سه شنبه 13 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مانوئل خوزه سرمربی تيم فوتبال پرسپوليس شد، آشنايی با مانوئل خوزه

خبرگزاری مهر ـ مسئولان باشگاه پرسپوليس که از هفته ها پيش به دنبال پيدا کردن جانشين مصطفی دنيزلی بودند، بالاخره امروز با مانوئل خوزه پرتغالی به توافق نهايی رسيدند؛ اين در حالی است که خبرگزاری مهر دو روز پيش از نهايی شدن توافق با اين مرد پرتغالی خبر داده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از قطعی شدن فسخ قرارداد مصطفی دنيزلی با باشگاه پرسپوليس، محمد رويانيان با چهار گزينه خارجی وارد مذاکره شد تا يکی را به عنوان جانشين اين مربی ترکيه ای انتخاب و معرفی کند اما اين انتخاب چند هفته به طول انجاميد تا بالاخره امروز سه شنبه با گزينه مورد نظر به توافق رسيد.

مانوئل خوزه که يکی از گزينه ای مورد نظر رويانيان برای نشستن روی نيمکت پرسپوليس بود، ابتدا قيمت بالايی به مسئولان اين باشگاه ارائه کرد اما پس از رايزنی های لازم حاضر شد از مواضع قبلی اش کوتاه بيايد و پيشنهاد مالی پرسپوليسی ها را بپذيرد. قرار است اين سرمربی پرتغالی امروز سه شنبه وارد تهران شود و قرارداد نهايی اش را امضا کند. از حميد درخشان به عنوان دستيار اول وی نام برده می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آشنايی با سرمربی جديد پرسپوليس: مانوئل خوزه؛ مردی برای دربی‌ها

خبرگزاری فارس: سرمربی پرتغالی پرسپوليس در کارنامه مربيگری خود روزهای خوبی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مانوئل خوزه دی خسوس سيلوا در ۹ آوريل ۱۹۴۶ در ويا رئال دو سانتوس آنتونيو پرتغال متولد شد اخيرا هدايت الاهلی مصر را در دست داشته است.

برخی تيم‌هايی که تحت هدايت وی بودند، عبارتند از ويتوريا دی گوئيماراس، اسپورتينگ سی پی، اسپورتينگ دی برالگا، بواويستا، بنفيکا (همگی از پرتغال)، الاهلی مصر، بلننس پرتغال و تيم ملی آنگولا.

مانوئل خوزه به عنوان يکی از موفق‌ترين مربيان باشگاهی در رقابت‌های CAP به حساب می‌‌آيد که مهم‌ترين تورنمنت باشگاهی آفريقا است. رکورد ۴ بار قهرمانی در ليگ قهرمانان آفريقا و رساندن تيمش به ۵ فينال پياپی در اين مسابقات از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ که در ۳ فينال آن قهرمان شد، از جمله افتخارات خوزه است.

وی همچنين قهرمانی سوپر جام CAF را در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در کارنامه دارد و اولين سرمربی بود که يک تيم آفريقايی را در جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۰۶ به مدال رساند.

دوران حرفه‌ای:

مانوئل خوزه اولين بار در سال ۱۹۷۸ در تيم اسپينيو سرمربيگری کرد و در فصل ۸۰-۱۹۷۹ نيز قهرمان پريمريا ليگا (پرتغال) شد. اولين درخشش سرمربيگری وی در ويتوريا دی گوئيمارس بود که از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۳ هدايت اين تيم را در دست داشت و اين تيم را در اولين حضور خود در جام يوفا به مقام چهارم رساند.

وی فصل بعد بعد به پورتيموننس پيوست و در دومين فصل حضورش،‌ اين تيم را به مقام پنجم رساند تا بالاترين رده مسابقات باشگاهی‌ برای پورتيموننس و راهيابی به جام يوفا به دست آيد.

خوزه که در سال ۱۹۸۵ به اسپورتينگ سی پی پيوست، در فصل دوم پس از ۶ بازی بدون پيروزی اخراج شد. اعتبار وی به کشف لوئيز فيگو، ستاره پرتغال در زمان فعاليت در اسپورتينگ سی پی برمی‌گردد؛‌ حقيقتی که وی انکار می‌کند.

وی سپس به اسپورتينگ دی براگا پيوست که نتوانست به موفقيتی دست يابد و در سال ۱۹۹۰ مجددا به اسپورتينگ سی پی ملحق شد که به دليل شکست ۲ بر يک و حذف در ورزشگاه خانگی در بازی‌های "تاکا دو پرتغال" در همان سال اخراج شد.

