دوشنبه 13 اردیبهشت 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

۲۰ هزار درخت در منطقه حفاظت‌شده «میش‌داغ» در آتش سوخت

atash-jangal.jpg
فعالان محیط زیست در استان خوزستان می‌گویند بر اثر آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده «میش‌داغ» دست‌کم ۲۰ هزار درخت در آتش سوخت.

امیر سرخه، فعال محیط زیست، امروز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت به خبرگزاری تسنیم گفت که آتش‌سوزی در ساعت یک بعد از ظهر روز پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ آغاز و تا ساعت پایانی شب ادامه داشت.

به‌گفته او، در این آتش‌سوزی گونه‌های جانوری و گیاهی بسیاری از بین رفته‌اند.

این فعال محیط زیست می‌گوید که منطقه حفاظت شده میش‌داغ، زیستگاه گونه‌هایی مانند افعی شاخدار عربی، بوای شنی عربی، سوسمار انگشت شانه‌ای اشمیت، بزمجه بیابانی، مارمولک کرمی شکل و یکی از زیرگونه‌های کمیاب اسکینک معمولی است که تعداد بسیار زیادی از این موجودات در آتش سوختند. از طرفی از آن‌جا که این فاجعه در فصل تولید مثل پرندگان به‌وقوع پیوست، صد‌ها آشیانه پرنده به‌همراه تخم و جوجه در شعله‌های آتش سوختند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امیر سرخه علت این آتش‌سوزی را ایجاد «کوره‌های غیرمجاز ذغال» در جنگل «ام الدبس» واقع در منطقه حفاظت‌شده میش‌داغ اعلام کرد و افزود: «ذغالی‌ها روز و شب در نبود نظارت مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، آسوده‌خاطر در جنگل به قطع درختان به‌منظور تهیه ذغال مشغول هستند و درختان قطع‌شده را در گودال‌هایی که در جنگل حفر کرده‌اند انبار کرده و می‌سوزانند و روی این گودال‌ها را با ورقه‌های فلزی می‌پوشانند تا به تدریج به ذغال تبدیل شوند؛ روندی که در بسیاری موارد طی آن، آتش از خاکستر و یا تکه‌های ذغال مشتعل به درختان جنگل سرایت کرده و باعث آتش‌سوزی می‌شود.»

او از «بی‌تفاوتی» مسئولان محیط زیست نسبت به این اتفاقات انتقاد کرد و افزود: «این بی‌تفاوتی و عدم واکنش مسئولان سبب شده طی سال‌ها در منطقه حفاظت‌شده میش‌داغ که از زیستگاه‌های مهم کشورمان به‌شمار می‌رود شاهد وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر باشیم و گونه‌های ارزشمند جانوری و گیاهی را در آتش و سپس بر اثر کم‌آبی از دست بدهیم.»

منطقه میش‌داغ خوزستان که در ۱۰ کیلومتری مرز چزابه قرار دارد زیستگاه اصلی آهوان بوده است. طی سال‌های گذشته تمامی زیستگاه‌های خوزستان از گونه آهوی کمیاب میش‌داغ خالی شده است. جمعیت کوچک و شکننده – شاید کمتر از ۱۰ تا ۱۵ آهو – در میش‌داغ تنها جمعیت باقی مانده از این گونه حیوانی در استان خوزستان به‌شمار می‌رود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016