جمعه 23 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

آغاز جشنواره بین‌المللی فیلم برلین با ستارگان سینمای جهان

0,,17391957_303,00.jpg
پایتخت آلمان بار دیگر میزبان صدها هزار دوستدار سینماست. جشنواره فیلم برلین، برلیناله، از ۱۱ تا ۲۱ فوریه بیش از ۴۰۰ فیلم از سراسر جهان را به نمایش می‌گذارد. مریل استریپ ریاست هیئت داوران این دوره را به عهده دارد.

مراسم افتتاح شصت و ششمین دور جشنواره فیلم برلین در شامگاه پنج‌شنبه (۱۱ فوریه/۲۲ بهمن) رسماً در کاخ برلیناله آغاز شد. در این مراسم بیش از ۱۶۰۰ مهمان حضور داشتند. دیتر کاسلیک، رئیس جشنواره ضمن خوشامدگویی به مهمانان هیئت ۷ نفره‌ی داوران بین‌المللی به ریاست مریل استریپ ، ستاره سرشناس آمریکایی را معرفی کرد.

مریل استریپ درباره سمت خود به عنوان رئیس هیات داوران گفت: «من تا کنون چنین نقشی نداشته‌ام، اما خود را برای آن آماده کرده‌ام.» مریل استریپ که تا کنون سه بار برنده جایزه اسکار شده افزود: «گرچه ریاست هیئت داوران را تا کنون بر عهده نداشته‌ام، اما رئیس برخی موسسات دیگر بوده‌ام.»

هیئت داوران وظیفه دارد از میان ۱۸ فیلم در بخش رقابتی فیلم‌های برتر را برای دریافت خرس طلایی و خرس‌های نقره‌ای برگزیند. رئیس هیئت داوران دارای ۲ رای در انتخاب فیلم‌های برتر است. امسال در مجموع ۲۳ فیلم در بخش اصلی جشنواره حضور دارند که ۵ فیلم خارج از رقابت‌ها محسوب می‌شوند.

مونیکا گروترز، وزیر فرهنگ آلمان و میشائیل مولر، شهردار شهر برلین نیز سخنانی کوتاه ایراد کردند.

درود بر سزار، فیلم افتتاح‌گر برلیناله

جشنواره فیلم برلین با نمایش فیلم "درود بر سزار" (زنده باد سزار، Hail, Caesar ) در کاخ برلیناله آغاز شد. برادران کوئن و برخی از عوامل فیلم نیز در کاخ برلیناله حضور داشتند. این فیلم جزو فیلم‌هایی است که خارج از رقابت‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"درود بر سزار" فیلمی از برادران کوئن (ایتن و جوئل) است. کارگردانی، نویسندگی، تدوین و تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهده هر دو بوده است. در این فیلم کمدی شماری از بازیگران سرشناس هالیوود نقش‌آفرینی می‌کنند. جورج کلونی، جاش برولین، رالف فاینس، اسکارلت جوهانسون، تیلدا سوئینتن و چنینگ تیتوم از جمله بازیگران اصلی این فیلم هستند.

درسال ۲۰۱۱ نیز فیلم دیگری از برادران کوئن با عنوان شجاعت واقعی (True Grit) آغازگر برلیناله بود.

برادران کوئن و شماری از عوامل فیلم (جورج کلونی، جاش برولین، تیلدا سوئینتن، چنینگ تیتوم) در یک کنفرانس خبری در روز پنج‌شنبه (۱۱ فوریه) شرکت کردند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند.

داستان آخرین فیلم برادران کوئن در دهه ۱۹۵۰ در هالیوود اتفاق می‌افتد. پس از ربودن "ویتلوک"، یکی از بازیگران اصلی فیلمی در باره مسیح و روم باستان ( با بازیگری کلونی)، ادی منیکس که وظیفه حل مشکلات مختلف در هالیوود بر عهده دارد در پی یافتن ویتلوک بر می‌آید. به تدریج مشخص می‌شود که ویتلوک توسط عده‌ای روشنفکر کمونیست ربوده شده و قصد آنان نه تنها به دست آوردن ۱۰۰ هزار دلار پول، بلکه تاثیرگذاری بر فیلم‌های هالیوود است.

برادران کوئن در این فیلم از کلیشه‌های معروف بهره می‌جویند و با اغراق در صحنه‌آرایی‌ها و نمایش حرکات و چهره‌ی بازیگران لحظات طنز‌آمیز می‌آفرینند.

از آنجا که "درود بر سزار" در واقع نمایش چندین فیلم در یک فیلم است، خروج از فضای هر فیلم و بازگشت به فضای اصلی داستان صحنه را بیش از پیش خنده‌آور می‌کند.

فیلم‌های مختلفی در ژانرهای متفاوت نظیر وسترن، تاریخی، عشقی، موزیکال و غیره در هم آمیخته‌اند تا از یک سو محصولات سینمایی دهه ۵۰ را در هالیوود با نگاهی کنایه‌آمیز و طنزآلود کنار هم به نمایش بگذارند و از سوی دیگر دغدغه‌های تهیه فیلم در آن دوره را به طور کلی نشان دهند.

"درود بر سزار" تصویری گروتسک و بهت‌انگیز از فضای فیلم‌های هالیوودی را نمایش می‌دهد.

به نظر می‌رسد که برگزارکنندگان برلیناله در پی یافتن فیلمی پرستاره که در ضمن مولفه‌های انتقادی را نیز به همراه داشته باشد، بر سر نمایش این در روز اول جشنواره دست به مصالحه و تلفیقی زده‌اند. نباید از یاد برد که "درود بر سزار" در زمره‌ی "فیلم مؤلف" محسوب می‌شود.

رقابت شدید میان جشنواره‌های برلین، کن و ونیز گرایش به نمایش فیلم‌هایی با ستارگان بنام جهانی، به‌خصوص در روز گشایش فستیوال‌ها را دوچندان کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016