چهارشنبه 11 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

بیضایی: تا زمانی که نتوانم فیلم بسازم به ایران بازنمی‌گردم


بهرام بیضایی

• ششمین جشن فیلم کوتاه مستقل شب گذشته سه شنبه ۱۰ شهریور با تقدیر از بهرام بیضایی و اهدای نشان ایسفا به وی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، همایون اسعدیان دبیر هفدهمین جشن سینمای ایران در جشن مستقل فیلم کوتاه گفت: من تنها ۳ فیلم کوتاه ۸ میلیمتری ساخته‌ام که دیگر وجود خارجی ندارد، این فیلم‌ها اصلا خوب نبود و باید اعتراف کنم که نمی‌توانم فیلم کوتاه بسازم. نباید فراموش کرد که فیلم کوتاه هویت جدا دارد و نمی‌توانم درک کنم که برخی از سینماگران چرا این نوع از سینما را سکوی پرتابی برای سینمای بلند می‌دانند.

وی ادامه داد: زمانی که فیلم‌های کوتاه خارجی را می‌بینم با خود فکر می‌کنم اگر این فیلم‌های ۵ دقیقه‌ای سینما است، پس سینمای بلند ما چیست؟ امیدوارم هرچه سریع‌تر این ذهنیت از سینماگران ما فاصله بگیرد که فیلم کوتاه سکویی برای فیلم بلند است.

مسعود امینی تیرانی دبیر هماهنگی ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه گفت: ۳۶۱ فیلم به دبیرخانه این جشن ارسال شد که ۷۰ درصد این آثار توسط بخش خصوصی ساخته شده بود. با برآوردهای انجام شده هزینه ساخت این تعداد فیلم کمتر از ۳ میلیارد تومان تمام شده است، هزینه‌ای که با آن تنها می‌توان ۳ فیلم بلند سینمایی را جلوی دوربین برد. یک گروه ۱۳ نفره از ایسفا ۵۷ فیلم را برای داوری نهایی انتخاب کردند و در ‌‌نهایت نامزدهای اصلی این بخش توسط ۵۶ داور از ایسفا و ۱۳ داور مه‌مان انتخاب شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به سینمای بلند، بیان کرد: داوران می‌توانستند فیلم‌های بیشتری را انتخاب کنند، اما این انتخاب خواست داوران بود و ما هم به خواست آن‌ها احترام گذاشتیم، این درحالی است که فیلم بلندی‌های ما همیشه در کار هم دخالت می‌کنند، گاهی دعواهای فیلم بلندی‌ها آنقدر زیاد است که می‌توانیم طول دعواهای آن‌ها را با خط کش اندازه بگیریم. نباید فراموش کرد که فیلم کوتاه خط کش سینما است که می‌توان خط‌های کوچکی را با آن ترسیم کرد تا مسیر سینما را با آن نشان داد.

امینی با اشاره به اینکه در این دوره از جشن فیلم‌های تجربی به دبیرخانه ارائه نشده است، گفت: ما دوست داشتیم این جشن را به شکل متفاوتی برگزار کنیم اما هیچ اسپانسری برای ما پیدا نشد، ما خودمان از خودمان حمایت کردیم که البته از همه بهتریم.

دبیر هماهنگی ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه با بیان اینکه درخواست و گله‌های بسیاری وجود دارد، توضیح داد: امشب جشن فیلم کوتاه است و ما گله نمی‌کنیم، اما از آقای می‌رکریمی مدیرعامل خانه سینما درخواست می‌کنیم که از سال آینده یک نماینده از انجمن فیلم کوتاه در شورای سیاستگذاری جشن خانه سینما حضور داشته باشد. مگر جشن فیلم کوتاه یکی از جشن‌های اصلی خانه سینما نیست؟ به آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی نیز باید بگوییم که فیلم کوتاه به شما نیاز دارد، فیلم کوتاه یکی از مهم‌ترین بخش‌های سینمای ایران است اما شما هیچ وقت برای فیلم کوتاه وقت ندارید.

در ادامه مراسم رضا دلپاک و امیرعلی اعلایی دیپلم افتخار بهترین صدای فیلم را به بامداد افشار و محمد کاشانی برای فیلم «روشویی» اهدا کردند.

دیپلم افتخار بهترین تدوین نیز توسط سپیده عبدالوهاب و ناصر ضمیری به پویان شعله ور برای فیلم «قمارباز» اهدا شد. شعله ور این جایزه را به کاوه مظاهری فیلمساز برای حمایت او از این فیلم اهدا کرد.

در ادامه مراسم کلیپی به نام «سلفی» پخش شد که شامل تصاویر ویدیویی از فیلمسازان فیلم کوتاه بود که به صورت سلفی گرفته شده بود.

