یکشنبه 6 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

روايت کوهنورد ايرانی از فاجعه در هيماليا

عظيم قيچی‌ساز - کوهنورد ايرانی - در تماس‌های تلفنی با ايران، درباره آخرين وضعيت کوهنوردان حادثه ديده در اثر ريزش بهمن ناشی از زلزله نپال گزارش داد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، عظيم قيچی‌ساز به همراه دو کوهنورد ديگر ايرانی در هيماليای خومبو روالينگ حضور دارند و خوشبختانه آسيبی در اثر ريزش بهمن ناشی از زلزله نپال به آن‌ها وارد نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی عظيم قيچی‌ساز کوهنورد ايرانی حاضر در ارتفاعات هيماليا در نپال طی تماس تلفنی با ايران از تلفات بالای کوهنوردان بر اثر ريزش بهمن خبر می‌دهد.

روايت قيچی‌ساز از زلزله و بهمن در اورست

قيچی‌ساز که ابتدا در تماسی تلفنی نمی‌دانست حادثه رخ داده بهمن بوده يا زلزله، گفته بود: بهمن مهيب و گسترده‌ای از کوه «پوموری» فرو ريخت. در شرايطی اين اتفاق رخ داده که منطقه را مه فرا گرفته و ديد کافی وجود نداشت. در چادرم دراز کشيده بودم که با لرزش شديد زمين به سرعت از چادر بيرون آمدم. همه‌جا را مه فرا گرفته بود. کوهنوردان ديگر هم از چادر‌هايشان بيرون آمدند و همگی به سفيدی اطراف خيره شده بوديم. پس از چند ثانيه همه منطقه را پودر ضخيمی از برف پوشاند! همگی در کمپ اصلی سالم هستيم و هنوز نمی‌شود تشخيص داد اين اتفاق زلزله بوده يا بهمن.

اما ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی، قيچی‌ساز در تماسی دوباره با ايران از کشته شدن سه کوهنورد و مجروح شدن ۳۰ تن خبر داده بود. او از کمک‌رسانی و مداوای مجروحين به همراه دکتر بهپور و ساير پزشکان خبر داده بود.

دو ساعت بعد، پر افتخار‌ترين کوهنورد ايرانی در ساعت ۱۶:۳۰ از افزايش تعداد مجروحين به ۴۰ تن خبر داد و گفت: سه کوهنورد تاکنون کشته شده‌اند و حدود ۴۰ نفر زخمی در چادر امداد تحت درمان هستند. دکتر بهپور نيز گفته تا به حال پنج نفر حالشان وخيم است. هوا همچنان ابری‌ است و بارش برف آغاز شده است.

آخرين تماس قيچی‌ساز به ساعت ۲۱ به وقت محلی بازمی‌گردد. او در اين تماس گفته بود: مجروحان را در دو چادر بزرگ جای داده‌ايم. پزشکان به نوبت همه شب را کشيک خواهند داد. همگی اميدوار هستيم در صورت بهبود هوا و توقف بارش برف، فردا صبح چند هلی‌کوپتر از کاتماندو برای انتقال مجروحان به کمپ اصلی اورست بيايند.

او خاطرنشان کرده بود: همه کوهنوردان در چادر آشپزخانه دور هم گرد‌آمده‌اند و هيچ‌کس حاضر نيست که به چادر خود برود و بخوابد. روز سختی را پشت سر گذاشته‌ايم. شرپا‌ها هنوز از خانواده‌های خود خبری ندارند. اخبار کاتماندو را پيگيری می‌کنيم و بسيار متاسف هستيم.

به گزارش ايسنا، عظيم قيچی‌ساز برای فتح قله‌های اورست و لوتسه عازم کشور نپال شده است. خوشبختانه اين کوهنورد ايرانی به همراه پروانه کاظمی و عليرضا بهپور همگی در سلامتی کامل به سر می‌برند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016