سه شنبه 13 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

معتمدآريا: حذف تصوير و صدای من شوخی‌ است

فاطمه معتمدآريا گفت: حذف تصوير و صدای من از تلويزيون شبيه يک شوخی بين من و صدا و سيما شده است.

به گزارش خبرنگار سينمايی ايسنا،‌ اين بازيگر تئاتر‌ و سينما صبح ۱۳ مرداد ماه در نشستی خبری فيلم «يحيی سکوت نکرد» در پاسخ به سوال ايسنا درباره حذف تصوير و صدای خود از تيزرهای تبليغاتی اين فيلم گفت: زمانی که آقای ضرغامی در صدا و سيما بود از او خواهش می‌کردم که باشد عيبی ندارد تصوير و صدای من را حذف کنيد اما تيزر فيلم را پخش کنيد، در حالی که الان شرايط اين طور نيست.

او ادامه داد:الان در دوره‌ای هستيم که اتفاقات مهم زيادی در اين مملکت رخ می‌دهد و تصوير من هم در رسانه‌های مختلف و روزنامه‌ها منتشر می‌شود. با اين حال حذف اسم و تصويرم، ما را به رسانه‌های تصويری بی‌اعتماد می‌کند البته نه مرا چون اين بی‌وفايی از طرف من نيست بلکه از طرف صدا و سيما است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معتمد‌آريا همچنين در پاسخ به ديگر سوال ايسنا درباره اکران فيلم «يحيی سکوت نکرد» در گروه هنر و تجربه که سينماهای محدود و سانس‌های کمی را در اختيار دارد‌، گفت: به نظرم اين فيلم در بهترين جای ممکن اکران می‌شود، چون توقعات از هنر و تجربه سوای اتفاقات سينمای معمول ماست. يعنی مخاطب اين گروه دنبال فيلم متفاوت است و سطح توقعش نه فقط از محتوا بلکه از ساختار و موقعيت متفاوتی نيز است.

او افزود: بنابراين چه از نظر مالی و چه از نظر مخاطبان گروه هنر و تجربه موقعيت بهتری را برای اکران دارد، حتی خودم وقتی خبر نمايش فيلم را دراين گروه شنيدم بسيار خوشحال شدم. وقتی فيلم «من هم مادرزنم را دوست دارم» در سينما آزادی با پوسترها و تبليغات بزرگ و پخش تصوير از مانيتور که کلاه‌های صورتی توردار وچين چينی خانم‌ها را نشان می‌دهد‌ پخش می‌شود،طبيعی است اين فيلم‌ها تماشاچيان خاص خود را می‌طلبد در حالی که در قديم اين فيلم‌ها را فقط در يک سينما نشان می‌دادند و حالا خوشحال می شوم که «يحيی سکوت نکرد» در اين سينماها نيست.

بازيگر به اعتماد به نفس در حرفه‌اش نياز دارد

بنا بر اين گزارش،فاطمه معتمدآريا در بخش ديگری از اين نشست درباره پرکار ماندن و برای بسياری از کارگردان‌های سينمای ايران همچنان محبوب ماندن گفت: در تئاتر و سينمای ما اين اتفاق هميشه معمول بوده به طوری که جميله شيخی و رقيه چهره‌آزاد تا آخرين روزها همچنان در سينما حضور داشتند، البته من خيلی زمان دارم تا به آنجا برسم ولی به نظرم آنچه يک بازيگر احتياج دارد‌، اعتماد به نفس در حرفه‌اش است.

او افزود: ما در حوزه بازيگری چند موضوع داريم‌؛ استار‌، سوپراستار و بازيگر که معمولا بازيگرها هميشه باقی می‌مانند. هرچند ممکن است کسی مثل مريل استريپ علاوه بر بازيگر، سوپراستار هم باشد يا آميتا باچان که سوپر سوپر استار است‌ و همچنان باقی مانده‌اند.

وی با اشاره به اينکه «در تاريخ سينمای جهان کسانی باقی می‌مانند که در حرفه‌اشان به عنوان بازيگر اعتماد به نفس دارند و اينکه هيچ وقت نمی‌خواهم عنوان‌ام دوتا شود مثلا بازيگر کارگردان‌، يا بازيگر تهيه‌کننده باشم» ادامه داد: معتقدم علت اينکه در سينمای ما هنوز برای من نقش هست، به اين دليل باشد که خودم سعی می‌کنم اين چرخه را با دست خود بچرخانم، چون ۹۹ درصد فيلمنامه‌هايی که به دستم می‌رسد درباره اعتياد،‌ فحشا‌، بزهکاری و... است و هيچ کس دريافتی از تاريخ نمايشی ما ندارد.

اين بازيگر اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترين ضعف عمومی سينمای ما، نبود فيلمنامه خوب است و اين ضعف را هم بسيار زياد در سينمای ايران شاهديم.

