سه شنبه 28 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

وحید هاشميان: گوارديولا برخورد گرمی با من داشت

مهاجم سابق تيم ملی فوتبال ايران بعد از نخستين حضور خود در تمرين بايرن مونيخ گفت که گوارديولا و ساير اعضای کادر فنی اين تيم برخورد گرمی با او داشتند.

وحيد هاشميان در گفت‌وگو با ايسنا، درباره حضورش در باشگاه بايرن مونيخ به عنوان بخشی از کلاس کسب مدرک پرولايسنس فوتبال آلمان، برخوردش با گوارديولا، علت پايين بودن آمار گلزنی در فوتبال ايران و ارزيابی‌اش از چگونگی حضور ايران در جام ملت‌های آسيا صحبت کرد.

* به وحيد هاشميان تبريک می‌گوييم چرا که پس از چند سال اولين فردی است که برای کسب مدرک پرولايسنس مربی‌گری در آلمان توانسته برای طی دوره‌ای از اين کلاس با باشگاه بايرن مونيخ همکاری کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- تشکر می‌کنم. من دوره ۱۰ ماهه مربی‌گری پرولايسنس آلمان را که يکی از سخت‌ترين دوره‌های مربی‌گری است می‌گذرانم. ما بايد در بخش عملی اين کلاس، در سه فاز به تيم‌های بوندسليگای يک، دو يا سه و يا تيم‌های بين‌المللی مثل تيم‌های حاضر در انگليس و ايتاليا برويم و نحوه تمرين و طراحی تمرين آن تيم را در نظر بگيريم. من فعلا در قسمت اول اين فاز هستم و بايد در عرض سه هفته در تمرين‌های بايرن مونيخ حضور داشته باشم و در پايان گزارشی آماده کنم و به فدراسيون آلمان تحويل دهم. البته برای من راحت‌تر بود که در هامبورگ بمانم اما هر تيم فقط يک نفر را برای اين کار می‌پذيرد. من از باشگاه بايرن مونيخ تقاضا کردم و آن‌ها هم با نهايت مهربانی اين درخواست را پذيرفتند.

* روز گذشته برای نخستين بار در تمرين حضور يافتيد. تمرين چگونه بود؟
- روز گذشته برای نخستين بار در تمرين بايرن مونيخ حاضر شدم. تمرين‌های اين تيم در طول هفته فقط يک بار برای مردم باز است و در ساير روزها پشت درهای بسته تمرين می‌کنند. آن‌ها دو روز پيش بازی داشتند و تمرين ديروز‌شان سبک بود و چندان کار تاکتيکی انجام نشد. به هر حال به عنوان روز اول خوب بود و از روزهای آينده کارم بيشتر می‌شود.

* مربيان بايرن مونيخ چه برخوردی با شما داشتند؟
- با مربيان بايرن آشنا شدم. من را به عنوان فردی که قرار است در تمرين‌ها حاضر باشد معرفی کردند و آن‌ها از من استقبال کردند. گوارديولا هم برخورد گرمی با من داشت و به من خوش‌آمد گفت.

* کمی از فوتبال ايران صحبت کنيم. تيم ملی در مقدماتی جام جهانی و همچنين سه بازی‌اش در اين تورنمنت آمار گلزنی ضعيفی داشت و ليگ‌مان هم در يکی دو سال گذشته از اين نظر افت فاحشی داشته،‌ از نظر شما علت چيست؟
- بايد بگويم که من ليگ ايران را در اين دو، سه هفته نديده‌ام بنابراين نمی‌توانم نظر کاملی داشته باشم. شايد هنوز تيم‌ها از فشار دوره بدنسازی خارج نشده‌اند و اين می‌تواند يکی از دلايل باشد. ضمن اينکه در يک تيم فقط مهاجم نبايد گل بزند. در تمرين‌ها بايد روی تاکتيک تيمی و کارهای دو سه نفره کار شود. شايد ما در ايران انتظار داريم که فقط مهاجمان روی خلاقيت خود گلزنی کنند اما در تمرين‌ها از کارهای گروهی غافل می‌شويم. اين هم می‌تواند عامل ديگری برای اين موضوع باشد.

* در چند روز گذشته اظهارنظری شد که علت کم شدن آمار گلزنی در ليگ به خاطر الگوبرداری باشگاه‌ها از تيم ملی بوده است.
- البته بهتر است از کسی که اين صحبت را کرده پرسيد که منظورش چه بوده است اما به نظر من باشگاه‌ها بيشتر روی تيم ملی تاثير می‌گذارند. ما بايد قبول کنيم که تيم ملی در جام جهانی خيلی دفاعی بازی کرد و شايد اگر باز بازی می‌کرد، گل‌های بيشتری دريافت می‌کرد کما اينکه نمونه کوچکش را در بازی مقابل بوسنی تجربه کرديم. الان هم جلال حسينی، پولادی، نکونام، انصاری فرد، قوچان نژاد و دژاگه در ايران بازی نمی‌کنند، بنابراين بعيد می‌دانم که سبک تيم ملی روی باشگاه‌ها تاثير گذاشته باشد. در اين رابطه شايد بتوان گفت که سبک بازی بايرن مونيخ و آلمان روی يکديگر تاثير متقابل دارد اما فکر نمی‌کنم در ايران اين موضوع مصداق داشته باشد.

* جام ملت‌های آسيا نزديک است. فکر می‌کنيد برای جوان‌گرايی می‌توان کار را از اين تورنمنت شروع کرد؟
- اگر می‌خواهيم نتيجه بگيريم که طبعا نمی‌توان جوان‌گرايی را از جام ملت‌ها شروع کرد چرا که معمولا جوان‌گرايی در سال‌های نخست جواب نمی‌دهد. تيم‌هايی که جوان‌گرايی می‌کنند برای کسب تجربه به ميدان می‌آيند. البته اگر جوان بالياقتی باشد، می‌توانيم بازيکنان مسن را کنار بگذاريم و از جوان‌ترها استفاده کنيم.

* البته فوتبال ما در چند سال گذشته نشان داده که بيشتر نتيجه‌گراست تا جوان‌گرا.
- بله، وقتی اينقدر بعد از باخت روی مربيان فشار می‌آوريم طبيعی است که به نتيجه‌گيری علاقه بيشتری داريم.

* شايد مثال خوب در اين رابطه تيم ملی آلمان باشد که در طول ۱۰۰ سال گذشته تنها ۱۰ مربی عوض کرده است.
- بله، آلمانی‌ها در انتخاب مربی هميشه دقت کرده‌اند. برای مثال وقتی يوآخيم لوو تيمش را به رده سوم جام جهانی رسانده چرا فدراسيون آلمان بايد او را تغيير دهد؟ متاسفانه ما به مربيان و مديران‌مان چندان شانس و فرصت نمی‌دهيم که بمانند و با برنامه‌ريزی مداوم، کار خود را پيش ببرند. نکته مهم ديگر در فوتبال آلمان اين است که مربيان آن‌ها از روی پارتی و رابطه انتخاب نشده‌اند و مديرانی که روی کار آمده‌اند هم به مربيان فرصت داده‌اند تا فوتبال اين کشور به نتيجه برسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016