پنجشنبه 27 اسفند 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

رای کنفدراسیون فوتبال آسیا به نفع عربستان

1964033.jpg
کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که بازی‌های تیم‌های باشگاهی ایران و عربستان در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در زمین بیطرف برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار مهر، کمیته برگزاری مسابقات AFC اواخر ماه ژانویه اعلام کرد که چنانچه وضعیت سیاسی دو کشور ایران و عربستان به حالت عادی بازنگردد در تاریخ ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) نسبت به برگزاری دیدار تیم‌های این دو کشور تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در نامه‌ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا به دو فدراسیون فوتبال ایران و عربستان ارسال کرده، با بیان اینکه برای ای اف سی نوشتن چنین نامه ای، مطلوب نیست آورده است که دولت عربستان هنوز محدودیت سفر به کشور ایران را برنداشته است که این محدودیت شامل تیم‌های فوتبال این کشور هم می‌شود.

در این نامه همچنین آمده است: علاوه بر این هیچ پیشرفت مشخصی در روابط بین دو کشور ایران و عربستان مشاهده نشده که این اصلی‌ترین دلیل برای کنفدراسیون فوتبال آسیاست که در تاریخ ۲۵ ژانویه به آن اشاره کرده بود.

در ماه ژانویه، کمیته برگزاری مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا زمان برگزاری بازی تیم‌های ایرانی و عربستانی حاضر در این رقابت‌ها را جابه‌جا کرد تا بتواند یک ارزیابی آزاد نسبت به مسائل سیاسی و امنیتی دو کشور تا تاریخ ۱۵ مارس داشته باشد.

در این نامه به منظور اینکه درک عمیقی از مسائل امنیتی دوطرفه بین ایران و عربستان ارائه شود، ای اف سی چند مورد را به شرح زیر ارائه کرده است:

۱- «مرکز بین‌المللی امنیت برای ورزش» از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مسئول بود تا یک ارزیابی آزاد نسبت به مسائل امنیتی دو کشور داشته باشد.

۲- اعضای کمیته برگزاری، مسابقات تیم‌های ایرانی و اماراتی حاضر در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا در تاریخ های ۲۳ و ۲۴ فوریه را مشاهده کردند و بر آن نظارت داشتند.

۳- به منظور در نظر گرفتن تمام مسائل امنیتی در برگزاری آرام مسابقات، از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای مسابقات خانگی تیم های ایرانی افسران امنیتی منصوب شدند.

۴- افسران مسابقات AFC در مسابقاتی که بین تیم های ایران و اماراتی در تاریخ‌های ۲۳ و ۲۴ فوریه برگزار شد گزارش تکمیلی امنیتی خود را در خصوص باشگاه‌های میزبان ارائه کردند.

۵- هم از فدراسیون فوتبال عربستان و هم از فدراسیون فوتبال ایران درخواست شده بود تا تاریخ ۹ مارس گزارشی در ارتباط با وضعیت دوطرفه روابط دولت های خود را ارائه کنند.

به دو فدراسیون فوتبال ایران و هم فدراسیون فوتبال عربستان تا تاریخ ۲۵ مارس (۶ فروردین) فرصت داده شده تا در خصوص زمین بیطرف نظر خود را اعلام کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فدراسیون فوتبال ایران با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد در اسرع وقت به تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر برگزاری بازی تیم های ایرانی و عربستانی در زمین بیطرف اعتراض خواهد کرد.

متن اطلاعیه به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال؛ به شرح زیر است:

حدود دو ماه پیش فدراسیون فوتبال عربستان مناقشه ای جدید را علیه فوتبال ایران آغاز کرد و موضوع بررسی آن در کمیته مسابقات و هیأت رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا علیرغم همراهی کشور امارات با عربستان سعودی در این خصوص مسابقات باشگاهی و ملی کشور امارات در ایران برگزار شود. ضمن اینکه حق میزبانی هر دو کشور ایران و عربستان در مسابقات ملی محفوظ بوده و موضوع مناقشه فدراسیون فوتبال عربستان در قبال ایران منوط به تغییر شرایط سیاسی دو کشور خواهد بود.

