چهارشنبه 6 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

کار بزرگی که مهدوی‌کيا انجام می‌دهد

روزنامه شهروند ـ رسيدگی به فوتبال پايه در ايران همواره به شکل شعار بوده و با اين‌که هميشه درباره آن صحبت می‌شود، اما هيچ‌وقت اين مسأله شکل عملی به خود نگرفته است. در اين حال و هوا اما يکی از بزرگان فوتبال ما به جای رفتن به دنبال پول و تلاش برای نشستن روی نيمکت تيم‌های بزرگ ايران، تصميم گرفت ايده‌ای نو را در زمين فوتبال پياده کند.

مهدی مهدوی‌کيا بعد از استعداديابی از تمام مناطق ايران، تيمی دانش‌آموزی را راهی آلمان کرد که در تورنمنتی معتبر دست به يک کار بزرگ زد و در ميان ۴۸ تيم در جايگاه دوم قرار گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آکادمی کيا در سراسر ايران

ستاره سابق تيم ملی بعد از استعداديابی چندماهه در سراسر ايران، ۲۵ بازيکن زير ۱۱ سال را انتخاب کرده و آنها را به يک تورنمنت اروپايی ‌برد. او دور از هياهو و جنجال‌های فوتبال ايران، ترجيح داد از فوتبال پايه به کشورش خدمت کند. مهدوی‌کيا مديريت آکادمی «کيا» را بر عهده دارد و علی دوستی‌مهر سرمربی سابق وی، اين تيم را هدايت می‌کند. بازيکنان حاضر در تيم دانش‌آموزی کيا که با ظرافت خاصی از سوی ستاره فوتبال ايران انتخاب شدند، توسط آموزش و پرورش و همچنين يک اسپانسر حمايت شدند تا به جمع تيم‌های بزرگ فوتبال آلمان وارد شوند.

نايب قهرمانی ارزشمند

در تورنمنت آلمان ۴۸ تيم حضور داشتند که همه باشگاه‌های بزرگ آلمان با تيم اصلی آکادمی خود در آن حضور پيدا کرده بودند. نقطه عطف کار مهدوی‌کيا و شاگردانش برتری مقابل بايرن‌مونيخ و بايرلورکوزن بود که آنها را به فينال اين مسابقات رساند اما در نهايت در ضربات پنالتی مقابل مونيخ ۱۸۶۰ شکست خوردند. قطعا اين شکست در کار ارزشمند مهدوی‌کيا و دوستانش کمترين اهميت را داشته چون استعدادهايی که در اين مسابقات درخشيدند می‌تواند آينده فوتبالمان را بسازند،‌ به‌ويژه يادگار رستمی که به‌عنوان پديده اين مسابقات معرفی شد و مهدوی‌کيا نيز از او به‌عنوان بازيکن بزرگ فوتبال ايران در آينده‌ای نزديک نام برد. جالب است بدانيد که بازيکنانی چون خديرا و توماس مولر نيز اولين بار در همين رقابت‌ها کشف شدند.

استيلی: مهدوی‌کيا وظيفه‌ای نداشت

حميد استيلی درباره اقدام ارزشمند همبازی سابق خود در پرسپوليس و تيم‌ملی به «شهروند» می‌گويد: «در روزهايی که کسی در ايران به فکر فوتبال پايه نيست و باشگاه‌ها نيز کمترين توجه را به آن می‌کنند،‌ مهدی کار بزرگی انجام داد. او با اين‌که وظيفه‌ای ندارد،‌ يک تيم زير ۱۱ ‌سال را با زحمات زياد جمع کرده است. ما بايد ۵ - ۶ تيم به اين شکل داشته باشيم و نخبه‌ها را پرورش دهيم چون از اين استعدادها در سراسر ايران فراوان است.»

وی همچنين می‌افزايد: «اقدام مهدوی‌کيا قابل تقدير است اما اين بازيکنان فقط تعدادی از استعدادها هستند و قطعا بازيکنان ديگری هم هستند که فقط نياز به توجه دارند. در اصل باشگاه‌ها بايد اين کار را انجام دهند و نوجوانانی که از قشر ضعيف جامعه هستند را شناسايی و معرفی کنند. شايد علاوه بر باشگاه‌ها، مربيان نيز علاقه‌ای به حضور در تيم‌های پايه نداشته باشند اما اگر کمی شرايط مالی و امکاناتی در بخش پايه بهتر باشد،‌ قطعا خيلی از مربيان نيز به اين سمت خواهند رفت.»