او درباره نقش‌های خود در سينما که به نظر می‌رسد بيشتر خاص و براساس گزيده کاری باشد‌، با بيان اينکه هيچ‌گاه چند کار را با هم انجام نمی‌دهد‌، توضيح داد: اگر از فيلم «جدال» تا آخرين کارم «يحيی سکوت نکرد» را نگاه کنيد، می‌بينيد که نقش‌های شبيه به هم را خيلی نمی‌شود پيدا کرد جز «همسر» و «عينک دودی» که با وجود داستان و فضای متفاوت در هر دو، زنان جسوری را بازی کردم.

سليقه‌ام هنوز کهنه‌پرستی قديم است

معتمدآريا ادامه داد: گزيده کاری من هم به اين دليل بود که چندسال نمی‌توانستم کار کنم و سليقه‌ام هنوز کهنه‌پرستی قديم است. در واقع روحيه‌ام کمی با موقعيت فعلی سينما نمی‌خورد و بيگانه است، به همين دليل خيلی از نقش‌هايی که به من پيشنهاد می‌شود را نمی‌توانم بپذيرم.

بازيگر فيلم «روسری آبی» درباره نقشی که در «يحيی سکوت نکرد» ايفا کرده است، با اشاره به اينکه تمام ناگفته‌هايش در کاری است که انجام می‌دهد، بيان کرد: يکی از جاذبه‌های سناريو چندگانگی شخصيت بود که در ارتباط با يک کودک قرار می‌گرفت و همين موقعيت فوق العاده‌ای بود، چون از گذشته در تئاتر و سينما با بچه‌ها کار کرده بودم و برايم تکرار اين موقعيت و ارتباط با يک کودک اتفاق خاصی بود، مخصوصا اينکه کودک فيلم (ماهان نصيری) يک بچه استثنايی از نظر هوش و بازيگری است.

"يحيی سکوت نکرد" فيلم‌نامه کم غلط‌تری بود

او با بيان اينکه «يحيی سکوت نکرد» يک اثر دلنشين عاطفی است‌ که تجربه‌های شخصی کاوه ابراهيم پور به عنوان کارگردان در آن خيلی دخيل است‌، اضافه کرد: موضوع سناريو برايم بسيار جذاب بود چون نسبت به ديگر فيلمنامه‌هايی که در چند وقت اخير خوانده بودم کم غلط‌تر بود، ضمن اينکه برايم جذاب بود که يک شخصيت خشن که به جزئيات شخصيتی يک نقش خشن بپردازم، چرا که در فيلمنامه‌های سينمای ما بيشتر شخصيت‌ها تک بعدی هستند.

اين بازيگر درباره گريم خود هم گفت: چندين بار برای گريم اين نقش تست زده شد اما به نتيجه‌ای نرسيديم تا اينکه آقای اميدواری طراح چهره‌پرداز اين فيلم ايده کوتاه کردن موهای من را داد که باعث شد گريم متفاوتی به دست آيد. هرچند معتقدم هميشه يک چيز متفاوت خوب نيست اما در اين مورد نتيجه داد.

فيلم‌های اکران نشده‌ام خطری برای جامعه ندارند

بازيگر فيلم «قصه‌ها» همچنين در پاسخ به سوالی درباره وضعيت اکران فيلم‌ «صد سال به اين سال‌ها»ی سامان مقدم گفت: فقط اين يک فيلم نيست که هنوز اکران نشده بلکه «پريناز» و «نيلوفر» هم هستند که البته هيچ کدام توقيف نيستند، فقط اجازه نمايش ندارند.

او افزود: اميدوارم با موقعيت گروه هنر و تجربه شرايط اکران برای اين فيلم‌ها فراهم شود چون آن‌ها هيچ خطری برای جامعه ندارند و در گذشته به دليل حب و بغض و يا خط قرمزهای ذهنی افرادی که الان ديگر نيستند، موفق به اکران نشدند.

اين هنرمند در بخش پايانی صحبت‌های خود اظهار کرد: به نظرم ما در يک دوران متفاوتی حتی نسبت به سال گذشته قرار داريم و وارد يک مرحله جديد شده‌ايم که بنا و اساس آن شعور و عشق به حرفه ماست.

اميدواری برای رسيدن دوباره به دوران شکوفايی سينما

معتمدآريا همچنين با ابراز اميدواری از اينکه «آنچه به عنوان يک جهت فرهنگی در گروه هنر و تجربه شروع شده‌، ادامه پيدا کند تا به دوران شکوفايی مجدد سينما برسيم» گفت: اگرچه خيلی خوشحاليم که «يحيی سکوت نکرد» در گروه هنر و تجربه اکران شده است، اما اين هيچ تضادی با سينمای بدنه به عنوان يک سينمای تجاری و سينمايی که نمايش عمومی دارد‌، ندارد چرا که بلکه هنر و تجربه فقط از يک جايگاه ويژه برخوردار است.