پس از اينکه خوزه نتوانست در فصل ۹۲-۱۹۹۱ در اسپينيو افتخاری کسب کند، به بواويستا پيوست و در اولين فصل حضورش توانست تاکا دو پرتغال و دو دومين فصل سوپرتاکا را فتح کند و مجددا در همان سال برای بار دوم تاکا دو پرتغال را کسب کرد.

خوزه پس از ۵ فصل حضور در بواويستا در سال ۱۹۹۶ با ماريتيمو قرارداد بست و در فصل ۹۷-۱۹۹۶ در بنفيکا جانشين پائولو اوتوری شد و به مقام سوم رسيد. با وجود نتايج بدی که در بنفيکا کسب کرد در اين تيم ماندگار شد و پس از شکست ۳ بر يک مقابل ريو آوه از اين تيم اخراج شد.

وی در سال ۱۹۹۹ به تيم يونيائو دو ليريا ملحق شد و در آوريل، اين باشگاه را ترک کرد تا خوزه مورينيو جانشين وی شود. در سال دوم وقتی که تنها ۷ بازی به پايان ليگ مانده بود و تيم در راه رسيدن به بهترين مقام تاريخش بود، با الاهلی، غول‌های مصر قرارداد بست که مهم‌ترين هدفش قهرمانی در ليگ برتر اين کشور بود.

خوزه اولين نتيجه خوبش در الاهلی را با پيروزی يک بر صفر مقابل رئال مادريد در ديداری دوستانه کسب کرد و پس از ناتوانی در قهرمانی ليگ از اين تيم اخراج شد؛ اما توانست برای اولين بار، ليگ قهرمانان آفريقا و سوپرجام قاره سياه را فتح کند.

اين مربی در سال ۲۰۰۲ به پرتغال بازگشت تا هدايت بلننسس را در دست بگيرد اما سال بعد باز هم به آفريقا برگشت و سرمربی الاهلی شد.

وی علاوه بر ۴ بار قهرمانی در ليگ قهرمانان آفريقا و رساندن تيمش به ۵ فينال پياپی در اين مسابقات از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ که در ۳ فينال آن قهرمان شد.

خوزه همچنين قهرمانی سوپر جام CAF را در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در کارنامه دارد و اولين سرمربی بود که يک تيم آفريقايی را در جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۰۶ به مدال رساند.

خوزه از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ توانست الاهلی را ۵ بار قهرمان مصر کند و جام مصر را در فصل ۰۶-۲۰۰۵ و ۰۷-۲۰۰۶ برای اين تيم به دست آورد.

خوزه مانوئل در ۱۳ می ۲۰۰۹ هدايت تيم ملی آنگولا را پذيرفت و در جام ملت‌های آفريقا که آنگولا ميزبان بود، قراردادی يک ساله امضا کرد. وی پس از شکست آنگولا مقابل غنا در مرحله يک‌چهارم نهايی جام ملت‌های آفريقا ۲۰۱۰، با عذرخواهی از تمام مردم اين کشور استعفا داد.

باشگاه الاتحاد ۳۱ می ۲۰۱۰ اين مربی پرتغالی را به عنوان سرمربی جديد خود انتخاب کرد. خوزه در دسامبر ۲۰۱۰ پس از ۸ تساوی پياپی استعفا داد.

وی در اول ژانويه ۲۰۱۱ با امضای قراردادی يک سال و نيمه به الاهلی بازگشت. وی با الاهلی باز هم قهرمان ليگ مصر شد. وی در اول فوريه ۲۰۱۲ پس از حادثه ورزشگاه پورت سيد از اين تيم خداحافظی و اعلام کرد که رابطه خوب او با مردم مصر مانع کشته شدنش شده است.

پس از حوادث مصر، خوزه ۴۷ هزار يورو به باشگاه الاهلی پرداخت کرد تا به خانوادگان قربانيان کمک کند.

وی چند روز بعد در شانزدهم فوريه به مصر بازگشت و پس از پايان قراردادش به پرتغال بازگشت و به دليل ناآرامی‌های سياسی حاضر نشد قراردادش را با اين تيم تمديد کند.

از خوزه به عنوان مرد موفق در دربی‌ها ياد می‌کنند و او را مرد دربی می‌خوانند. حال اين مربی به پرسپوليس آمده تا هدايت اين تيم را برعهده بگيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016