباشيم.
مدير کل دفتر موسيقی گفت: از بهمن سال ۹۳ تا به امروز ۱۵ کنسرت به دليل اينکه گروه‌ها توان پرداخت پول اماکن را نداشتند، لغو شده‌اند. کنسرتی که در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود چقدر درآمد دارد که بخواهد ۳ ميليون تومان آن را به اماکن بدهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016