یکشنبه 8 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

زن حامی حیوانات به همراه ۲۰۰ گربه قربانی آتش‌سوزی شد + تصویر


شعله رئوفی در کنار گربه هایش

تابناک ـ به فاصله چند روز از مخابره خبر حمله با قمه به یک پناهگاه حیوانات بی سرپرست و آسیب دیده در اطراف ورامین و مجروح شدن خانم مؤسس این پناهگاه، اکنون خبر می‌رسد که یک پناهگاه دیگر حیوانات دچار حادثه‌ای تلخ شده و به فوت مؤسس آن انجامیده است.

به گزارش «تابناک»، صبح امروز در اثر حادثه آتش سوزی، یک پناهگاه نگهداری از حیواناتِ بی سرپرست و آسیب دیده در اشتهارد طعمه حریق شد که بر اثر این رویداد، خانم رئوفی، مؤسس شصت ساله این پناهگاه بر اثر خفگی ناشی از استنشاق دود جان به جان آفرین تسلیم کرد و علاوه بر آن، حدود دویست گربه‌ای که در آنجا نگهداری می‌شدند نیز، سوختند و خفه شدند.

این پناهگاه که ده سال بود در این منطقه دایر شده و به یاری مؤسسش، نگهداری از چند صد گربه بی پناه و آسیب دیده را عهده دار بود، در حالی در آتش سوخت که به باور برخی فعالان حیات وحش، اتفاق روی داده برای آن، شبهه برانگیز به نظر می‌رسد؛ هرچند هنوز علت این رویداد تلخ معلوم نشده و بررسی ها برای یافتن چرایی وقوع این حریق ادامه دارد.

رامونا دهقان، مسئول روابط عمومی شهرداری اشتهارد در تشریح این رویداد به خبرنگار «تابناک» گفت: این حادثه ساعت ۶ صبح امروز در پناهگاهی رخ داد که در ۲۴ کیلومتری شرق اشتهارد قرار دارد و سالها فعالیت داشته است. با حضور آتش نشانان در محل، کار اطفای حریق آغاز شد که به دلیل جنس مصالح به کار رفته در سازه این پناهگاه، با دشواری های زیادی همراه بود و تا ساعت ۹ به طول انجامید که متأسفانه بر اثر آن خانم شصت ساله ای که در پناهگاه حضور داشت، جان باخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی که مسئولیت روابط عمومی آتش نشانی اشتهارد را هم عهده دار است، در پاسخ به اینکه چرا مهار آتش اینقدر به طول انجامیده، گفت: وقتی پنل های ساندویچی آتش می‌گیرند، مهار حریق با دشواری هایی همراه می‌شود که زمان بر است.

دهقان در خصوص علت بروز این آتش نیز گفت: علت حادثه هنوز مشخص نشده و در دست بررسی است؛ اما تقریبا بیشتر گربه های بی پناه و آسیب دیده‌ای که در این پناهگاه نگهداری و تیمار می‌شدند، یا سوخته یا به علت خفگی مرده‌اند و علت فوت خانمی که مسئول این پناهگاه نیز بوده، خفگی اعلام شده است.

***

اینجا پناهگاه گربه‌هاست که با صاحبش و حیوانات داخلش سوخت
آتش‌سوزی پناهگاه حیوانات اشتهارد عمدی بود؟

خبر آنلاین ـ جامعه > محیط زیست - صبح دیروز خبر آتش گرفتن پناهگاه حیوانات آسیب دیده در استان البرز و فوت زنی که سال ها زندگی اش را وقف این کار کرده بود، میان خبرهای ریز و درشت گم شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شعله رئوفی ۶۰ ساله، بعد از اینکه ۱۰ سال برای درمان و زندگی تازه بخشیدن به حیوانات بی پناه و آسیب دبده تلاش کرد، صبح دیروز در یک آتش سوزی که در محل زندگیش در همان پناهگاه رخ داد، همراه ۲۰۰ قلاده از گربه های در حال درمان، جانش را از دست داد.