***

گفت‌وگو با سرمربی تيمی که همه را شوکه کرد
دوستی‌مهر: مهدوی‌کيا دنبال پول نيست

سرمربی تيم آکادمی کيا که در چند‌ سال اخير همواره در کنار مهدی مهدوی‌کيا بوده،‌ عشق به فوتبال پايه و کمک برای شکوفايی فوتبال ايران را تنها انگيزه موشک‌ هامبورگی‌ها و همراهان او در راهی که در پيش گرفته‌اند، عنوان می‌کند. گفت‌وگوی «شهروند» با علی دوستی‌مهر را بخوانيد:

* از تورنمنت آلمان برايمان بگوييد که منجر به موفقيت خوبی هم شد...
- وقتی به کشور صاحب فوتبالی مثل آلمان می‌رويد و می‌بينيد که با چه شور و انگيزه‌ای فوتبال پايه را تعقيب می‌کنند، واقعاً برايتان حيرت‌آور است. تازه می‌فهميم که چرا وقتی پای فوتبال‌های اروپايی می‌نشينيم، مقابل تلويزيون ميخکوب می‌شويم. اين تورنمنت به بهترين شکل ممکن برگزار شد و امکانات و تشکيلاتی در اختيار تيم‌ها بود که در ايران برای تيم‌های بزرگسالان هم فراهم نيست.

* فکر می‌کرديد به مقام نايب‌ قهرمانی برسيد؟
- ما برای قهرمانی يا نايب قهرمانی به اين مسابقات نرفته بوديم؛ خواستيم اين حرکت به الگويی برای فوتبالمان تبديل شود تا بحث آکادمی را خيلی جدی‌تر بگيرند. می‌خواستيم به اروپايی‌ها نيز ثابت کنيم که ما استعدادهايی داريم که می‌توانند در بالاترين سطح اين قاره بازی کنند. البته قطعا رويارويی با تيم‌هايی مثل بايرن که با تيم اصلی‌اش در اين رقابت‌ها حاضر بود، موفقيت بزرگی است. آن‌قدر بازيکنان ما خوب کار کردند که آن‌جا همه عاشق ايران شده بودند و حتی در فينال ۷- ۸ تماشاگر ما را تشويق می‌کردند.

* انگيزه مهدی مهدوی‌کيا از اين کار چه بود؟
- ما هيچ هدف شخصی نداشتيم و مطمئن باشيد که همه اين کارها به خاطر عشق به فوتبال پايه و عشق به ايران بود. اين کار را در سال‌های آينده نيز ادامه می‌دهيم و می‌خواهيم اين تيم را به پايه‌ای برای شناسايی بازيکنان برای راهيابی به تيم‌های نوجوانان و جوانان تبديل کنيم.

* اما خيلی از هم‌دوره‌های مهدوی‌کيا شايد الان به فکر قراردادهای ميلياردی و نيمکت‌های بزرگ هستند...
- اگر می‌خواستيم به دنبال پول باشيم، به سراغ اين کار نمی‌رفتيم. من که سال‌هاست در فوتبال پايه کار می‌کنم و مهدوی‌کيا نيز آن‌قدر افتخار داشته که نيازی به پول نداشته باشد. ما می‌خواهيم امثال جهانبخش،‌ پورعلی‌گنجی و عزت‌الهی را از اين تيم‌ها استخراج کنيم.

* يادگار رستمی که بهترين بازيکن اين مسابقات هم شد،‌ سروصدای زيادی به پا کرده بود...
- اين بازيکن واقعا موجود عجيبی است و آن‌جا ۱۴ گل به ثمر رساند. با اين‌که جثه‌اش از بازيکنان آلمانی کوچک‌تر بود اما طوری آنها را به هم می‌ريخت که ستاره مسابقات شد. فکر می‌کنم او اگر قدر خودش را بداند،‌ در آينده يکی از بزرگترين بازيکنان ايران خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016