دوشنبه 14 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشميان: بعد از برانكو ودايي نوبت قطبي است، تهران امروز

وحيد هاشميان پس از مدتها سكوت در گفت وگويي نظرات خود درباره شرايط فعلي فوتبال ايران را ابراز كرد. به عقيده او قطبي مربي خوبي است اما اگر بنابر تغييرات همه جانبه است ما به مربي بزرگتري احتياج داريم. يك بزرگ در حد هيدينك كه البته به ايران نخواهد آمد!

از وضعيت خودت در بوخوم بگو. ظاهرا در تعطيلات سال نوي ميلادي به سر مي‌بري.

به دليل محدوديت زماني تعطيلات بسيار كوتاه مدتي را پشت سر گذاشتيم. بعد از هشت روز استراحت تمرينات ما از امروز (ديروز) آغاز مي‌شود و بازي‌هاي بوندس‌ليگا از 15 ژانويه كليد مي‌خورد. تقويم فوتبال آلمان به شكلي تنظيم شده كه حدود چهار ماه قبل از آغاز جام‌جهاني تمام مسابقات فوتبال در همه رده‌هاي سني به پايان مي‌رسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بازگشت به بوخوم عاقبتي جز نيمكت‌نشيني براي وحيد هاشميان نداشته، اين موضوع برايت آزاردهنده نيست؟

شرايط هر بازيكن با وضعيت تيمش مرتبط است. واقعيت اين است كه در اين فصل نتايج خوبي نگرفته‌ايم و همه بازيكنان بوخوم از جمله من كمتر از پتانسيل خودمان بازي مي‌كنيم. بازيكنان باكلاس و سطح بالايي داريم اما فعلا در انتهاي جدول به سر مي‌بريم.

بعد از اخراج كولر و انتخاب هايكو هرليش به عنوان سرمربي جديد بوخوم، تغييري در وضعيت تو به وجود نيامده؟

مربي جديد رفته‌رفته از بازيكنان شناخت پيدا كرده. من هم كم و بيش بازي مي‌كنم اما به هيچ عنوان از اين وضعيت راضي نيستم.

در طول تمام اين سال‌ها، وضعيت وحيد هاشميان متاثر از رابطه با مربيانش بوده، با مربي جديد بوخوم راحت هستي؟

هايكو هرليش يكي از بهترين مهاجمان آلمان در دوران خودش بوده، من هم رابطه خوبي با او برقرار كرده‌ام اما احساس مي‌كنم هنوز به خصوصيات فني من پي نبرده است.

بعد از خداحافظي با پيراهن تيم‌ملي، بازي‌هاي ملي را تماشا مي‌كني؟

اغلب اوقات تماشا نمي‌كنم. بازي‌هاي تيم‌ملي و ليگ‌برتر ايران با تمرينات و مسابقات بوخوم همزمان است و به همين دليل شانس ديدن اكثر بازي‌ها را ندارم اما از طريق سايت‌هاي خبري از ريزخبرهاي فوتبال ايران باخبر هستم.

با توجه به اطلاعاتي كه داري، باخت‌هاي تيم‌ملي در بازي‌هاي دوستانه و نمايش نااميدكننده اين تيم را چطور تحليل مي‌كني؟

بايد واقع‌بين باشيم و قبول كنيم كه تيم‌ملي بعد از جام‌جهاني 2006 در سراشيبي قرار گرفته است. اگر آخرين بازي تيم‌ملي در جام‌جهاني را با آخرين بازي تيم‌ملي فعلي مقايسه كنيد به افت فاحش فوتبال ملي ايران پي مي‌بريد. در همان مقطع در حق مربي و بازيكنان تيم‌ملي بي‌انصافي مي‌شد. ما مقابل مكزيك و پرتغال تقريبا پاياپاي بازي كرديم و به راحتي مي‌توانستيم آنگولا را ببريم اما به شدت از بازيكناني مثل من،‌دايي و چند بازيكن ديگر انتقاد مي‌شد و كاري كردند كه برانكو از آلمان به ايران برنگشت.

