دوشنبه 2 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گشایش نمایشگاه بزرگ هنر مدرن در تهران

1413103063_irantraveller-moze-moaser-tehran13.jpg
شماری از مهمترین آثار هنر مدرن جهان از روز شنبه در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته می‌شوند. برخی از آثار مهم اندی وارهول و جکسون پالاک در این مجموعه دیده می‌شوند.

با پشتیبانی وزارت فرهنگ جمهوری اسلامی (ارشاد)، نمایشگاهی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود که تنها برای هنردوستان ایرانی اهمیت ندارد.
منتقدان و هنردوستان بارها از اهمیت گنجینه موزه هنرهای معاصر سخن گفته‌اند، اما این آثار دور از نگاه علاقه‌مندان در انبار موزه یادشده پنهان مانده است. اکنون بخش مهمی از این مجموعه به نمایش عموم گذاشته می‌شود.

در نمایشگاه تازه‌ای که قرار است برای سه ماه برگزار شود، ۴۲ اثر مهم از هنر مدرن غرب به تماشا گذاشته می‌شود، از جمله تابلوی "نقش دیواری بر زمینه قرمز هندی" که اثری آبستره (تجریدی) از پالاک است و ارزش آن بیش از ۲۵۰ میلیون دلار ارزیابی می‌شود.

یا تابلوهایی از اندی وارهول، نقاش پرآوازه‌ی هنر پاپ آرت، از جمله تابلوی "خودکشی" یا سری کارهایی که از سیمای مائو، رهبر سابق چین کمونیست، رسم کرده است.

از مارک راتکو، هنرمند اکسپرسیونیسم احساسی و فرانسیس بیکن، نقاش نامدار بریتانیایی، نیز آثار مهمی به نمایشگاه راه یافته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علی جنتی، وزیر ارشاد جمهوری اسلامی، شامگاه جمعه از این نمایشگاه دیدار کرد تا پیام پشتیبانی حسن روحانی را از فعالیت‌های هنری در ایران منتقل کند.

جنتی به خبرگزاری فرانسه گفته است که توافق اتمی ایران با قدرت‌های جهانی، تنها به همکاری‌های بین‌المللی در عرصه اقتصاد رونق نمی‌دهد، بلکه در عرصه هنر نیز افق‌های تازه‌ای می‌گشاید. وزیر ارشاد افزوده است: «این نمایشگاه اولین گام است و ما امیدواریم که همکاری‌های دوجانبه گسترش یابد تا هم آثار هنرمندان ایرانی به نمایش گذاشته شود و هم آثار هنرمندان غربی».

"مهمترین مجموعه هنری در آسیا"

موزه هنرهای معاصر تهران یکی از کا‌مل‌ترین مجموعه‌های‌هنر تجسمی مدرن جهان را دراختیار دارد. گفته می‌شود که این مجموعه از نظر شاهکارهای گرانقدر و تنوع آثار در سراسر خاورزمین بی‌نظیر است.

در گنجینه موزه هنرهای مدرن حدود ۳۰۰ تابلوی پراهمیت از هنرمندان نوگرای قرن بیستم وجود دارد؛ اما بسیاری از این کارها با معیارهای کنونی جمهوری اسلامی "غیرقابل نمایش" هستند. برای نمونه برخی از تابلوهای فرانسیس بیکن که فیگورهای برهنه را نمایش می‌دهند.

برخی از آثار این مجموعه برای هنر مدرن ارزشی بی‌مانند دارند. آنها مقاطعی مهم از تاریخ هنر مدرن را نشانه‌گذاری می‌کنند یا بر سیر مکتب یا جریانی هنری گواهی می‌دهند.

آثار مجموعه با شناخت کافی و انتخابی سنجیده برای خرید دستچین شده‌اند، به گونه‌ای که هر جریان یا سبک مهمی در سیر هنر مدرن حتما اینجا نماینده‌ای دارد.
این مجموعه در اوایل دهه ۱۳۵۰ به سفارش فرح دیبا (پهلوی)، ملکه پیشین ایران، خریداری شد. از آنجا که بیشتر آثار با اصول و ساختارهای جمهوری اسلامی، ناهمخوان بودند، در انبارهای موزه محبوس ماندند، اما خوشبختانه به آنها گزندی نرسید.

آخرین بار حدود ۵ سال پیش نمایشگاهی به عنوان "جلوه‌هایی از هنر معاصر جهان" در تهران برگزار شد که مجموعه‌ای از بهترین نمونه‌های هنر مدرن، از دوران امپرسیونیسم تا سبک‌های نو مانند "پاپ آرت" و "کانسپچوال آرت" را در بر داشت.
در نمايشگاه مزبور بيش از ۱۲۰ اثر از هنرمندان نامدار و صاحب سبك به نمايش در آمد. کارها از نظر سبک و شیوه کار بسیار متنوع بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016