پنجشنبه 12 فروردین 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

علی رهبری: ارکستر سمفونیک باید مستقل شود

Ali-Rahbari323.jpg
علی رهبری، مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استعفای او را نپذیرفت، در حال مذاکره با مسئولان وزارت ارشاد درباره وضعیت این ارکستر است. او گفته است اگر ارکستر سمفونیک به‌شکل شورایی هدایت شود یک ساعت هم کار نخواهد کرد.

علی رهبری روز پنج‌شنبه ۱۲ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت در طول سال‌ها فعالیت هنری‌اش ندیده است نهادی که از ارکستر سمفونیک حمایت مالی می‌کند در مسائل هنری هم دخالت کند. او گفت: «ما هم باید به نقطه‌ای برسیم که ارکستر مستقل شود.»

علی رهبری افزود: «تاکنون شرایط به این‌صورت پیش نرفته و ما حتی یک منشی یا یک مسئول مالی مستقل نداریم. اما تمامی این مسائل تا دوشنبه (۱۶ فروردین) مشخص می‌شود و اگر من تا این تاریخ قراردادم را به‌عنوان مدیر هنری امضا کنم؛ یعنی مسائل حل شده‌اند.»

به‌گفته رهبری جلسات این روزهای او با مسئولان صرفاً به مسئله حقوق و قرارداد سالانه‌ نوازندگان مربوط می‌شود. او گفت: «نوازندگان یک ارکستر باید مانند یک کارمند حقوق بگیرند و اگر تعطیلی بود یا زمانی تمرینات کمتر بود؛ نباید دستمزد آن‌ها کاهش یابد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبری در ادامه سخنان خود گفت در مذاکره با مسئولان قرار بر این شده است که ارکستر سمفونیک مانند هر ارکستر حرفه‌ای در دنیا یک شورای مشورتی و یک شورای نظارتی داشته باشد.

به‌گفته او شورای مشورتی ارکستر شامل نوازندگان ارکستر می‌شود و شورای نظارتی از مسئولان رده بالا یا آهنگسازان مشهور تشکیل می‌شود که لزومأ نباید موزیسین باشند. اما این بدان معنا نیست که ارکستر سمفونیک تهران شورایی هدایت می‌شود. رهبری گفت: «اگر قرار این‌گونه باشد من یک ساعت هم کار نمی‌کنم.»

علی الکساندر رهبری که از رهبران سرشناس ارکسترهای جهانی و موسیقی‌دانی برجسته است کمتر از یک سال مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران بود اما ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۴ در اعتراض به وابستگی این ارکستر به بنیاد رودکی و دخالت، دلالی و رویکردهای امنیتی اعضای شورای سیاستگذاری ارکستر سمفونیک تهران و ناآشنایی آنان با موسیقی کلاسیک و عدم برخورداری آن‌ها از دانش کافی در زمینه موسیقی، استعفا داد.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در نشست خبری دوشنبه ۱۷ اسفند سال گذشته گفت حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و علی جنتی، وزیر ارشاد موفق شدند با جلب نظر علی رهبری، ارکستر سمفونیک تهران را احیا کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016