به گزارش ايسنا،‌ در اين نشست که محمدرضا مقدسيان اجرای آن را برعهده داشت‌، کاوه ابراهيم‌پور کارگردان فيلم «يحيی سکوت نکرد» هم حضور داشت که اولين تجربه کارگردانی‌ خود را نتيجه يک کار گروهی دانست‌.

ابراهيم‌پور: خوشحالم با يک ابر ستاره کار کردم

او درباره همکاری خود با فاطمه معتمد‌آريا گفت: خوشحالم با ابر ستاره همچون معتمدآريا کار کردم و وقتی او قبول کرد از خوشحالی بال درآوردم که البته حضورش باعث شد، فيلم ما از اين رو به آن رو شود.

وی درباره نمايش اين فيلم در گروه هنر و تجربه هم توضيح داد: وقتی فيلم را شروع به ساخت کردم از آنجا که اولين کارم بود اصلا نمی‌دانستم چه اتفاقی برای آن می‌افتد؛ حتی وقتی زمان جشنواره فيلم فجر برای نمايش در گروه هنر و تجربه پذيرفته شد خيلی دقيق نمی‌دانستم اين گروه چيست با اين حال راضی‌ام، چون وقتی تماشاگر برای تماشای اين فيلم به سينما می‌رود، می‌داند سراغ فيلمی رفته که در سالن‌های ديگر نيست.

ابراهيم‌پور با اشاره به اينکه رسالت ما بالا بردن فرهنگ ملت است‌، خاطر نشان کرد: برای ساخت و اکران فيلم فروش آخرين مقوله‌ای بود که به آن فکر می‌کردم، چون حرفی داشتم که می‌خواستم آن را منتقل کنم. همچنين سعی کردم در کارگردانی ديده نشوم و به دنبال قضاوت هم نباشم، چون وظيفه من اين بود که فقط يک داستانی را تعريف کنم.

او با اشاره به سالن‌ها و تعداد سانس‌های کم سينماهای گروه اکران و گروه هنر و تجربه گفت: اين مدل اکران چرخشی ، کپی سينما تک‌های اروپا است و مردم خيلی با سانس‌های چرخشی آشنايی ندارند به همين دليل شايد اگر در روزنامه‌های کثير الانتشار برنامه‌های سينماها اکران شود بهتر باشد.

بزرگان سينما سعه صدر داشته باشند

اين کارگردان جوان سينما همچنين درباره نمايش فيلم خود در جشنواره و واکنش‌هايی که ديده است‌، بيان کرد: مقاومت خيلی سختی از طرف بزرگان سينما برای ورود و پذيرش آثار کسانی که تازه می‌آيند وجود دارد و به نظرم اين بزرگان به سعه صدر نياز دارند چون حتی گاهی حاضر نمی‌شوند فيلم يک فيلمساز جوان را ببينند.

او افزود:«يحيی سکوت نکرد» در يک سانس‌هايی اکران شد که اصلا ديده نشود وگاهی به نظرم شيطنت‌هايی وجود دارد که آدم ديده نشود.

اين گفته‌های کاوه ابراهيم پور با پاسخ معتمدآريا هم روبرو شد که گفت: واقعا اين طور نيست که نخواهند جوان‌ها ديده شوند، چون الان سينما در دست جوان‌ها است ولی خوب است که بزرگترها هم حمايت داشته باشند.

تينا پاکروان تهيه‌کننده اين فيلم هم در سخنانی کوتاه اظهار کرد: تجربه تهيه کنندگی «يحيی سکوت نکرد» حاصل همکاری يک گروه کاملا مستقل با سرمايه ‌گذاری مستقل و منسجم بود که بدون حمايت مالی دوستان سرمايه گذار به سرانجام نمی‌رسيد.

او گفت: کاوه ابراهيم‌پور هم‌کلاسی من بوده و آينده درخشانی در سينمای ايران خواهد داشت چون «يحيی سکوت نکرد» فيلم شريفی از سينمای مستقل است که اطمينان دارم مردم از آن استقبال می‌کنند، به ويژه آنکه اين فيلم را به عنوان فيلم کودک هم می‌توان حساب کرد.

وی همچنين افزود: آنچه در سينمای ايران به عنوان سينمای بدنه جا افتاده مردم را به سينما می کشد تا تفريح کنند و خستگی به در برند اما مردم فهيمی هم داريم که دوست دارند بينديشند. مردم اين روزها به دنبال شنيدن قصه خوب هستند و همين‌ها باعث می‌شود مخاطب بيشتری سراغ اين گونه سينمايی بروند.

ماهان نصيری بازيگر کودک اين فيلم هم که در نشست حضور داشت با ادبياتی شيرين و کودکانه از همکاری و بازی در کنار فاطمه معتمد آريا ابراز خوشحالی کرد و گفت: بازی با خانم معتمدآريا بسيار دلگرم کننده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016