سه شنبه 13 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

گفت‌وگو با مهدوی‌کیا درباره موفقیت تیم‌اش در تورنمنت نروژ

کاپيتان سابق تيم ‌ملی می‌گويد آينده روشنی را برای عليرضا جهانبخش در فو‌تبا‌ل اروپا پيش‌بينی می‌کند.

مهدی مهدوی‌کيا پس از نايب قهرمانی تيمش در تورنمنت نروژ در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، از اين گفت که هدف از حضور در اين تورنمنت کسب تجربه بوده است. او همچنين جهانبخش را يکی از استعدادهای بزرگ فو‌تبا‌ل ايران دانست.

* اخبار موفقيت‌های تيم شما در دو تورنمنت اتريش و نروژ، فو‌تبا‌ل ايران را به آينده اميدوار کرده است. اگر موافق هستيد با حضور تيم آکادمی کيا در تورنمنت نروژ و نايب قهرمانی اين تيم آغاز کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- از ابتدای تشکيل اين تيم، برنامه داشتيم هر چند ماه يک بار تيم را به تورنمنت‌های اروپايی ببريم. پس از حضور در تورنمنت اتريش، حضور در مسابقات نروژ را بر‌نامه‌ريزی کرديم و در حالی که تيم ما دو رده سنی کوچک‌تر از ساير تيم‌های ديگر بود توانستيم به نايب قهرمانی برسيم. بازيکنان ما در اين تورنمنت بسيار با غيرت بازی کردند و تا فينال بالا آمدند. البته نتيجه‌ برای ما اهميت زيادی نداشت و تنها می‌خواستيم بازيکنان تجربه خوبی کسب کنند. بازی با بازيکنانی که دو رده سنی بالاتر از بازيکنان ما بودند يک تجربه بسيار خوبی بود.

* نسبت به تورنمنت اتريش چقدر تيم "کيا" پيشرفت داشت؟
- اگر بخواهم مقايسه کنم بايد بگويم تيم ما پيشرفت بسيار محسوسی نسبت به تورنمنت نخست داشت. اگر با اين سطح از فو‌تبا‌ل به اتريش می‌رفتيم حتما قهرمان می‌شديم، چرا که هم بازيکنان بيشتر در اردو بودند و هم با تجربه‌تر شده بودند. واقعيت اين است که تورنمنت نروژ سطح بالايی داشت، اما بازيکنان پس از گذراندن تورنمنت اتريش با تجربه شده بودند.

* تصاويری که از نروژ به دست رسانه‌های ايرانی می‌رسيد نشان می‌داد که اين بازيکنان با وجود سن و سال کم‌شان برای رسيدن به موفقيت بسيار تهييج شده بودند. قطعا کار بر روی مسائل ذهنی و روانی بازيکنانی کم سن و سال کار سختی است که شما و همکارانتان انجام می‌دهيد.
- به‌ هر‌ حال اين بازيکنان ايرانی‌اند و غيرت در خونشان است. جدا از مسائل فنی در تيم‌مان بر روی مسائل اخلاقی و عشق به وطن خيلی کار می‌کنيم. آنها هم تيم‌شان را بسيار دوست دارند و هم اينکه عاشقانه تمرين و بازی می‌کنند. تلاش کرديم به آنها ياد بدهيم که از اين سن در کنار هم يک تيم باشند. آنها در اين شرايط سنی با حضور در چنين تورنمنت‌هايی هم خوشحالی را تجربه می‌کنند و هم ناراحتی را و اين خيلی خوب است که در اين سن آنها همه چيز را تجربه می‌کنند.

* بعد از حضور تيم کيا در تورنمنت اتريش برخی شائبه‌ها درباره مالکيت اين تيم به وجود آمد. مثلا در آن زمان می‌گفتند که اين تيم متعلق به آموزش و پرورش است.
- مديريت اين تيم با خود ماست و شخصا کارها را اداره می‌کنيم. در دوره قبل در انتخاب بازيکنان از آموزش و پرورش کمک گرفتيم و بايد از آنها تشکر کنيم. ضمن اين که حتما به اين همکاری ادامه خواهيم داد. به‌ هر‌ حال بازيکنانی که در تيم ما هستند دانش‌آ‌مو‌ز‌ هستند و ما ارتباطمان را با وزارت آموزش و پرورش حفظ خواهيم کرد. بايد از دوستانی هم که به عنوان اسپانسر وارد کار شدند تشکر کنم. من دوست دارم که اين همکاری ادامه پيدا کند و در نهايت هدف نهايی ما کمک به اين بچه‌ها و شکوفا شدن استعدادهايشان است.