حسین جعفریان، محمدرضا موئینی و هومن بهمنش در ادامه مراسم دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری را به مرتضی هدایی برای فیلم «بیماری» اهدا کردند. هدایی با خنده گفت بهمن دادفر باجناق من است او به من گفت امشب جایزه نمی‌گیریم و حالا واقعا از دریافت این جایزه هیجان زده شدم.

هوشنگ گلمکانی، عباس یاری و نقی نعمتی دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را به کریم لک‌زاده برای «قمارباز» اهدا کردند. او نیز این جایزه را به مهدی رشیدی تقدیم کرد چراکه انگیزه وی برای ساخت این فیلم بوده است.

نقی نعمتی نیز گفت: از فرصت استفاده می‌کنم و از جعفر صانعی مقدم و محمد آفریده تشکر می‌کنم چرا که همه ما مدیون این دو نفر هستیم، شاید اگر این دو نبودند، افرادی مثل من امروز در اردیبل سیب زمینی می‌فروختند.

در ادامه این مراسم، کلیپی از بهرام بیضایی پخش شد.

مجید برزگر کارگردان سینمای ایران و رییس انجمن فیلم کوتاه گفت: پیش از هر چیز این شائبه را برطرف کنم که چرا نام جشن فیلم کوتاه، جشن مستقل فیلم کوتاه است، سال‌ها پیش جوایز فیلم کوتاه در گوشه و کنار جشن بزرگ خانه سینما اهدا می‌شد، تا اینکه از دوستان در خانه سینما درخواست کردیم تا جشنی را به صورت مستقل برگزار کنیم و این نام مستقل به این دلیل انتخاب شده و هیچ ربطی به سینمای مستقلی که این روز‌ها همه از آن دم می‌زنند، ندارد.

وی با اشاره به اهدای نشان «ایسفا» توضیح داد: پیش از این نشان «ایسفا» به هنرمندانی چون عباس کیارستمی، رخشان بنی اعتماد، ناصر تقوایی و کیانوش عیاری اهدا شد و بهرام بیضایی همیشه در صدر لیست ما بود، اما این کارگردان از وطن دور بود و ما نمی‌توانستیم این نشان را به او اهدا کنیم، سال‌ها منتظر بازگشت این کارگردان بودیم، تا اینکه مدتی پیش با او تماس گرفتیم و از او خواستیم تا این نشان را بپذیرد. او این روز‌ها مشغول تمرین یک تئا‌تر است، بیضایی در‌‌ همان تماس به من گفت: تا زمانی که کار جدی نداشته باشم به ایران باز نمی‌گردم و کار جدی برای بیضایی یعنی فیلمسازی. امیدوارم این فرصت برای بیضایی فراهم شود تا دوباره در ایران فیلم بسازد.

در ادامه مراسم کیانوش عیاری و ایرج رامین فر به صورت نمادین روی صحنه آمدند تا نشان «ایسفا» را تقدیم بیضایی کنند، البته این نشان روز گذشته توسط محمدرضا درویشی در خارج از ایران به این کارگردان اهدا شده بود.

کیانوش عیاری با اشاره به کلیپی که از بهرام بیضایی پخش شد، توضیح داد: دیدن این همه کتاب و فعالیت فرهنگی از سوی یک فرد برای من همیشه جالب است، فیلم کوتاه پشتوانه بسیار خوبی برای فیلمسازی است و بیضایی از چنین پشتوانه‌ای به خوبی برخوردار است، فیلم‌های بیضایی برای همه ما خاطره‌انگیز است و خوشحالم که این فرصت فراهم شد تا قدردان او باشیم.

ایرج رامین فر نیز در ادامه گفت: صحبت درباره بیضایی برای من که ۴۰ سال با او کار کردم و مدت‌هاست که او را ندیده‌ام بسیار سخت است، این بزرگداشت‌ها و مرور آثار در سینمای ایران خوب است، اما برای هنرمندانی چون بیضایی کافی نیست. این آدم باید فیلم بسازد و من امیدوارم که شرایطی فراهم شود تا بیضایی دوباره اعتماد کند و در کشور فیلم بسازد و باید بگویم خیلی دلم تنگ شده تا بهرام به من زنگ بزند و بگوید بیا فیلم بسازیم.

در ادامه مراسم گفتگویی از بهرام بیضایی به مناسبت دریافت نشان «ایسفا» پخش شد. در بخشی از این گفتگو بیضایی گفت: خوشحالم انجمن فیلم کوتاه ایران و سینما وجود دارد، نمی‌دانم چرا من را شایسته این نشان دانستید و این اتفاق برای من جالب و غیرقابل پیش‌بینی بود و البته دلیل چین انتخابی محبتی است که دوستان به من دارند. امیدوارم همه شما فیلم بسازید و من هم امیدوارم بتوانم فیلم بسازم و همه ما باعث سربلندی سینمای ایران شویم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016