پناهگاه شعله رنوفی که به پناهگاه گربه های جانان مشهور بود، در ۲۴ کیلومتری شرق اشتهارد قرار داشت. به گفته رامونا دهقان، مدیر روابط عمومی شهرداری اشتهارد آتش سوزی ساعت ۶ صبح به جان خانه رئوفی در این پناهگاه افتاد و مهار آن سه ساعت زمان برد.

یوسف علی میرزا مسوول ایستگاه آتش نشانی خدمات ایمنی شهرداری اشتهارد البرز هم گفت: «در این حادثه یک زن ۶۰ ساله که کار نگهداری و درمان گربه های آسیب دیده را بر عهده داشت ، براثر استنشاق دود و خفگی جان باخت.»

در حالی که آتش نشانی اعلام کرده علت حادثه در حال بررسی است، شایعه هایی در شبکه های مجازی مبنی بر عمدی بودن این حادثه دست به دست چرخید. خیلی ها از تهدید هایی می گفتند که از مدتی پیش شعله رئوفی با آنها دست و پنجه نرم می کرد.

مساله ای که شهرام مهاجر وکیل خانواده رئوفی هم آن را تایید می کند و می گوید: «خیلی ها خانم رئوفی را تهدید می کردند؛بعضی همسایه ها و کسانی که با امداد رسانی به حیوانات مخالف بودند. البته تهدیدها بیشتر در حد شکایت و بستن پناهگاه بود و نه آتش زدن آن. ما منتظر بررسی پرونده هستیم و فعلا نمی توانیم درباره علت دقیق حادثه یا عمدی بودن آن اظهار نظر کنیم. اینجا منطقه ای پرت و دور افتاده از شهر است. امروز فقط به کلانتری مراجعه کردیم که گفتند پرونده را آگاهی پیگیری می کند و منتظر دستور قاضی پرونده برای بررسی بیشتر هستند. اما گزارش های اولیه آتش نشانی نشان می دهد به علت اتصالی برق این اتفاق افتاده است.»

آتش سوزی در خانه پیش ساخته ای رخ داده که شعله رئوفی در آن زندگی می کرد. ساختمان اصلی پناهگاه آسیب ندیده اما ۲۰۰ گربه ای که نیاز به درمان داشتند و در این خانه زندگی می کردند براثر خفگی ناشی از استنشاق دود و آتش سوزی تلف شده اند. در این پناهگاه حدود ۳۵۰ گربه و ۱۲ سگ آسیب دیده نگهداری می شدند و مریم صانعی از دوستان و همکاران رئوفی و از فعالان حقوق حیوانات می گوید: «الان حدود ۱۰۰ گربه و سگ ها باقی مانده اند که باید برای نحوه نگهداری و رسیدگی به آنها تصمیم گیری شود. گربه هایی که تلف شده اند دوره درمان را طی می کردند تا پس از بهبودی به داخل پناهگاه بروند.»

به گفته مهاجر شدت آتش سوزی آنقدر زیاد بوده که حیوانات نتوانستند از درهای مخصوصی که در خانه برایشان تعبیه شده بود فرار کنند و شعله رئوفی هم در اتاق خودش بین آتش محاصره شده و بر اثر خفگی جانش را از دست داد.

بسیاری از حامیان پناهگاه پس از شنیدن خبر این اتفاق به پناهگاه رفتند و سعی کردند سرو سامانی به آن و حیوانات باقی مانده بدهند و در واقع کار رئوفی را زمین نگذارند.

شعله رئوفی از ۱۰ سال پیش کار امداد رسانی به حیوانات آسیب دیده را آغاز و از ۴ سال پیش پناهگاه جانان را با هزینه شخصی در اشتهارد راه اندازی کرد. این پناهگاه محل نگهداری گربه هایی که به دلایل مختلف آسیب دیده و معلول بودند و به گفته شهرام مهاجر امیدی به زنده ماندن بسیاری از آنها نبود اما رئوفی تلاش می کرد زندگی تازه ای برایشان فراهم کند.

