دوشنبه 5 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

آموزش زبان کردی در دانشگاه کردستان برای اولین بار

383389_PhotoA.jpg
شرق: رؤیای تدریس رشته زبان کردی در دانشگاه‌های ایران، در دولت تدبیر و امید محقق شد. بررسی دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری سال ١٣٩٤ نشان می‌دهد دانشگاه کردستان از امسال بیش از ٤٠ دانشجو برای تحصیل در رشته زبان و ادبیات کردی جذب می‌کند.

این رشته برای زنان و مردان با کد رشته‌محل ١٠هزارو ٥٢٥، در دفترچه کنکور سراسری ثبت شده و در بطن خود حاوی به‌نتیجه‌رسیدن تلاش‌هایی از سوی فعالان زبان کرد، برای احیا و ماندگاری هرچه بیشتر این زبان و ادبیات در سال‌های اخیر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، این رشته از ابتدای دهه ٨٠ در وزارت علوم به تصویب رسید، اما در سال‌های اخیر، بنا به دلایلی مجوز اجرای آن به تصویب وزارت علوم نرسید. حالا به گفته رئیس دانشگاه کردستان، «صدور مجوز آموزش زبان و ادبیات کردی دستاورد علمی بزرگی برای دولت تدبیر و امید است». فردین اخلاقیان، افزود: سرفصل‌های رشته زبان و ادبیات کردی در سال‌های ٨١ و ٨٢ به تصویب رسید، اما از آن زمان تاکنون متأسفانه مجوز راه‌اندازی رشته مورد نظر صادر نشد که خوشبختانه با روی‌کارآمدن دولت تدبیر و امید و نگاه ویژه مسئولان وزارت علوم به درخواست‌های نخبگان و اصحاب فرهنگ و ادب کردستان، شاهد تحقق این آرزوی دیرینه کردزبانان ایران هستیم. رئیس دانشگاه کردستان گفت: باید به این مهم توجه کنیم که با راه‌اندازی رشته تخصصی زبان و ادبیات کردی بسیاری از متون فارسی به زبان کردی ترجمه شده و در اختیار میلیون‌ها کردزبان داخل کشور و کشورهای همسایه قرار می‌گیرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اخلاقیان افزود: استفاده از مبانی علمی این رشته تخصصی برای ترجمه متون تجاری، اداری، تولید آثار فرهنگی و هنری، تولید فیلم و فعالیت‌های رسانه‌ای از دیگر موارد کاربردی است که خوشبختانه با راه‌اندازی آن در آینده نزدیک به این مهم دست پیدا خواهیم کرد و افرادی متخصص خواهیم داشت. وی اعلام کرد: براساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری ١٣٩٤ سازمان سنجش آموزش کشور، برای مهرماه سال ٩٤ در دوره روزانه ٤٠ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات کردی با کد رشته‌محل ١٠هزارو ٥٢٥ پذیرش خواهند شد و این برای اولین‌بار در کشور خواهد بود. رئیس دانشگاه کردستان تصریح کرد: برای تحقق این آرزوی دیرینه نخبگان و استادان بسیاری در این سال‌ها زحمات بسیاری کشیده‌اند و با تمام توان برای توسعه فعالیت‌های مرتبط با حوزه فرهنگ و ادبیات کردی به‌ عنوان سرمایه‌ای ملی تلاش خواهیم کرد.

علاوه بر این تدریس این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی نیز آغاز شده است. در همین رابطه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج از تدریس زبان کُردی در سال ٩٤ در این دانشگاه خبر داد و گفت: در حال انجام مقدمات تدریس زبان کُردی هستیم و از سال آینده، زبان کردی در قالب دو واحد اختیاری در این دانشگاه تدریس می‌شود. او به فعال‌شدن مرکز کردستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز اشاره کرد و گفت: اولین فعالیت این مرکز تدوین و گردآوری کتابی به نام «زیوری زمان» با موضوع کنایه‌های کُردی است که به‌زودی منتشر می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016