* شايد اين سوال کمی تکراری باشد، اما نمی‌شود آن را هم نپرسيد. در ميان بازيکنانی که در تيم‌تان حضور دارند آيا می‌شود انتظار بازيکنی مانند مهدی مهدوی‌کيا يا علی کريمی را داشت؟
- ما به دنبال اين هستيم که اين بازيکنان تجربه بين‌المللی به دست بياورند و من بسيار به اين بازيکنان اميدوار هستم. در تورنمنت اتريش که با حضور تيم‌های مطرحی همچون آژاکس، بايرن مونيخ، مونيخ ۱۸۶۰ و ... برگزار شد بهترين بازيکن تورنمنت بازيکنی از تيم ما بود. در تورنمنت نروژ هم با وجود اين که تيم ما دو رده سنی پايين‌تر بود بهترين بازيکن از تيم ما انتخاب شد. اين نشان می‌دهد که بازيکنان ايرانی استعداد فراوانی دارند و من همان طور که گفتم به خيلی از اين بازيکنان اميدوار هستم.

* برنامه بعدی تيم کيا چيست؟
- از ابتدای تشکيل اين تيم به دنبال اين موضوع بوديم که هر سه، چهار ماه يک بار در يک تورنمنت حاضر شويم. می‌خواهيم در سال در چهار تورنمنت بين‌المللی شرکت کنيم و برنامه بعدی‌مان حضور در تورنمنت ديگر خواهد بود.

* از هامبورگ برايمان بگوييد، اين که تجربه کار در تيم‌های پايه‌ای اين تيم قديمی چقدر برای مهدی مهدوی‌کيا لذت بخش است؟
- بعد از پايان فو‌تبا‌لم گفتم که من راهی را برای خودم در نظر گرفته‌ام و بهترين مکان برای من جايی بود که به آن خيلی علاقه داشتم. هامبورگ باشگاه سابق من است و اين تيم را خيلی دوست دارم. آنها هم خيلی علاقمند بودند که من کار مربيگری‌ام را در اين تيم آغاز کنم. کاری که ما در هامبورگ انجام می‌دهيم در فو‌تبا‌ل ايران تعريف نشده است. ما يک کار بسيار اصولی برای بالا بردن کيفيت تيم انجام می‌دهيم. يک مربی در بخش دفاعی کار می‌کند و من هم وظايف هجومی را بر عهده دارم. قرار است ما برنامه دقيق‌مان را تا رسيدن به هدف پيش ببريم. تعداد زيادی در کادر حضور دارند که ما بايد کارمان را در نهايت هماهنگی انجام دهيم. من با کمال ميل اکنون در هامبورگ مشغول به کار هستم.

* يکی از خبرهای خوبی که در يکی، دو روز اخير منتشر شده حضور عليرضا جهانبخش در تيم آلکمار هلند است. عليرضا گفته پيش از دادن پاسخ مثبت به تيم هلندی از شما مشورت گرفته است. به نظر می‌رسد جهانبخش راهی را طی می‌کند که شما در گذشته تجربه کرده‌ايد.
- من واقعا برای عليرضا خيلی خوشحالم چون جدا از مسائل فو‌تبا‌لی او از نظر اخلاقی نيز بازيکن ويژه‌ای است. از دو، سه سال قبل با من مشورت می‌کرد و خيلی دوست داشت از تجربه‌ام استفاده کند. او هفته‌ پيش با من تماس گرفت و گفت که چند پيشنهاد از تيم‌های اروپايی دارد، اما من به خاطر تجربه‌ای که عليرضا در هلند کسب کرده بود و همين طور سابقه تيم آلکمار که جزو بهترين تيم‌های هلند است و همواره در ليگ‌های اروپايی حاضر است به او پيشنهاد دادم که آلکمار را انتخاب کند. به شخصه آينده خوبی را برای جهانبخش متصور هستم و اميدوارم که اين تيم خوب هلندی سکوی پرتابی برای اين بازيکن جوان باشد.

* به عنوان سوال آخر هر چند که می‌دانيم به دليل مشغله‌تان احتمالا هفته‌ اول ليگ را دنبال نکرده‌ايد، می‌خواهيم نظرتان را درباره پر‌سپوليس فصل جديد بدانيم. به‌ هر‌ حال نمی‌شود با مهدوی‌کيا صحبت کرد و از او درباره پر‌سپوليس نپرسد.
- همان طور که شما گفتيد به دليل مشغله و حضور در تورنمنت نروژ نتوانستم بازی‌های هفته‌ اول را ببينيم. درباره نقل و انتقالات و تيمی که اين فصل پر‌سپوليس بسته نيز نمی‌توانم نظر بدهم، چرا که سرمربی تيم مسئوليت فنی را برعهده دارد. فکر می‌کنم مهم‌تر‌ين مساله برای هو‌اد‌ا‌ران و پيشکسوتان موفقيت پر‌سپوليس است و اميدوارم اين فصل پر‌سپوليس به موفقيت برسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016