به نظر تو چه مسائلي باعث شد تا در اين فاصله، تيم‌ملي چنين افت چشمگيري داشته باشد؟

تمام شرايط دست به دست هم داده يا اينكه فوتباليست‌هاي ايراني كيفيت گذشته را ندارند و يا مربي بزرگي نداريم. نظر شخصي من اين است كه با حذف از جام‌جهاني بي‌انگيزگي و بي‌تفاوتي فوتبال ايران را احاطه كرده است.

اما عده‌اي ادبيات سياستمدارانه قطبي را در به وجود آمدن چنين فضايي دخيل مي‌دانند و عده‌اي ديگر هم بر اين باورند كه او به لحاظ فني صلاحيت نشستن روي نيمكت مربيگري تيم‌ملي را ندارد؟

مشكل بزرگ فوتبال ايران، مشكل ايجاد كردن براي مربي تيم‌ملي است. در فوتبال ايران با برانكو كه به راحتي ما را به جام‌جهاني برد و علي دايي برخورد مشابهي شد. امروز هم نوبت به افشين قطبي رسيده تا تمام مشكلات ساختاري و ضعف‌هاي تشكيلاتي را به گردن او بيندازيم.

اما ابتدا خود قطبي ادعاي قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا را مطرح كرد؟
قطبي يا هركس ديگري كه چنين وعده‌هايي مي‌دهد بايد بداند كه جريان بازيكن‌سازي در فوتبال ايران تقريبا نابود شده است. ما به واسطه حضور ستاره‌هاي فوتبال ايران در ليگ‌هاي معتبر اروپايي خيلي راحت به جام‌جهاني 2006 رفتيم و شانس قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا در سال 2004 را داشتيم اما امروز تمام اعتبار فوتبال ايران به جواد نكونام و مسعود شجاعي محدود شده است.

افشين قطبي در آخرين اظهارنظر رسمي‌اش باخت تيم‌ملي در بازي‌هاي دوستانه و كيفيت نااميدكننده آن را با تغيير نسل در تيم‌ملي مرتبط مي‌داند، اين‌گونه اظهارات را منطقي مي‌داني؟

در تمام دنيا تغييرات يك‌شبه پديد نمي‌آيد، علاوه بر اينكه معمولا تغيير نسل در تيم‌هاي ملي بدون استفاده از مربيان بزرگ امكان‌پذير نيست. حدود دو دهه پيش فوتبال امارات با حشمت مهاجراني متحول شد و حالا قطر با برونو متسوي بزرگ اين پروسه را دنبال مي‌كند. شما ببينيد گاس هيدينگ، كاپلو و ليپي چگونه نسل بازيكنان تيم‌هاي روسيه، انگليس و ايتاليا را عوض كردند. اما مربيان بزرگ وارد ساختار و تشكيلات آماتورگونه ايران نمي‌شوند. در زمان برانكو كه خيلي‌ها او را مربي درجه چندم مي‌دانستند تيم‌ملي با يك برنامه‌ريزي نسبتا خوب به نتايج درخشاني رسيد. به اعتقاد من اگر همين امروز هم دست‌كم برنامه دو ساله‌اي تدوين كنند مي‌توانيم به آينده تيم‌ملي اميدوار باشيم.

در طول مدت كوتاهي كه با افشين قطبي كار كردي، كيفيت كار او را به لحاظ فني چطور ارزيابي مي‌كني؟

كلا 8 يا 9 روز با قطبي كار كردم. در اين مدت متوجه شدم كه قطبي تيم‌هاي حريف را خوب آناليز مي‌كند.

در مورد نسل جديد مهاجمان تيم‌ملي چه نظري داري؟

بازي مهاجم جوان سايپا را مي‌پسندم. يك بار بازي اين بازيكن را مقابل استقلال و يك بار هم در تركيب تيم‌ملي ديدم. اسم كوچكش كريم بود. منظور تو كريم انصاري‌فرد است؟ بله، همين بازيكن مي‌تواند جانشين من در تيم‌ملي باشد. استعداد بازيكناني مثل او و زنيدپور با مربيان بزرگ شكوفا مي‌شود.

پس تغيير نسل در تيم‌ملي ايجاد شده است؟

با رفتن چند بازيكن كليدي و قديمي، ناخودآگاه تغيير نسل هم به وجود مي‌آيد و امر اجتناب‌ناپذيري است. مساله مهم كيفيت فني تيم تغيير نسل يافته است.

مهرداد رسولي - تهران امروز


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016