هزینه درمان، نگهداری از این حیوانات و اداره کردن پناهگاه به ماهی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان می رسید که با هزینه شخصی رئوفی و کمک حامیان تامین می شد. کاری سخت که با بی مهری بعضی از مردم به این کار خداپسندانه، سخت تر هم می شد. اما رئوفی تا لحظه آخر از کارش دست نکشید. حالا با درگذشت شعله رئوفی بسیاری از حامیان و فعالان حقوق حیوانات منتظر تصمیم گیری برای این پناهگاه و حیواناتش هستند.

***

شعله رئوفی، الهه مهربانی و پناه بی پناهان شهرم، روحت شاد!

شادی مدرس ـ تابناک ـ کمتر از ۴۸ ساعت میگذرد از آخرین باری که صدای مهربانش را شنیدم. مثل همیشه آرام اما نگران. برای بار دوم پیشنهادم را مطرح کردم. این بار قبول کرد. قرار بود شنبه صبح وجود پناهگاه گربه ها را در رسانه‌ها فریاد بزنیم و بگوییم در این دنیایی که هم خانه هایمان از آهن است و هم دلهایمان، قلبی که هنوز می‌تپد پناهگاه گربه‌های شهرمان شده. همان گربه‌هایی که شهرداری با سم و ساچمه میزبانشان است و ما با سنگ و لگد از حوالی خانه می‌رانیمشان.

همانهایی که وقتی برای تهیه لقمه‌ای فاسد، زاغه هایشان را ترک می‌کنند، بچه هاشان را در کیسه پلاستیکی می‌گذاریم و با گره‌ای کور به سطل‌های زباله مکانیزه می‌سپاریم. سطلهایی که مثل قلب هایمان از آهن هستند.

شعله رئوفی، بانویی که ششمین دهه عمر خود را در پناهگاهی که برای نگهداری از گربه‌های بی پناه ساخته بود، سپری می‌کرد صبح همان شنبه‌ای که قرار بود طی گفت‌وگویی، قصه تنهاییش در این مسیر طاقت فرسا را رسانه‌ای کند، در آتش سوخت. قصه تنهاییش را به تنهایی رسانه‌ای می‌کنم.

میزبان بیش از ۴۰۰ گربه بود که بسیاری از آنها معلول و ناتوان بودند. هر هفته یکی دو بار برای درمان به نوبت به تهران می‌آوردشان. مثل گربه مادری که بچه هایش را به دندان می‌کشد. یکی با پای گچ گرفته، یکی با شکم بخیه خورده و یکی با آنژیوکت.

میگفت تمامی سه کیلو طلایی که داشتم را فروختم تا از پس مخارج پناهگاه بربیایم. نه اسپانسری، نه همراهی نه رفیقی. اهل نمایش نبود. خودش بود. دوست داشت بی سر و صدا در گوشه‌ای آرام هرچه می‌تواند برایشان مادری کند که کرد. بار اول پیشنهادم را رد کرد. پیشنهاد کردم وجود پناهگاه و هزینه‌های گزافش را رسانه‌ای کند تا حامی پیدا شود؛ قبول نکرد.

اما چهارشنبه گذشته پیشنهادم را پذیرفت و گفت: حق با تو بود. به تنهایی از پسشان برنمی‌آیم. مشکلات جسمی خودم هم اضافه شده و با این حقوق، کارگرها کنارم نمی‌مانند و پناهگاه را ترک می‌کنند. حتی کسی را ندارم که وقتی دکتر می‌روم کنار گربه ها بماند. نگرانم که عمل جراحی لازم باشد و چند روزی نباشم.

نگران بود که ششم شهریور مهلت تعیین شده توسط اداره اماکن به پایان می‌رسد و پناهگاه دوباره پلمب می‌شود. اما هفتم شهریور با عزیزانش پرکشید.

الهه مهربانی! می‌گویند در لحظه‌های آخر فریاد کمک خواهیت از پنجره به گوش می‌رسیده. می‌دانم که درد سوختن گربه ها بیشتر از درد سوختن جسمت سوزاندت. ما را ببخش که نبودیم و تنها سوختی. آرامش ابدی از آن توست که عزیزانت را قدم به قدم از شهر آهنی ما تا دروازه‌های بهشت رساندی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016