امروز کنفدراسیون فوتبال آسیا در بیانیه ای رسمی و طی نامه ای به هر دو کشور تصمیم بر برگزاری مسابقات باشگاهی در کشور بی طرف را اعلام کرد.

فدراسیون فوتبال ایران پس از بررسی کامل نامه ارسالی از سوی AFC، موارد متعددی از نقض قوانین AFC و FIFA را توسط فدراسیون فوتبال عربستان مشاهده کرده که قطعاً نسبت به آنها واکنش نشان خواهد داد. لازم به توضیح است در نامه AFC آمده است که جهت درک عمیق شرایط سیاسی، امنیتی و ایمنی بین دو کشور ایران و عربستان با توجه به درخواست کمیته مسابقات ۵ اقدام زیر انجام شده است:

۱. سازمان بین المللی ایمنی و امنیت رخدادهای ورزشی (ICSS) به عنوان یک نهاد مستقل وظیفه ارزیابی وضعیت ایمنی و امنیت هر دو کشور در خصوص برگزاری مسابقات را مورد بررسی قرار داد و گزارش خود را در این خصوص به AFC ارائه کرده است.

۲. اعضای کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا در دیدارهای باشگاه های ایران مقابل امارات که ۲۳ و ۲۴ فوریه ۲۰۱۶ (۴ و ۵ اسفند ۹۴) برگزار شد حاضر شده و این بازی ها را از نزدیک مشاهده کرده و نظر کارشناسی خود را در این خصوص ارائه کرده اند.

۳. افسران امنیتی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بررسی کلیه امور امنیتی دیدارهایی از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا که به میزبانی ایران انجام شده بود به ایران سفر کرده و گزارش مکتوب خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرده اند.

۴. ناظران مسابقات دیدارهای روزهای ۲۳ و ۲۴ فوریه ۲۰۱۶ (۴ و ۵ اسفند ۹۴) از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در راستای تهیه گزارشات تکمیلی در خصوص امور امنیتی کشور ایران انتخاب و اعزام شدند که گزارشات آنها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

۵. در پایان نظرات دولت های طرفین در خصوص شرایط سیاسی فعلی دو کشور اخذ شده است (لازم به توضیح است که پاسخ وزارت امور خارجه ایران به صورت مکتوب و از طریق فدراسیون فوتبال به کنفدراسیون فوتبال آسیا ابلاغ شده است ).

در ادامه نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون های دو کشور آمده است که دولت عربستان سفر اتباع این کشور را به ایران منع کرده و این کنفدراسیون با بررسی کلیه جوانب کار، رأی بر برگزاری مسابقات باشگاهی دو کشور در کشور بیطرف را اخذ و تا ۲۵ مارس ۲۰۱۶ ( ۶ فروردین ۹۵) به دو کشور مهلت داده تا مکان ثالث را برای مسابقات خود اعلام کنند.

با توجه به شرح ماوقع و شرایط اعلامی توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا، فدراسیون فوتبال ایران در نامه ای به AFC اعتراض خود را اعلام خواهد کرد. از آنجایی که کشور عربستان ضمن اعلام یک موضوع سیاسی در فوتبال که خلاف نص صریح اساسنامه و مقررات AFC و FIFA بوده است، درخواست برگزاری مسابقات در زمین بیطرف را داشته است. از سویی دیگر مسابقات کشور امارات در ایران با بهترین شرایط میزبانی و در امنیت کامل برگزار شده و همچنین از آنجایی که ایران به عنوان کشوری امن در آسیا و جهان شناخته می شود تا جایی که میزبانی مسابقات کشورهای افغانستان و عراق را در اختیار خود داشته است، قطعاً نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

در پایان از آنجایی که کشور عربستان در نامه خود به طور مشخص و کاملاً آشکار دخالت دولت خود را در این خصوص اعلام داشته است، لذا فدراسیون فوتبال ایران علیرغم میل باطنی و ضمن احترام به همه قوانین بین المللی در حوزه فوتبال قطعاً نظرات وزارت ورزش و جوانان و وزارت امور خارجه را در این خصوص اخذ و مراتب اعتراض رسمی خود را طی نامه ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016