پنجشنبه 5 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

افزایش آمار زنان سرپرست خانوار

106-17-1.jpg
مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده گفت: تمام افرادی که مهارتی دارند، نمی‌توانند مستقل زندگی کنند؛ افرادی که مهارت‌های شخصی، شخصیتی و روانی خوبی دارند می‌توانند راهی برای مستقل زیستن پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا٬ منطقه اصفهان، فهیمه فرهمندپور در افتتاحیه مراکز توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در اصفهان اظهار کرد: در برنامه های توانمندسازی، توانمندسازی روانی، تربیتی، شخصیتی و اخلاقی باید نسبت به توانمند سازی اقتصادی در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آمار زنان سرپرست خانوار در سال‌های اخیر به دلایل مختلف به شدت افزایش پیدا کرده است، گفت: عواملی همچون افزایش آمار طلاق، مشکلات و نابسامانی‌های اجتماعی، خانواده‌های فاقد سرپرست یا فاقد سرپرست کارآمد و موثر را افزایش داده است.

وی با ترسیم دو راه برای بهبود این معضل ادامه داد: باید در دو مسیر حرکت کرد؛ مسیر اول تلاش اساسی و زیر بنایی برای مدیریت و کنترل روند افزایش این نوع افراد و خانواده‌ها است و نباید صرفا بر پیامدهای زنان سرپرست خانوار متمرکز شد. روش صحیح شناسایی عوامل به وجود آورنده این موضوع و جلوگیری از افزایش آن است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرهمندپور با بیان منطقی نبودن کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار بدون توجه به کاهش عوامل به وجود آمدن آن، خاطر نشان کرد: نکته دوم مواجهه با خود این بانوان سرپرست خانوار است؛ مسئله‌ای که کمتر به آن توجه شده است مقایسه هرم سنی مردان سرپرست خانوار با هرم سنی زنان خانواده است. بیشترین جمعیت مردان را عمدتا مردانی در سنین 25 تا 47 تشکیل می‌دهند، ولی آمار نشان می‌دهد که متاسفانه بیشترین تراکم جمعیتی زنان سرپرست خانوار بالای 50 سال است.

وی ادامه داد: در خصوص زنان بالای 50 سال فقط اشتغال مد نظر نیست، بلکه این قشر نیازمند انواع حمایت‌ها است. برای زنان سرپرست یک برنامه ریزی کلان جامع و همه جانبه لازم است و تنها توجه به یک بعد باعث می‌شود مسئله در کلان به نتیجه نرسد. بیش از این و پیش از اینکه به فکر توانمندسازی اقتصادی این زنان بود، باید به فکر توانمند سازی روانی، شخصیتی و انسانی یعنی تقویت اعتماد به نفس آن‌ها بود.

فرهمندپور با تاکید بر لزوم در اولویت قرار دادن توانمندسازی‌های روانی، تربیتی، شخصیتی و اخلاقی نسبت به توانمند سازی اقتصادی، خاطر نشان کرد: لزوما هر کسی که حرفه‌ای را آموزش دیده است، از لحاظ روانی توانمند نیست اما هر که از لحاظ روانی توانمند باشد، می‌تواند به راحتی حرفه‌ای بیاموزد.

وی ادامه داد: تمام افرادی که مهارتی دارند نمی‌توانند مستقل زندگی کنند، اما همه کسانی که مهارت‌های شخصی، شخصیتی و روانی خوبی دارند می‌توانند راهی برای مستقل زیستن پیدا کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016