پنجشنبه 19 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گزارش مرکز آمار از میزان کار و استراحت ایرانیان

ایرانی‌ها بیشتر اوقات شبانه‌روز را به مراقبت از خود و استراحت مشغولند و تنها ٢ ساعت و ٥٥ دقیقه فعالیت شغلی دارند.

به گزارش شهروند، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: ایرانیان بالای ١٥‌سال در یک شبانه‌روز به‌طور متوسط بیشترین زمان خود را به فعالیت‌های نگهداری و مراقبت شخصی با ١٣ ساعت و ١٢دقیقه، فعالیت خانه‌داری با ٣ ساعت و ١٨ دقیقه، کار و فعالیت‌های شغلی با ٢ ساعت و ٥٥ دقیقه و استفاده از رسانه‌های جمعی با ٢ ساعت و ٣ دقیقه، اختصاص داده‌اند. مرکز آمار ایران در پاییز‌ سال ٩٣ پژوهشی با عنوان طرح آمارگیری گذران وقت نقاط شهری انجام داد که این طرح با هدف ارایه اطلاعات مربوط به شناخت الگوی گذران وقت افراد ١٥ساله و بیشتر اجرا شد. در پرسشنامه‌های فردی، اعضای ١٥ساله و بیشتر خانوار فعالیت‌های گذران وقت خود را در ٢٤ ساعت و به تفکیک کسرهای زمانی ١٥دقیقه‌ای وارد کردند که گزیده‌ای از مهم‌ترین نتایج این طرح اعلام شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اقدامات داوطلبانه و خیریه کمترین فعالیت ایرانی‌ها
همچنین متوسط کمترین زمان صرف شده در شبانه‌روز مربوط به فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه برابر ٢ دقیقه بوده است.

فعالیت کاری افراد شاغل بیشتر شده است
بررسی الگوی گذران وقت افراد شاغل نشان می‌دهد که این افراد به‌طور متوسط ٧ ساعت و
٢٦ دقیقه از یک شبانه‌روز خود را به کار و فعالیت‌های شغلی اختصاص داده‌اند. همچنین یافته‌های طرح نشان می‌دهد که در فصل پاییز ١٣٩٣ مردان شاغل، ٧ ساعت و ٤٤ دقیقه و زنان شاغل، ٥ ساعت و ٣٦ دقیقه از ٢٤ ساعت شبانه‌روز خود را به کار و فعالیت‌های شغلی پرداخته‌اند. مقایسه نتایج فوق با اطلاعات متناظر در پاییز‌ سال ١٣٨٧ (به ترتیب ٦ ساعت و ٣٠ دقیقه، ٦ ساعت و ٥٣ دقیقه و ٤ ساعت و ٨دقیقه) نشان می‌دهد که در‌ سال ١٣٩٣ افراد شاغل زمان بیشتری را به کار و فعالیت شغلی اختصاص داده‌اند.

مشارکت اجتماعی بی‌سوادها بیشتر از تحصیلکرده‌ها
بررسی فعالیت‌های آموزشی افراد باسواد براساس سطوح تحصیلی، گویای آ‌ن است که افراد دارای تحصیلات لیسانس در یک شبانه‌روز به‌طور متوسط با ٢ ساعت و ٥ دقیقه، بیشتر از سایر افراد به فعالیت‌های آموزشی پرداخته‌اند. پس از این گروه، افراد دارای تحصیلات فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای، یک ساعت و ٥١ دقیقه از اوقات شبانه‌روز خود را به فعالیت‌های آموزشی اختصاص داده‌اند. بررسی فعالیت‌های گذران وقت افراد حاکی از آن است که افراد دارای تحصیلات فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای به‌طور متوسط ٥٢ دقیقه در یک شبانه‌روز را به فعالیت‌های مشارکت اجتماعی و افراد بی‌سواد یک ساعت و ٢٤ دقیقه را به این فعالیت اختصاص داده‌اند.

مردان بیشتر از زنان ورزش می‌کنند
یافته‌های طرح نشان می‌دهد، هر فرد ١٥ساله و بیشتر در یک شبانه‌روز به‌طور متوسط ١٦ دقیقه به انجام فعالیت‌های ورزشی و ٩ دقیقه را به فعالیت‌های تفریحی و فرهنگی اختصاص داده ‌است.

فعالیت‌های مذکور برای مردان به ترتیب ٢٢ و ١١ دقیقه و برای زنان به ترتیب ١٠ و ٧ می‌باشد. بررسی فعالیت‌های گذران وقت جوانان ٢٤-١٥ساله گویای آن است که این گروه از جوانان در یک شبانه‌روز به‌طور متوسط حدود ٤ ساعت و ٢٤ دقیقه به انجام فعالیت‌های آموزشی و ٢ ساعت و ١٠ دقیقه را به استفاده از رسانه‌های جمعی اختصاص داده‌اند. الگوی گذران وقت افراد ١٥ساله و بیشتر به تفکیک روزهای تعطیل و غیرتعطیل گویای آن ‌است که افراد در روزهای تعطیل به‌طور متوسط یک ساعت و ٥٤ دقیقه و در روزهای غیرتعطیل ٣ ساعت و ٤ دقیقه به کار و فعالیت‌های شغلی پرداخته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016