یکشنبه 8 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

ثبت‌نام تنها ۱۰ درصد کودکان افغان بازمانده از تحصیل در مدارس

مدیر عامل انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد از کودکان بازمانده از تحصیل افغان در مدارس ثبت نام شدند، گفت: هنوز موانع تحصیل کودکان افغان در کشور به طور کامل برطرف نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فاطمه اشرفی در پنل «الزامات تحقق دستور موکد رهبر معظم انقلاب درباره توسعه عدالت آموزشی کودکان مهاجر» در دومین کنفرانس عدالت و توسعه آموزشی با بیان اینکه با صدور فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر ثبت‌نام تمام دانش‌آموزان اتباع در کشور حتی بدون داشتن مجوز تنها ۱۰ درصد از کودکان بازمانده از تحصیل افغان در مدارس کشور ثبت‌نام شده‌اند، گفت: در قانون‌ها و مقررات کشور از جمله قانون اساسی، وظایف آموزش و پرورش نشان می‌دهد که دولت ملزم به رعایت حقوق کودکان افغان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: قوانین حمایتی بین‌المللی نیز بر رفع تبعیض در آموزش تاکید می‌کند. با این حال با عوامل بازدارنده‌ای در مسیر تحصیل دانش‌آموزان اتباع در برخی مقاطع زمانی روبرو شده‌ایم.

اشرفی با بیان اینکه باز ماندن کودکان افغان از مدرسه چالش‌هایی را به دنبال داشته است که از جمله آنها می‌توان به تبدیل شدن آنها به کودکان کار و خیابانی و ازدواج زودرس اشاره کرد، گفت: در سال تحصیلی جاری با توجه به دستور مقام معظم رهبری انتظار داشتیم تا بخش قابل توجهی از دانش آموزان افغان در مدارس جذب شوند اما هنوز موانعی در این خصوص وجود دارد.

به گفته اشرفی، طی پژوهشی که در این زمینه انجام شد، از جمله دلایل عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس اطلاع‌رسانی نامناسب، ناتوانی از پرداخت شهریه، نقص مدارک هویتی، تکمیل ظرفیت مدارس دولتی و بالا بودن سن را می‌توان نام برد.

مدیرعامل انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش هیچگاه اعتبارات آموزش کودکان افغان را از کودکان ایرانی جدا نکرده است، گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه‌ای که آموزش و پرورش در بحث تحصیل مهاجران افغان اعلام می‌کند جای ابهام دارد. آیا همه این مبلغ خارج از اعتبارات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است که برای دانش‌آموزان افغان اختصاص یافته است؟

وی ادامه داد: از سوی دیگر از دانش‌آموزان افغان در کنار هزینه ثبت‌نام، چند شهریه متفاوت دریافت می‌شود. هزینه ثبت‌نام در دوره ابتدایی ۲۴۰ هزار تومان، در دوره راهنمایی ۲۸۰ هزار تومان و در دبیرستان ۳۰۰ هزار تومان است اما مدیران مدارس هزینه‌های دیگری نیز از خانواده‌های این دانش‌آموزان دریافت می‌کنند.

اشرفی افزود: متاسفانه امسال به وفور شاهد تهدید دانش‌آموزان افغان به اخراج از مدارس هستیم و بسیاری از این خانواده‌ها با گذشت سال‌ها حضور در ایران همچنان با مشکلات دسترسی به آموزش مواجهند.

به گزارش ایسنا، در ادامه مظفر الوندی رییس مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک نیز با بیان اینکه در اسناد و تعهدات بین‌المللی به موضوع آموزش کودکان توجه شده است، گفت: آموزش برای کودکان هیچگونه مرزی ندارد و مهم نیست که کودک ساکن در جامعه اهل کدام سرزمین است.

وی ادامه داد: آموزش کودکان اتباع نیز از جمله ضروریات است اما متاسفانه مشخص نیست چرا موانع موجود در این زمینه برطرف نمی‌شود. دولت در سال ۸۲ آیین‌نامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن موانعی برای ادامه تحصیل کودکان افغان ایجاد شد اما امسال مقام معظم رهبری دستوری را مبنی بر ثبت‌نام همه اتباع صادر کردند که همگان معتقد هستند مصوبه سال ۸۲ بر این اساس باید اصلاح شود. مرجع ملی حقوق کودک نیز برای آیین‌نامه سال ۸۲ اصلاحیه‌ای را تهیه کرده و به دولت فرستاده اما مخالفت‌های زیادی با آن صورت پذیرفته است.

رییس مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه آموزش و پرورش معتقد است قادر به پرداخت هزینه تحصیل کودکان افغان نیست، گفت: یکی دیگر از موانع تحصیل نیز فاقد هویت بودن بخشی از این افراد است.

وی همچنین اظهار کرد: اگر آموزش و پرورش ناتوان از پرداخت هزینه‌هاست، می‌تواند اعلام کند تا این خلاء را با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد حل کنیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016